Gjest Anonymous Skrevet 27. april 2005 #1 Skrevet 27. april 2005 Hva skjer med kroppen min dersom jeg snur døgnet på hodet, dvs. at jeg står opp kl. 21.30 og legger meg 12.30 på dagtid, over en periode på en måneds tid? Vil kroppen ta skade av dette? Må legge til at jeg spiser sunt og trener 1,5 time daglig.
Leviin Skrevet 27. april 2005 #2 Skrevet 27. april 2005 Det vil nok mest sannsynligvis gå bra, men du skal vite at kroppen har en naturlig døgnrytme, og alle prosesser og funksjoner i kroppen er tilpasset denne - bl.a. hormonnivåer varierer i forhold til tiden på døgnet. For dem som feks må snu døgnrytmen pga jobb, og dermed gjør dette regelmessig over lengre tid (gjerne i årevis), er det en rekke ting i forhold til helsa, som er dokumentert eller sannsynliggjort, men for en måneds tid tror jeg ikke det er så ille, i den store sammenhengen. Det meste av det vi utsetter oss selv for er jo potensielt skadelig for oss, det kommer jo an på mengdene av det. Med andre ord, en måned med nattevåk, sammenlignet med årevis, skulle ikke være så ille...
Gjest Anonymous Skrevet 27. april 2005 #3 Skrevet 27. april 2005 Ok, takk for svar! Men hvordan er det med prestasjonsnivået, er det f.eks. slik at hodet fungerer dårligere sånn tankemessig, om natta, enn om dagen, uavhengig om jeg har fått nok søvn, sunn mat, trening og samtidig er ute i dagslys 1-2 timer daglig? Gjør man er dårligere jobb om natta enn om dagen, simpelthen fordi det er om natta? Hvis dere skjønner..
Gjest GreenSky Skrevet 27. april 2005 #4 Skrevet 27. april 2005 Vil si ganske så sikkert at du ikke vil merke noen forskjell i løpet av bare en måned.
Gjest Anonymous Skrevet 27. april 2005 #5 Skrevet 27. april 2005 Ok Da satser jeg på at jeg ikke vil merke noe særlig forskjell på verken kropp eller hodet den kommende måneden.
Scaramouche Skrevet 27. april 2005 #6 Skrevet 27. april 2005 Jeg har jobbet som nattevakt i halvannet år. Så lenge jeg fikk nok søvn på dagen, fungerte hodet godt om natten. Men det tar på hvis du gjør dette mange netter i strekk. En annen ting som du kan merke er problemer med fordøyelsen. Dette siden kroppen er vandt med visse spise og toalettrutiner.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå