Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest i.i. baby-E
Skrevet

heisann!

Jeg holder på med en eksamen i generell sykepleie, og skal drøfte følgende problemstilling:

"Er man avhengig av å kunne sykepleieteorier og sykepleieprosessen for å skrive en god pleieplan? "

Noen som har peiling, som kan få meg i gang...er bare så lei denne oppgaven nå...

Videoannonse
Annonse
Gjest i.i baby-E
Skrevet

Ny problemstilling...

"hvor avhengig er vi av å kunne sykepleieteori og sykepleieprosessen for å skrive en god pleieplan"?

Fredslilja...hvor er du når jeg trenger deg??

Skrevet

:vinke:

Jeg er her...

La meg se..

Sykepleieprosessen baserer seg vel på å observere, innhente data, lage sykepleiediagnose, iverksette tiltak, dokumentere om jeg ikke husker feil.. Dette er jo egentlig det det å skrive en pleieplan går ut på. Å møte pasienten, vurdere pasienten fra topp til tå - se hvilke av egenomsorgsområdene som fungerer, og hvor det er svikt. På hvilke måte svikten gjør seg gjeldene, hvilke områder som man trenger kompensatorisk hjelp. Og utifra det sette opp mål og tiltak i en pleieplan.

Hva menes med sykepleieteori? Teori som hører til sykepleiefaget eller teori fra sykepleieteoretikerne? Om det er det første ligger jo dette til grunnlag for at man skal kunne se og forstå hele det kliniske bildet. Som f.eks at en pasient har feber. Generelle tiltak går jo å få feberen ned, samt tilstrebe velvære. Men for å finne gode tiltak er det viktig å vite noe om hva feber er, hvilke prosesser som foregår i kroppen når en får feber. At en observerer om feberen har sammenheng med synlige infeksjoner f.eks.

Om det menes teori fra sykepleierteoretikerene er jeg litt usikker om det er viktig å kunne teoriene til teoretikerne. Man bruker jo ikke akkurat disse i selve pleieplanutarbeidelsen. Du trenger jo ikke å vite noe om hva Travelbee sier om håp for å kunne skrive en god pleieplan. Men jeg tror teoriene kan forme deg som menneske og som sykepleier og dermed forutbestemme litt hvordan sykepleie du gir og med hvilke verdigrunnlag....

Var det til noe hjelp eller har jeg bare viklet meg inn i mine egne svar?....

Lykke til!

Klem, lilja

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...