MollyJones Skrevet 26. mai 2019 #1 Skrevet 26. mai 2019 I sommer er jeg bedt om å være toastmaster i et bryllup. Jeg har vært i få bryllup sjøl, og dermed har jeg lite å spille på av egne erfaringer. Så håpet jeg at dere ville dele litt, enten fra å ha vært brudepar, gjester, eller toastmaster! Hva fungerer? Det verste dere har sett? Beste? Alt av gode tips og triks er hjertelig velkomment!
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2019 #2 Skrevet 26. mai 2019 Det værste jeg har sett er den toastmasteren som snakker aaalt for mye og som drar opp flaue/personlige (etc) ting om brudeparet uten å tenke over at de eller gjestene blir brydd. Anonymkode: eaccf...065 1
Anim92 Skrevet 27. mai 2019 #3 Skrevet 27. mai 2019 Ikke vær vulgær eller grov. Vær deg selv! Om du ikke pleier å være en vitse og historieforteller på fester i utgangspunktet, ikke gjør det i bryllupet heller. Brudeparet har valgt deg, fordi du er den du er. Pleier du å dra vitser, så gjør det! Da er det det de forventer.. Fortell gjerne hva som skal skje litt frem i tid, så ikke alle lurer på om det snart er pause eller hovedrett eller taler eller hva.. uten å nødvendigvis avsløre alle som skal holde tale i neste bolk. Introduser hver taler med noe hyggelig om dem. Hvis ikke taler skåler for brudeparet i sin tale, kan du gjerne ta en skål for taleren i det hen er ferdig. Ha god kommunikasjon med kjøkken/hovmester. Å være toastmaster er en hyggelig jobb, men man skal også være litt på hele veien. Du skal ikke bare styre talene, men ofte styre hele tidsskjemaet. Ta en ordentlig prat med brudeparet, lag en kjøreplan sammen om de ikke allerede har det. Når man også får inn taler/underholdningsinnslag ser dere også fort om tida blir knapp eller ikke. Da bør du gi beskjed til talere på forhånd om at de må beregne så og så mange minutter. 1
Ymra Skrevet 27. mai 2019 #5 Skrevet 27. mai 2019 Det med å ha veldig klar tidsbegrensning på forhånd er helt avgjørende for en vellykket bryllupsmiddag mener jeg! Det er slitsomt for alle involverte om brudens onkel plutselig kjører på i en halvtime eller en hel venninnegjeng har hver sine taler på kvarteret med bare interne greier. Talene blir også nesten alltid veldig mye dårligere om man ikke har tidsbegrensing - folk dropper lettere å forberede seg skikkelig og faktisk plukke ut det viktigste... Forhør deg med brudeparet og bli enige om antall minutter (man får sagt utrolig mye på fem minutter). Og så må denne tidsbegrensningen kommuniseres tydelig til alle som skal tale. 1
Sliten&kjørt52 Skrevet 28. mai 2019 #6 Skrevet 28. mai 2019 (endret) Jeg er Så IKKE Ekspert, -aldri vært det sjøl, men mener det er helt innafor med en historie, eller to som skaper litt gapskratt. Skape god stemmning, og ¨¨løse opp¨¨ litt i nærver for brudeparet, og hele flokken. L a a n g e taler er gørr... Om mulig finne ut litt om ¨andre¨ siden og, flette inn noe morsomt \ søtt \ hyggelig om de og... Noe om ¨svigerflokken¨ fra barndom\oppvekst f.eks. Er jo litt 2 familier som ¨gifter seg¨, og. Selvfølgelig ikke noe støtende e.l. ... Pappa hadde en bestevenn som alltid tok ordet i større selskaper o.l. Skikkelig naturtallent. Må smile nå når jeg tenker på han. Selv fra talestolen i kirka, i begravelsen til både pappa, og mamma fikk han hele kirka til å le mellom tårerne. Men seff veldig enig i det en sier over, det er viktig du er deg. -OG en er ikke feil imo. Lykke til, på en hyggelig dag. a. Endret 28. mai 2019 av Sliten&kjørt51 1
NBA Skrevet 28. mai 2019 #7 Skrevet 28. mai 2019 Vær ekstremt bestemt på lengden på talene. Ingen vil høre på lange taler, og lange taler er sjeldent gode. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå