Gå til innhold

Ekte italiensk spaghettisaus/bolognese


Trish

Anbefalte innlegg

Kan noen gi meg en oppskrift på ekte italiensk spaghettisaus/bolognesesaus? Vet ikke om dette er to forskjellige sauser eller ikke. Skal ha til spaghetti og kjøttboller🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes massevis av ekte italienske spaghettisauser, men ingen av dem serveres med kjøttboller. 

Spaghetti med tomatsaus og kjøttboller er ikke en italiensk rett, den er en amerikansk "liksom-italiensk" rett. 

Bolognese inneholder kjøttdeig, og passer i hvertfall ikke til å serveres sammen med kjøttboller. 

Anonymkode: 0898c...24f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 gulrot, renset, skylt og hakket

1 stilk selleri, skylt og hakket

1 løk, renset og hakket

1 båt hvitløk, renset og presset eller hakket

2 ss hakket, frisk persille

25 g smult eller stekefett

250 g hakket eller malt kjøtt (storfe, kalv, svin, hare eller annet)

40 g smør

400 g hermetiske tomater, avrent og moset

salt og pepper

1/2 ts sukker

Stek grønnsakene gylne og brun kjøttet. Kok alt i en og en halv time.

Anonymkode: b5e0b...83f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes massevis av ekte italienske spaghettisauser, men ingen av dem serveres med kjøttboller. 

Spaghetti med tomatsaus og kjøttboller er ikke en italiensk rett, den er en amerikansk "liksom-italiensk" rett. 

Bolognese inneholder kjøttdeig, og passer i hvertfall ikke til å serveres sammen med kjøttboller. 

Anonymkode: 0898c...24f

Jeg kan da vel lage ekte italiensk saus selv om jeg bruker kjøttboller til??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Google. Det er bokstavelig talt en verden av informasjon bare noen få klikk unna! På de fleste nyere telefoner kan du tilogmed bare fortelle telefonen,  "ok Google/Siri/Bixby, authentic Italian pasta sauce" også googler Google assistant for deg.  

Mitt resultat:

 

http://foodnouveau.com/recipes/how-tos/how-to-make-an-authentic-bolognese-sauce/

Endret av Anwa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Trish skrev:

Jeg kan da vel lage ekte italiensk saus selv om jeg bruker kjøttboller til??

Det kan du selvfølgelig gjøre. 

Men jeg ble bare litt usikker på hvorfor du ville ha ekte italiensk saus til en ikke-italiensk rett. 

Og jeg ville fortelle at bolognese (som inneholder kjøtt) ikke egner seg til denne retten. 

Men er en grei saus. Du trenger: 

Hermetiske tomater i biter (polpa) fra Italia eller Spania

Gulrot

Selleri

Løk

Hvitløk

Olivenolje

Rødvin

Litt sukker

Salt og pepper. Annet krydder etter ønske. Basilikum er et must. 

Finhakk løk og hvitløk. Stek myk (ikke brun) i olivenolje. Tilsett finhakket gulrot og selleri. Hell på de hermetiske tomatene. Kok opp og tilsett litt rødvin. La putre lenge. 2-3 timer er helt fint. Småkoke helt til gulroten og sellerien er oppløst i sausen. Tilsett en lite klype sukker. Salt og pepper. Smak til med annet krydder etter ønske.  

 

 

Anonymkode: 0898c...24f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, Anwa skrev:

Google. Det er bokstavelig talt en verden av informasjon bare noen få klikk unna! På de fleste nyere telefoner kan du tilogmed bare fortelle telefonen,  "ok Google/Siri/Bixby, authentic Italian pasta sauce" også googler Google assistant for deg.  

Mitt resultat:

 

http://foodnouveau.com/recipes/how-tos/how-to-make-an-authentic-bolognese-sauce/

Nei, bare nei! Brun hvitløk er brent og smaker fælt! Man bruner ikke hvitløk? Den skal bli myk, ikke brun! 

Dette bare viser at ikke alt man finner på nettet er brukbart. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekte bolognese (fra Bologna) er bare skuffende syns nå jeg. Det er som å spise pasta med en liten skje saus. Virkelig tørt iforhold til hva man er vandt med i Norge.  

Anonymkode: 2e821...45e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan du selvfølgelig gjøre. 

Men jeg ble bare litt usikker på hvorfor du ville ha ekte italiensk saus til en ikke-italiensk rett. 

Og jeg ville fortelle at bolognese (som inneholder kjøtt) ikke egner seg til denne retten. 

Men er en grei saus. Du trenger: 

Hermetiske tomater i biter (polpa) fra Italia eller Spania

Gulrot

Selleri

Løk

Hvitløk

Olivenolje

Rødvin

Litt sukker

Salt og pepper. Annet krydder etter ønske. Basilikum er et must. 

Finhakk løk og hvitløk. Stek myk (ikke brun) i olivenolje. Tilsett finhakket gulrot og selleri. Hell på de hermetiske tomatene. Kok opp og tilsett litt rødvin. La putre lenge. 2-3 timer er helt fint. Småkoke helt til gulroten og sellerien er oppløst i sausen. Tilsett en lite klype sukker. Salt og pepper. Smak til med annet krydder etter ønske.  

 

 

Anonymkode: 0898c...24f

Men denne høres god ut. Ligner litt på en jeg pleier å lage. Men vi pleier å ha i litt parmesan og fløte i sausen også, samt noe kjøttkraft. 😋

Anonymkode: 2e821...45e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ekte bolognese (fra Bologna) er bare skuffende syns nå jeg. Det er som å spise pasta med en liten skje saus. Virkelig tørt iforhold til hva man er vandt med i Norge.  

Anonymkode: 2e821...45e

Da har du spist på feil restaurant. 

Men det er sant at italienerne ikke drukner maten i sauser. Men så lenge pastaen har godt med olivenolje, blir det ikke tørt. 

 

Anonymkode: 0898c...24f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men denne høres god ut. Ligner litt på en jeg pleier å lage. Men vi pleier å ha i litt parmesan og fløte i sausen også, samt noe kjøttkraft. 😋

Anonymkode: 2e821...45e

Denne er god, og kvalitetssikret gjennom mange generasjoner på landsbygda i Toscana. 

Min svigermor hadde nok svimt av på flekken hvis jeg hadde foreslått å ha fløte i sausen... 

Kjøttkraft er godkjent 😉 Parmesan har man på etterpå. Ikke i selve sausen. 

Anonymkode: 0898c...24f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppskriften jeg la inn, er fra kokeboka "Og dermed Pasta!". Der står det også at noen har i litt fløte til slutt.

Anonymkode: b5e0b...83f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...