AnonymBruker Skrevet 26. mai 2019 #1 Skrevet 26. mai 2019 Noen som har fullført TOO-team behandling og som kan fortelle hva de snakker om? Hva de gjør? Hvordan klarer et TOO-team å behandle en pasient som syns det er smertefullt med tannbehandling når man er fullt bedøvet? Jeg tenker at å få tips om å slappe av eller få beroligende tabletter. Det hjelper ikke å være avslappet og sløv når det er smertefullt å borre i tenner. Lurer på hva TOO-teamet gjør med pasientene for å få dem på rett spor igjen. Har du ikke tannlegeskrekk, la vær å kom med dumme kommentarer om skrekken. Anonymkode: a5c27...4ac
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2019 #2 Skrevet 26. mai 2019 Finnes det noen som behandler tannlegeskrekk...? Helt ærlig blir jeg kvalm bare ved tanken på behandling mot det, omtrent like mye som ved tanken på tannbehandling av noe slag. Jeg tar beroligende bare jeg må på kontroll, liksom... Og jeg er helt enig at det på mange måter er verre å gjennomgå smertefull behandling når man er halvt neddopet, siden det gjør jo like vondt, man sier bare ikke fra like sterkt som når man ikke er neddopet... Det er bare den aller verste skrekken som er litt mindre, man slipper å være hysterisk under behandlingen liksom, men redselen og smerten er den samme... Er det virkelig mulig å bli kvitt tannlegeskrekk? Sånn som jeg føler det så tror jeg rett og slett bare ikke det er mulig, det er jo så jævlig! Hvordan skal man "kurere" det? Anonymkode: b575c...ca8 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2019 #3 Skrevet 26. mai 2019 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Finnes det noen som behandler tannlegeskrekk...? Helt ærlig blir jeg kvalm bare ved tanken på behandling mot det, omtrent like mye som ved tanken på tannbehandling av noe slag. Jeg tar beroligende bare jeg må på kontroll, liksom... Og jeg er helt enig at det på mange måter er verre å gjennomgå smertefull behandling når man er halvt neddopet, siden det gjør jo like vondt, man sier bare ikke fra like sterkt som når man ikke er neddopet... Det er bare den aller verste skrekken som er litt mindre, man slipper å være hysterisk under behandlingen liksom, men redselen og smerten er den samme... Er det virkelig mulig å bli kvitt tannlegeskrekk? Sånn som jeg føler det så tror jeg rett og slett bare ikke det er mulig, det er jo så jævlig! Hvordan skal man "kurere" det? Anonymkode: b575c...ca8 TS her: Ja TOO-team skal visst "kurere" odontofobi= tannlegeskrekk. Jeg klarer ikke tannbehandling. Det er både smertefullt og angst fremkallende. Så jeg må i narkose. Men før jeg fikk innvilget det så var det press fra tannpleier og tannlege om TOO-teamet. Takket nei. For jeg er forstår ikke hvordan en psykolog, tannpleier, sekretær og tannlege i TOO-teamet skal klare å kurere meg med å snakke og gi meg beroligende så jeg ikke syns borring er smertefullt med bedøvelse. Det hjelper ikke å være sløv, det er like smertefullt å borre. Det var en "kamp" å få tannlege til å forstå at jeg fortsatt i fremtiden må ha narkose for å fullføre all tannbehandling. Den dagen jeg ikke får det. Stopper all tannbehandling opp. Jeg blir ikke kurert for min odontofobi. Narkose er det som fungerer best for meg. Anonymkode: a5c27...4ac 3
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2019 #4 Skrevet 26. mai 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg blir ikke kurert for min odontofobi. Anonymkode: a5c27...4ac Det har du nok helt rett i, siden du allerede har bestemt deg for det. 8 minutter siden, AnonymBruker said: For jeg er forstår ikke hvordan en psykolog, tannpleier, sekretær og tannlege i TOO-teamet skal klare å kurere meg med å snakke og gi meg beroligende så jeg ikke syns borring er smertefullt med bedøvelse. Fordi at odontofobi er en psykisk lidelse? Anonymkode: 00879...15c 4
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2019 #5 Skrevet 26. mai 2019 Jeg har vært gjennom opplegget og er superfornøyd! Var hos tannlegen for 14 dager siden og glemte nesten timen, før behandlingen sov jeg ikke flere netter før en tannlegetime. Anonymkode: f9e8b...6da
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2019 #6 Skrevet 26. mai 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det har du nok helt rett i, siden du allerede har bestemt deg for det. Fordi at odontofobi er en psykisk lidelse? Anonymkode: 00879...15c Hva vet du egentlig om det? Er du den nasty tannpleieren på klinikken? Anonymkode: a5c27...4ac 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2019 #7 Skrevet 26. mai 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det har du nok helt rett i, siden du allerede har bestemt deg for det. Fordi at odontofobi er en psykisk lidelse? Anonymkode: 00879...15c Hvordan kan det gjøre noe med det at man føler smerte under behandlingen, selv om man liksom er fullt bedøvet? Jeg har prøvd tannbehandling med såkalt "magic wand"-bedøvelse, som er datastyrt (måler trykk f.eks underveis, slik at man ikke skal føle smerte fra trykket fra bedøvelsen mens man blir bedøvet, osv), og selve middelet den bruker er adrenalinfritt (det er adrenalin, av alle ting, i vanlig bedøvelse), og begge tannlegene jeg har hatt de siste årene har kommentert at de har mått bruke mye mer bedøvelse på meg enn det som er vanlig, at jeg er ekstra smertefølsom rett og slett og trenger mer bedøvelse for å oppnå samme smertelindring som andre. Sånne ting kan jo være en grunn til at man utvikler tannlegeskrekk i utgangspunktet, at man f.eks har blitt behandlet som barn uten å få nok smertelindring, men at tannlegene bare driter i det og kjører i vei allikevel, siden de ikke tror på deg når du sier det gjør vondt. Anonymkode: b575c...ca8
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2019 #8 Skrevet 26. mai 2019 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har vært gjennom opplegget og er superfornøyd! Var hos tannlegen for 14 dager siden og glemte nesten timen, før behandlingen sov jeg ikke flere netter før en tannlegetime. Anonymkode: f9e8b...6da Hva er "opplegget" ? Hva var ditt hovedproblem i forhold til hvorfor du hadde tannlegeskrekk? Anonymkode: b575c...ca8 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2019 #9 Skrevet 26. mai 2019 Et lite tips: Bokfør alle samtaler og avtaler. Det kan være lurt når tannbehandling går over tid. Ting blir sagt som fort blir glemt. Tannpleier og tannlege samsnakker mellom seg og endrer meninger. Da er det greit å ha alt bokført så du kan minne dem på hva som er blitt sagt og gjort. Så de ikke overkjører en stakkar med tannlegeskrekk helt.Å du har krav på å lese journalen de skriver om deg. Der kan du bli overrasket hva de egentlig skriver om deg. Lykke til. Anonymkode: a5c27...4ac 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2019 #10 Skrevet 26. mai 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan kan det gjøre noe med det at man føler smerte under behandlingen, selv om man liksom er fullt bedøvet? Jeg har prøvd tannbehandling med såkalt "magic wand"-bedøvelse, som er datastyrt (måler trykk f.eks underveis, slik at man ikke skal føle smerte fra trykket fra bedøvelsen mens man blir bedøvet, osv), og selve middelet den bruker er adrenalinfritt (det er adrenalin, av alle ting, i vanlig bedøvelse), og begge tannlegene jeg har hatt de siste årene har kommentert at de har mått bruke mye mer bedøvelse på meg enn det som er vanlig, at jeg er ekstra smertefølsom rett og slett og trenger mer bedøvelse for å oppnå samme smertelindring som andre. Sånne ting kan jo være en grunn til at man utvikler tannlegeskrekk i utgangspunktet, at man f.eks har blitt behandlet som barn uten å få nok smertelindring, men at tannlegene bare driter i det og kjører i vei allikevel, siden de ikke tror på deg når du sier det gjør vondt. Anonymkode: b575c...ca8 Du skjønner vel at adrenalinet er der for en grunn? 🙄 Anonymkode: d5da0...4f4 5
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2019 #11 Skrevet 26. mai 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan kan det gjøre noe med det at man føler smerte under behandlingen, selv om man liksom er fullt bedøvet? Jeg har prøvd tannbehandling med såkalt "magic wand"-bedøvelse, som er datastyrt (måler trykk f.eks underveis, slik at man ikke skal føle smerte fra trykket fra bedøvelsen mens man blir bedøvet, osv), og selve middelet den bruker er adrenalinfritt (det er adrenalin, av alle ting, i vanlig bedøvelse), og begge tannlegene jeg har hatt de siste årene har kommentert at de har mått bruke mye mer bedøvelse på meg enn det som er vanlig, at jeg er ekstra smertefølsom rett og slett og trenger mer bedøvelse for å oppnå samme smertelindring som andre. Anonymkode: b575c...ca8 "Sånne ting kan jo være en grunn til at man utvikler tannlegeskrekk i utgangspunktet, at man f.eks har blitt behandlet som barn uten å få nok smertelindring, men at tannlegene bare driter i det og kjører i vei allikevel, siden de ikke tror på deg når du sier det gjør vondt." Den første tannlegen på klinikken trodde meg han. Han brukte bedøvelseskrem før han satte bedøvelse. Det gjorde vondt å borre. ble satt mer bedøvelse fortsatt like vondt. Tannlegen stoppet behandlingen og sa det blir narkose! På kontroll ble jeg sendt til en annen tannlege på samme klinikken som samsnakket med tannpleieren om tannbehandling uten bedøvelse. Der måtte det en kamp til å få forståelse for at det er en grunn til at jeg måtte ha narkose i første omgang. Den tannpleieren på den klinikken vil jeg aldri til igjen. Mer opptatt av å være den som klarte å omvende min redsel enn å se mitt tannbehandlings problem. Anonymkode: a5c27...4ac 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2019 #12 Skrevet 26. mai 2019 6 minutter siden, AnonymBruker said: Hva vet du egentlig om det? Anonymkode: a5c27...4ac Du sier du har en fobi, som du blir tilbudt behandling mot, og den avslår du, og sier at du aldri blir kvitt den. Selvoppfyllende profeti kalles det. Anonymkode: 00879...15c 4
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2019 #13 Skrevet 26. mai 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Du skjønner vel at adrenalinet er der for en grunn? 🙄 Anonymkode: d5da0...4f4 Ja, jeg er fullt klar over at adrenalin har flere funksjoner i en tannbehandlingsbedøvelse, blant annet skal det gi bedre smertelindring, noe som er logisk, man kjenner kjerne smerte mindre når man er full av adrenalin (som alle som har skadet seg i en krise vet), men når man har en pasient i stolen med tannlegeskrekk som skjelver og gråter av angst og enten må få beroligende midler (benzo, som oftest) eller må ta det hjemme i forkant, så bruker man ikke bedøvelse med adrenalin. "Magic Wand" og formelen på bedøvelsen som brukes er spesielt fomulert til å være en skånsom bedøvelse utviklet blant annet for bruk på folk med tannlegeskrekk, og er derfor bevisst laget UTEN adrenalin. Hvis du nå skal komme med noe oppgulp om at det er selvfølgelig derfor jeg syns at bedøvelse ikke virker så godt på meg så kan jeg fortelle at jeg har akkurat samme opplevelse med "vanlig" bedøvelse, med adrenalin. Anonymkode: b575c...ca8 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2019 #14 Skrevet 26. mai 2019 13 minutter siden, AnonymBruker said: Hvordan kan det gjøre noe med det at man føler smerte under behandlingen, selv om man liksom er fullt bedøvet? Anonymkode: b575c...ca8 Om de mener at smerten er der på grunn av en psykisk lidelse så må jeg den psykiske lidelsen behandles. Alternativt så kan det være at tannlegen har satt bedøvelsen feil, eller at den ikke fungerer som den skal. Begge deler har skjedd med meg flere ganger. Anonymkode: 00879...15c
Gjest Tjoppa Skrevet 26. mai 2019 #15 Skrevet 26. mai 2019 Jeg er i ett tooteam. Har holdt på i ett år. Det funker, om man har en holdning som sier at det skal funke. Fikk tannsettet nullstilt i narkose, og ellers øver vi på alt som er vanskelig. Veien har vært tung og jeg er ikke kurert, men jeg er godt i gang. Men det er en selvoppfyllende profeti om du sier du aldri vil bli bra, for da blir du ikke det. Man må faktisk jobbe med seg selv og, tidvis og mot seg selv.
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2019 #16 Skrevet 26. mai 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du sier du har en fobi, som du blir tilbudt behandling mot, og den avslår du, og sier at du aldri blir kvitt den. Selvoppfyllende profeti kalles det. Anonymkode: 00879...15c TS: Jeg sa sånne som ikke forstår seg på tannlege skrekk ikke trenger å komme med kommentarer! vi som lider blir ikke kurert av sånne kommentarer. Anonymkode: a5c27...4ac 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2019 #17 Skrevet 26. mai 2019 Just now, AnonymBruker said: TS: Jeg sa sånne som ikke forstår seg på tannlege skrekk ikke trenger å komme med kommentarer! vi som lider blir ikke kurert av sånne kommentarer. Anonymkode: a5c27...4ac Nå får du rulle inn. Du ber om tips, så avslår du de? Hva ønsker du egentlig å oppnå? Jeg har hatt tannlegeskrekk i 36 år. Jeg har også hatt psykiske lidelser i 25-30 år. Fobier, angstlidelser, depresjoner og personlighetsforstyrrelser. Jeg har faktisk MYE erfaring med dette, og derfor tok jeg meg tid til å faktisk svare deg, men med en sånn holdning så kan det være det samme. Er ikke meg det går utover. Skal ikke tvinge på deg hjelp og tips når du ikke vil ha det. Lykke til videre. Anonymkode: 00879...15c 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2019 #18 Skrevet 26. mai 2019 2 minutter siden, Tjoppa skrev: Jeg er i ett tooteam. Har holdt på i ett år. Det funker, om man har en holdning som sier at det skal funke. Fikk tannsettet nullstilt i narkose, og ellers øver vi på alt som er vanskelig. Veien har vært tung og jeg er ikke kurert, men jeg er godt i gang. Men det er en selvoppfyllende profeti om du sier du aldri vil bli bra, for da blir du ikke det. Man må faktisk jobbe med seg selv og, tidvis og mot seg selv. TS: Jeg var på tannklinikken igjennom et helt år på flere timer til tannpleier. Tannlege til slutt. Han sa fra første dag at jeg var narkose pasient. Jeg sa nei og presset meg til timer til tannpleier og tannlege. Det gikk ikke. Takket jeg ikke ja til narkose så kunne de ikke hjelpe meg fikk jeg beskjed om til slutt. Det ble narkose. Det var mye behandling jeg måtte igjennom. Fikk skryt på etter kontrollen hvor flink jeg var til å fortsette å ta vare på tennene. Anonymkode: a5c27...4ac 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2019 #19 Skrevet 26. mai 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nå får du rulle inn. Du ber om tips, så avslår du de? Hva ønsker du egentlig å oppnå? Jeg har hatt tannlegeskrekk i 36 år. Jeg har også hatt psykiske lidelser i 25-30 år. Fobier, angstlidelser, depresjoner og personlighetsforstyrrelser. Jeg har faktisk MYE erfaring med dette, og derfor tok jeg meg tid til å faktisk svare deg, men med en sånn holdning så kan det være det samme. Er ikke meg det går utover. Skal ikke tvinge på deg hjelp og tips når du ikke vil ha det. Lykke til videre. Anonymkode: 00879...15c Ba ikke om tips akkurat. jeg lurte på hva de i TOO_teamet gjør med sånne problemstilling som jeg har. Takk for at du gadd å svare. Misforstod din holdning. Beklager!! Anonymkode: a5c27...4ac 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2019 #20 Skrevet 26. mai 2019 Det jævlige med narkosen var da en lege sa til meg at en kjenner alt under narkosen, men husker det ikke etter at en er våknet... Fy faen. Anonymkode: 856f1...5c8
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå