Gå til innhold

Noen det lønte seg for å ta master?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tok master og har i det minste jobb, men hadde ikke hatt dårligere lønn med bachelor og heller mer erfaring. 

 

Anonymkode: 8c1d5...8e2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det lønte seg helt klart. Hadde overhodet ikke fått jobben jeg nå har med kun bachelor.

Anonymkode: 71bbd...c36

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt. Har en spesiell master som er rettet nøyaktig opp mot stillingen jeg har i dag, som gir svært høyt lønn i forhold til hva jeg hadde fått med bachelor. 

Anonymkode: 6da2f...d95

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Jeg er lektor, altså lærerutdanning med master. Har ca 100.000 mer i året enn mange av mine kollegaer som er adjunkt.

Anonymkode: 803f3...5fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lønner seg ikke i min bransje (offentlig administrasjon). De med bachelor har mer lønn og høyere stillingstitler. Mulig det er fordi at det kun er kvinner her som har master, begge mennene som er mine kollegaer har bachelor, men er tydeligvis veldig flinke til å forhandle lokalt om lønn...

Anonymkode: d2803...5a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kritt

Det blir veldig hypotetisk å uttale seg om hvor man ville vært med en annen utdannelse, det blir svært sjelden direkte sammenlignbart. Har selv master og høy lønn, men det er jo umulig å si om jeg hadde fått samme lønnen eller i det hele tatt samme stilling uten master eller med annen utdannelse.

Endret av Kritt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har du studert da? Hvis det er sosialantropologi eller slikt er jo master likegyldig 🙂

Anonymkode: 137b4...a88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke fått jobben jeg har i dag uten master, men hadde fint kunnet gjennomføre den på samme måte om jeg ikke hadde tatt master, slik er det vel for de fleste, det meste man lærer som student glemmer man og får aldri mer bruk for :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lønnsmessig ble det liten forskjell fra bachelor til master, men det åpnet for flere jobbmuligheter. Den store lønnsforskjellen kom med doktorgraden.

Anonymkode: 468b3...108

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt! Hadde overhodet ikke hatt jobben jeg har i dag om det ikke var for masteren. Ikke lønna heller for den saks skyld-har vel ca 200 000 mer i årslønn enn jeg ellers ville hatt. 

Anonymkode: 2fc60...47f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge NITO, så tjener de med mastergrad mindre enn deg med bachelorgrad. Forskjellen er 10.000 i året.

Anonymkode: e54f1...dda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir ikke helt det samme siden jeg har hhv. ingeniør og siv.ing, men regner det som noenlunde sammenliknbart i dette tilfellet. Det lønte seg absolutt økonomisk å videreutdanne meg til siv.ing. Lønna nesten fordoblet seg fra jeg sluttet å jobbe som ingeniør sammenliknet med startlønnen jeg fikk etter siv.ing. Arbeidsoppgavene er riktignok ikke blitt så veldig mye mer interessante enn dem jeg hadde da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke fått de jobbene jeg har kun med bachelor, så ja. Hadde jobb imellom bachelor og master og.

Anonymkode: 8dd75...ed0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...