AnonymBruker Skrevet 26. mai 2019 #1 Skrevet 26. mai 2019 Hva ville dere hatt på dere hvis dere fikk invitasjon til bryllup med antrekk valgfritt? Har lest så mye om hva de ulike kleskodene betyr, og ønsker virkelig ikke at noen skal tenke på dette i det hele tatt, og spesielt ikke at de må kjøpe inn nye klær til anledningen. Men risikerer man at folk blir usikre om det står antrekk valgfritt, og tenker de må ta det peneste de har tilfelle alle andre kommer i sitt fineste? Bør man evt skrive i invitasjonen at valgfritt virkelig betyr valgfritt? Du må gjerne komme i rødt, hvitt, grilldress, klovnedrakt? Intensjonen er at folk skal føle seg vel i hva som helst, og ikke tenke på andres forventninger. Anonymkode: 7b50f...a15
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2019 #2 Skrevet 26. mai 2019 Hadde ikke kommet. Synes sånt er kjedelig. Anonymkode: d6ba8...714
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2019 #3 Skrevet 26. mai 2019 Kan man ikke bare skrive "pent"? De aller fleste har vel et pent antrekk uten å måtte kjøpe nytt.. Om dere har en bryllupssnettside kan dere utdype der hva dere mener Anonymkode: 1cd6c...7d5 8
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2019 #4 Skrevet 26. mai 2019 Hadde tatt på meg en fin sommerkjole, ikke stivpyntet, men ikke helt slask heller. Hvis bryllupet fant sted om sommeren da selvfølgelig. Anonymkode: bcf8f...135
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2019 #5 Skrevet 26. mai 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva ville dere hatt på dere hvis dere fikk invitasjon til bryllup med antrekk valgfritt? Har lest så mye om hva de ulike kleskodene betyr, og ønsker virkelig ikke at noen skal tenke på dette i det hele tatt, og spesielt ikke at de må kjøpe inn nye klær til anledningen. Men risikerer man at folk blir usikre om det står antrekk valgfritt, og tenker de må ta det peneste de har tilfelle alle andre kommer i sitt fineste? Bør man evt skrive i invitasjonen at valgfritt virkelig betyr valgfritt? Du må gjerne komme i rødt, hvitt, grilldress, klovnedrakt? Intensjonen er at folk skal føle seg vel i hva som helst, og ikke tenke på andres forventninger. Anonymkode: 7b50f...a15 Jeg hadde elsket en slik invitasjon! Gjorde det samme til min 50 års dag og fikk utelukkende positive tilbakmeldinger! Absolutte ingenting kjedelig med det (som en over her skriver) Kjør på! Anonymkode: b46ab...071 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2019 #6 Skrevet 26. mai 2019 Hadde blitt så glad for en sånn invitasjon! Mye bedre å kunne bruke noe man har enn å måtte kjøpe noe nytt Anonymkode: aa57c...da9 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2019 #7 Skrevet 26. mai 2019 PS. Folk kom i alt fra dress til dongeri og for damenes del: alt fra lange kjoler til bukse og t-skjorte! Poenget er at man skal komme i noe man selv føler seg fin og komfortabel i - støtter tanken din 100%. Særlig det at folk ikke skal føle seg tvunget til å anskaffe seg nytt antrekk for én anleding! Hilsen fra samme som rett over her. Anonymkode: b46ab...071 3
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2019 #8 Skrevet 26. mai 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hadde blitt så glad for en sånn invitasjon! Mye bedre å kunne bruke noe man har enn å måtte kjøpe noe nytt Anonymkode: aa57c...da9 Så bra å høre. Ønsker i tillegg fri bordplassering, buffet så alle kan finne noe de liker osv. Og ingen partyleker eller tvangssosialisering. Anonymkode: 7b50f...a15 1
Daria Skrevet 26. mai 2019 #9 Skrevet 26. mai 2019 (endret) Poenget med en kleskode er at det skal være til hjelp for folk - å lage sin egen er bare forvirrende og gjør folk usikre, særlig i en (som regel) såpass formell anledning som et bryllup. De fleste føler seg mest vel når man ligger på omtrent samme pyntet-nivå som flertallet; man vil helst unngå å være den eneste i ballkjole når resten kommer i jeans, eller å komme i lys dess når alle andre kommer i smoking. Å sette en "kreativ" kleskode (med mindre man virkelig ønske en karnevalvariant) er ikke å gjøre det enklere for gjestene, snarere tvert imot. Endret 26. mai 2019 av Daria 18
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2019 #10 Skrevet 26. mai 2019 Jeg vet ikke helt, jeg tror kanskje det hadde gjort meg litt usikker. Selv om dere som brudepar insisterer på at man kan «komme som man vil», så har man jo et ønske om å ikke skille seg for mye ut fra de andre gjestene... Men tanken er jo god! Anonymkode: 869c0...224 5
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2019 #11 Skrevet 26. mai 2019 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så bra å høre. Ønsker i tillegg fri bordplassering, buffet så alle kan finne noe de liker osv. Og ingen partyleker eller tvangssosialisering. Anonymkode: 7b50f...a15 Kan jeg komme i bryllupet deres? Hadde elsket buffet! Er sjelden fan at kjøttet som blir servert i bryllup(jeg er ikke noe kjøttperson). Men litt usikker på fri bordplassering, jeg hadde kanskje blitt litt usikker hvis jeg ikke kjente så mange andre der. Blitt litt sånn scannet rommet for en plass å sitt ved siden av noen jeg kanskje har møtt før Anonymkode: aa57c...da9 3
Eliza Doalot Skrevet 26. mai 2019 #12 Skrevet 26. mai 2019 25 minutter siden, Daria skrev: Poenget med en kleskode er at det skal være til hjelp for folk - å lage sin egen er bare forvirrende og gjør folk usikre, særlig i en (som regel) såpass formell anledning som et bryllup. De fleste føler seg mest vel når man ligger på omtrent samme pyntet-nivå som flertallet; man vil helst unngå å være den eneste i ballkjole når resten kommer i jeans, eller å komme i lys dess når alle andre kommer i smoking. Å sette en "kreativ" kleskode (med mindre man virkelig ønske en karnevalvariant) er ikke å gjøre det enklere for gjestene, snarere tvert imot. Jeg er så enig! Helt standard kleskode er faktisk romslige nok til at alle voksne mennesker bør ha et antrekk som passer. Alle menn bør ha en eller annen dress, og all kvinner bør ha et eller annet pent antrekk, så om du velger kleskode "dress" vil du dekke de aller fleste, uten at noen bør kjøpe noe i det hele tatt. 8
AuroraB Skrevet 26. mai 2019 #14 Skrevet 26. mai 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: PS. Folk kom i alt fra dress til dongeri og for damenes del: alt fra lange kjoler til bukse og t-skjorte! Poenget er at man skal komme i noe man selv føler seg fin og komfortabel i - støtter tanken din 100%. Særlig det at folk ikke skal føle seg tvunget til å anskaffe seg nytt antrekk for én anleding! Hilsen fra samme som rett over her. Anonymkode: b46ab...071 Tror du ikke noen av de som kom i t-skjorte følte seg lite vel da de så at de to neste parene som kom hadde lang kjole og dress, og at de som kom i lang kjole lurte på om de hadde bomma helt da de satte opp håret og tok på glittersandaler da de kom inn døra og så noen i jeans og t-skjorte? Jeg tror mangelen på kleskode har gjort at flere av gjestene har følt seg ukomfortable og beklemte og at det også ble et samtaleemne i løpet av kvelden, og kanskje ikke på en god måte. TS: Kleskoder er til hjelp. Det gjør at gjestene dine ikke bruker tid på å ringe rundt til andre som skal komme for å høre hva de skal ha på seg, tvile seg fram til om det er med eller uten slips og om de er for overpynta/underpynta. Jeg skjønner tanken om å være grei med gjestene dine, men det er litt som å tenke at man er grei med bilistene når man fjerner fartsgrenseskiltingen. Kleskode er uansett bare en retningslinje, folk kan uansett velge å komme i turbukse og fleecejakke selv om du skriver "mørk dress" på innbydelsen. 10
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2019 #15 Skrevet 26. mai 2019 Om det hadde stått valgfritt så ville jeg nok blitt veldig usikker. Hadde vært nervøs for at alle kom veldig fint kledd og jeg kom veldig underkledd i forhold Men om det hadde stått det så ville jeg nok pyntet meg iallefall. Om sommeren så ville jeg nok tatt på en litt fin sommerkjole. Er det høst så ville jeg nok brukt en av de litt fine, tykkere kjolene jeg har og som har litt høstfarger i seg. Hadde det vært om vinteren så ville jeg nok gått for en buksedress, og om våren ville jeg nok gått med en litt pen bukse og en bluse til Anonymkode: b9c73...594 1
Alice123 Skrevet 27. mai 2019 #16 Skrevet 27. mai 2019 8 timer siden, Anim92 skrev: Valgfritt=usikkerhet og mange spørsmål.. Enig! Jeg fikk en bryllupsinvitasjon med kleskode "valgfritt", og spurte brudeparet om hva de mente med det. Svaret var at de "regnet med at folk kunne kle på seg selv"... I praksis viste det seg at de FORVENTET "mørk dress" (mao. lang kjole/cocktailkjole på damene og mørk dress på menn). I bryllupet kom alt fra tunika med tights til galla, jeans med blazer til snippkjole. Jeg vet jo ikke hva slags bryllup du er invitert til, men om det er "standard" opplegg med kirke, middag og 50-150 gjester hadde jeg gått for typisk lang kjole eller pen cocktailkjole (altså "mørk dress"-kleskode). 7
Djungelvrål Skrevet 27. mai 2019 #17 Skrevet 27. mai 2019 Ingen er vel så idioter at de kommer i grilldress med crogs i bryllup bare fordi det står valgfritt antrekk. Det er en høytidlig anledning og en fest. Kle deg pent! 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2019 #18 Skrevet 27. mai 2019 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan man ikke bare skrive "pent"? De aller fleste har vel et pent antrekk uten å måtte kjøpe nytt.. Om dere har en bryllupssnettside kan dere utdype der hva dere mener Anonymkode: 1cd6c...7d5 Seriøst? Er det ei greie? Anonymkode: 7f6a4...6ba 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2019 #19 Skrevet 27. mai 2019 20 timer siden, Daria skrev: Poenget med en kleskode er at det skal være til hjelp for folk - å lage sin egen er bare forvirrende og gjør folk usikre, særlig i en (som regel) såpass formell anledning som et bryllup. De fleste føler seg mest vel når man ligger på omtrent samme pyntet-nivå som flertallet; man vil helst unngå å være den eneste i ballkjole når resten kommer i jeans, eller å komme i lys dess når alle andre kommer i smoking. Å sette en "kreativ" kleskode (med mindre man virkelig ønske en karnevalvariant) er ikke å gjøre det enklere for gjestene, snarere tvert imot. Helt enig!! Så mye enklere for gjester når det er en slags kleskode. Kan bare skrive «pent», «sommerlig», «dress», «mørk dress». Alle har noe de kan bruke. Anonymkode: 0b279...837 3
Ullvott Skrevet 27. mai 2019 #20 Skrevet 27. mai 2019 20 timer siden, Daria skrev: Poenget med en kleskode er at det skal være til hjelp for folk - å lage sin egen er bare forvirrende og gjør folk usikre, særlig i en (som regel) såpass formell anledning som et bryllup. De fleste føler seg mest vel når man ligger på omtrent samme pyntet-nivå som flertallet; man vil helst unngå å være den eneste i ballkjole når resten kommer i jeans, eller å komme i lys dess når alle andre kommer i smoking. Å sette en "kreativ" kleskode (med mindre man virkelig ønske en karnevalvariant) er ikke å gjøre det enklere for gjestene, snarere tvert imot. Jeg er så hjertens enig i dette! Bruk standard kleskoder uten noen som helst kreativ variant. Det er det eneste som funker! Folk vet at de skal kle seg med pene klær i et bryllup, og er det på sommeren bruker de sommerutgaven av de klærne som passer innenfor kleskoden. Derfor er det ikke nødvendig å bruke velmente, men likevel uklare koder som «pent» eller «sommerpent», heller. Mørk dress, derimot, har en klar betydning. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå