Gå til innhold

EKSAMENSORDNINGEN ER HELT FUCKA!!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eksamensordningen er helt fucka! Det er så jævlig urettferdig at vettuhva...

La oss si at vi har to elever som er helt jevngode- de har like gode karakterer, og har de samme karakterene i hvert fag. La oss si at de begge er flinke i matte og engelsk, men fysikk derimot er de svakere i. Så er det tid for eksamen da... og den ene kommer opp i matte og får toppkarakter, mens den andre kommer opp i fysikk og får en 3-er. Og kanskje var det nettopp denne treeren som gjorde at han ikke kom inn på ønsket studie, mens han andre kom inn på det samme studiet. Selv om de egentlig er helt jevngode! Det er bare snakk om flaks og uflaks! Det er altfor mye som bare handler om tilfeldigheter istedenfor evnene til elevene. Eksamensordningen må forandres! Og ikke bare det, men hva faen er greia med at bare 20% av vg1-elever kommer opp i eksamen? Jævlig urettferdig for de 20 prosentene, alle eller ingen mener nå jeg.

Noen tanker?

Anonymkode: f897c...ce8

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ingen som har benektet at eksamensordningen ikke reflekterer elevenes kunnskapsnivå. Det er det heller ingen som er uenig i. Men opptak til høyere utdanning handler ikke først og fremst om kunnskapsnivå, men en måte å velge noe og utelate andre på, fordi det ikke er plass til alle. Og eksamensordningen er den eneste måten å skille mellom kandidater på.

Hvis du mener du har en bedre måte å sortere kandidater på må du gjerne hoste det opp. Og gjerne noen andre forslag enn de utdaterte med intervju og anbefallingsbrev som i England eller avkrysningsprøver som i Sverige. De er heller ikke rettferdige.

Anonymkode: 3cd89...544

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen som har benektet at eksamensordningen ikke reflekterer elevenes kunnskapsnivå. Det er det heller ingen som er uenig i. Men opptak til høyere utdanning handler ikke først og fremst om kunnskapsnivå, men en måte å velge noe og utelate andre på, fordi det ikke er plass til alle. Og eksamensordningen er den eneste måten å skille mellom kandidater på.

Hvis du mener du har en bedre måte å sortere kandidater på må du gjerne hoste det opp. Og gjerne noen andre forslag enn de utdaterte med intervju og anbefallingsbrev som i England eller avkrysningsprøver som i Sverige. De er heller ikke rettferdige.

Anonymkode: 3cd89...544

Heller at man skriver en søknad som blir brukt til å skille mellom de som er på grensa mellom å komme inn på studiet og ikke, der man skriver hvorfor man vil ikke på studiet, relevant informasjon og motivasjon, istedenfor flaks of uflaks. Mange søker et studie de ikke egentlig har så mye interesse for, bare fordi de vil søke NOE. Et motivasjonsbrev kan derfor skille mellom disse.

Anonymkode: f897c...ce8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe bedre etter du har kommet inn på studiet du ønsker. Der har du noen måneder på å lære deg et helt fag, og 3-4 timer på å bevise at du har lært alt du skal. Er du stressa, bekymret, har en dårlig dag, begynner å bli syk osv kan hundrevis av arbeidstimer gå i dass.

På vgs kan man avskaffe eksamen. Det vil være forskjell på folks snitt uansett. Man kan også legge til andre tilleggspoeng enn realfag, f.eks for lav fraværsprosent, høyt nivå av muntlig deltakelse, ekstra innleveringer, ekstra fag.. Dette blir jo mest for de som kriger i toppen fra før. De som er middels gode i alt har jo tross alt mulighet til å jobbe hardere, og å bedre så og si alle karakterene sine. 

 

Anonymkode: 44287...7bd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan forstå hva du mener, men igjen så velger man selv flere fag på VGS selv, og da er det opp til hver elev å velge hva de er gode i. Noen studier krever ulike fag, og da må man vurdere på forhånd om man klarer opptakskravene til høyere utdanning.

Det er flere fag på VGS som er obligatoriske. Man ser ganske tidlig om man mestrer de fagene godt, gjør man ikke det kan det være lurt å velge valgfag som er interessante og «lette», for å øke snittet. Hvis man MÅ ha feks S/R matte og fysikk for å komme inn på en spesifikk utdannelse og ikke gjør det bra i de fagene, så er dessverre den harde sannhet at man kanskje ikke er så egnet for den utdannelsen og må finne seg noe annet å søke på. 

Anonymkode: 36f52...41b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Heller at man skriver en søknad som blir brukt til å skille mellom de som er på grensa mellom å komme inn på studiet og ikke, der man skriver hvorfor man vil ikke på studiet, relevant informasjon og motivasjon, istedenfor flaks of uflaks. Mange søker et studie de ikke egentlig har så mye interesse for, bare fordi de vil søke NOE. Et motivasjonsbrev kan derfor skille mellom disse

Er jo bare å skrive svada. Kunne lett ha skrevet et bra motivasjonsbrev for noe jeg har null interesse i, handler bare å være god til å skrive og fange leserens interesse. 

Blir også teit å skylde på flaks og uflaks. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS har et poeng, men drar det kanskje litt langt i eksempelet, for om man er steingod i matematikk får man skylde på egen manglende innsats om man ikke klarer bedre enn 3 på en ev. fysikkeksamen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, abc123detvardet skrev:

Er jo bare å skrive svada. Kunne lett ha skrevet et bra motivasjonsbrev for noe jeg har null interesse i, handler bare å være god til å skrive og fange leserens interesse. 

Blir også teit å skylde på flaks og uflaks. 

Pluss at det hadde vært veldig lett å få hjelp fra andre, for eksempel at foreldrene skriver for en...Mye tryggere med eksamen der man er nødt til å gjøre den selv.

Anonymkode: 7dfb2...8c9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om eksamensordningen kan oppleves urettferdig, så er det den metoden som sikrer mest mulig jevnbyrdige vilkår. Det er dine evner som måles, uavhengig av foreldrenes økonomiske vilkår og vennske/kjennskap som kan gi deg fordeler. Når det skal skrives motivasjonsbrev og være intervju, er det mange steder i utlandet mulig å kjøpe proff hjelp for å skrives det beste brevet eller bli preppet til intervju. Men det er dyrt, og noe de færreste har råd til. Dermed er det de med god kapital som går foran. I USA må gjerne CVen bestå av både frivillige aktiviteter, veldedighet og sport, men kommer du fra feil strøk hjelper det ikke med god cv, gode karakterer og topp søknad, da ekskluderes du på bakgrunn av skole og bosted. Ikke lenge siden det stod en lengre artikkel om dette på NRK. Rike foreldre kan betale for plass til ungene på toppskoler gjennom "donasjoner", ikke lov men det gjøres likevel. I Sverige har de egen prøve, der er det nylig avslørt omfattende juks og mulighet for å kjøpe seg bedre karakter. Å heller satse på en vilkårlig eksamen slik det gjøres her er i det sotre og hele en bedre metode for å sikre de beste plass, selv om det er en risiko for å få et fag man ikke gjør det godt i til eksamen. Dog er det i Norge muligheter for å ta opp fag senere, mange steder i utlandet eksisterer ikke den muligheten. 

Anonymkode: 0cf53...a5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en ekstrem tilhenger av eksamen, men jeg har nok den litt mer radikale ideen at eksamen ikke burde være tilfeldig men at noen form for vurdering med ekstern sensor skal ligge til grunn i ALLE fag. Altså burde alle fag ha som avsluttende vurdering en eksamen eller et prosjekt/mappearbeid som kan vurderes av ekstern sensor. Det blir for dumt med standpunktkarakterer når de primært reflekterer trynefaktor og det beviselig er lettere å få gode karakterer på noen skoler (se på forskjell i gj.snitt standpunkt vs gj.snitt eksamen, noen får omtrent en hel karakter bedre på eksamen, noen på standpunkt). I tillegg vil eksamen i mye større grad reflektere evne til å gjennomføre et studie som tross alt er 90% basert på eksamener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen som har benektet at eksamensordningen ikke reflekterer elevenes kunnskapsnivå. Det er det heller ingen som er uenig i. Men opptak til høyere utdanning handler ikke først og fremst om kunnskapsnivå, men en måte å velge noe og utelate andre på, fordi det ikke er plass til alle. Og eksamensordningen er den eneste måten å skille mellom kandidater på.

Hvis du mener du har en bedre måte å sortere kandidater på må du gjerne hoste det opp. Og gjerne noen andre forslag enn de utdaterte med intervju og anbefallingsbrev som i England eller avkrysningsprøver som i Sverige. De er heller ikke rettferdige.

Anonymkode: 3cd89...544

Kan droppe hele eksamensstyret på vgs. Slutte å trekke ut noen. Enig med TS

Anonymkode: 29914...6a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...