Gå til innhold

Barn som ikke er med på noe som helst


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min datter har en klassevenninne som ikke er med på sosiale tilstelninger på skole, ei heller organisert av idrettslaget, etc. 

Hun er ikke med i bursdagsfeiringer, juleavslutninger på skolen, 17 mai, (spiller i korps men er ikke med å spille på 17 mai el påskefeiring (påskeegg) Hun kom på døren her 17 mai og spurte om min datter ville komme ut å leke. Vi var på farten da min datter skulle spille i korpset og gå i tog. Jeg sa som så var og hun svarte at hun hadde glemt at det var 17 mai. Gjorde meg noen tanker om at denne jenten absolutt ikke er med på noe sosialt. Hver gang jeg ser henne er hun sammen med moren. Må si jeg får vondt av henne da jeg tenker hun «faller» ut av det sosiale. Ikke kan dele opplevelser med klassevenninner. Mor og datter er polske, datteren snakker utmerket norsk. Har forstått det sånn at mor tar norskkurs. Nå kjenner jeg ikke til den polske kulturen/religion. Men er det sånn det skal være? Noen som kjenner til polsk kultur? 

Anonymkode: 8605d...54b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

*Venter bare på de som skal be deg melde det til BV* 🤦‍♀️

Anonymkode: 08ead...d0b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det beste dere kan gjøre er å bli kjent med mor og datter. De er fra en helt annen kultur og det sier seg selv når de ikke vet hvor gigantisk 17 mai -feiringen er for nordmenn flest. Bli kjent med de så skal dere se at de gradvis blir med på ting når de blir tryggere på hva som skal til for å være med.

Anonymkode: 08ead...d0b

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det beste dere kan gjøre er å bli kjent med mor og datter. De er fra en helt annen kultur og det sier seg selv når de ikke vet hvor gigantisk 17 mai -feiringen er for nordmenn flest. Bli kjent med de så skal dere se at de gradvis blir med på ting når de blir tryggere på hva som skal til for å være med.

Anonymkode: 08ead...d0b

Det er forsøkt. Men mor er klar på at hennes datter ikke skal delta på noe av det som er nevnt i Innlegget over. 

HI

Anonymkode: 8605d...54b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er forsøkt. Men mor er klar på at hennes datter ikke skal delta på noe av det som er nevnt i Innlegget over. 

HI

Anonymkode: 8605d...54b

Så det er mor som isolerer datteren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk klager på at somaliere og andre er lite integrert. Men aldri har jeg sett noen mindre interessert i å integrere seg enn polakker. 

Veldig mange polakker i Norge lever bevisst på siden av det norske samfunnet og har et «polsk liv» med polsk omgangskrets, polske TV-kanaler osv. De integrerer seg lite med nordmenn og når de får barn her blir det som du beskriver. Hvordan skal man sosialisere barna inn i et samfunn man selv ikke vil eller klarer å bli en del av? Hvordan skal min polske nabo som har satt til verden 3 barn her, klare å kommunisere med barnas klassekamerater når hun ikke etter 8 år i dette landet har giddet å lære seg norsk? 

Anonymkode: 91a5e...0cc

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan de være Jehovas vitner?

Anonymkode: e1626...b66

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke "sånn det skal være". Du burde prøve å bli kjent med moren. Hvis du virkelig bryr deg om altså. Det burde være opplagt, men det er jo tydeligvis mer vanlig å bekymre seg for folk på avstand, og lure på hvem en bør be om hjelp, for det er visst vanskelig å se at vi selv kan bidra med noe... 

Ellers så kan det hende at hun syns at det er sårt og ikke være med på ting. Men ikke sikkert at hun lider av omsorgssvikt akkurat! Så da får du tenke etter hvor mye du bryr deg da. Du vet ingen kan gjøre noe, for det er ikke alvorlig nok, men du syns det er trist. Ja, da vet du vel hva du skal gjøre. Eller prøve på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det beste dere kan gjøre er å bli kjent med mor og datter. De er fra en helt annen kultur og det sier seg selv når de ikke vet hvor gigantisk 17 mai -feiringen er for nordmenn flest. Bli kjent med de så skal dere se at de gradvis blir med på ting når de blir tryggere på hva som skal til for å være med.

Anonymkode: 08ead...d0b

Jenten begynte i klassen til min datter i 2 klasse. De går nå i 4 klasse. Jenten snakker godt norsk. Mor er noe utfordrende å snakke med pga dårlig språk. Går mest i engelsk

 

HI

Anonymkode: 8605d...54b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kan de være Jehovas vitner?

Anonymkode: e1626...b66

Det er jeg litt nysgjerrig på. Jeg kjenner ikke til den polske religion og tenker at det må handle om nettopp det. 

 

Hi

Anonymkode: 8605d...54b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, SoWhat? skrev:

Nei det er ikke "sånn det skal være". Du burde prøve å bli kjent med moren. Hvis du virkelig bryr deg om altså. Det burde være opplagt, men det er jo tydeligvis mer vanlig å bekymre seg for folk på avstand, og lure på hvem en bør be om hjelp, for det er visst vanskelig å se at vi selv kan bidra med noe... 

Ellers så kan det hende at hun syns at det er sårt og ikke være med på ting. Men ikke sikkert at hun lider av omsorgssvikt akkurat! Så da får du tenke etter hvor mye du bryr deg da. Du vet ingen kan gjøre noe, for det er ikke alvorlig nok, men du syns det er trist. Ja, da vet du vel hva du skal gjøre. Eller prøve på. 

Den her var litt brutal. Ts skriver jo at hun har forsøkt å bli kjent med moren? 

Anonymkode: f028a...57d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Den her var litt brutal. Ts skriver jo at hun har forsøkt å bli kjent med moren? 

Anonymkode: f028a...57d

Men du forstår vel hvorfor @sowhat skriver som hu gjør? Det har blitt en kultur for å "hjelpe" (Hjelp MY ASS) på avstand. Man spør ikke lenger om hvordan man skal kommunisere med andre, man spør om hvilken instans man skal BLANDE inn for å fucke opp andre menneskers liv eller det som nå kalles "å hjelpe".

Anonymkode: 08ead...d0b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men du forstår vel hvorfor @sowhat skriver som hu gjør? Det har blitt en kultur for å "hjelpe" (Hjelp MY ASS) på avstand. Man spør ikke lenger om hvordan man skal kommunisere med andre, man spør om hvilken instans man skal BLANDE inn for å fucke opp andre menneskers liv eller det som nå kalles "å hjelpe".

Anonymkode: 08ead...d0b

Jeg har ikke bedt om råd om hvilken instans jeg skal blande inn. Tvert i mot! Det jeg spør om er om noen kjenner den polske kulturen slik at jeg kanskje forstår den polske kultur / religion bedre. Jeg har forsøkt Google, men ble ikke klokere av det heller. 

 

HI 

Anonymkode: 8605d...54b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg spør om er om noen kjenner den polske kulturen slik at jeg kanskje forstår den polske kultur / religion 

Ja, det er typisk at de isolerer seg og ikke ønsker å bli integrert. Har seks polske familier her og de er som du beskriver, men det virker som det er viktigere å holde jentene hjemme og inne enn guttene. 

Ikke jehovas vitner, katolikker. 

Anonymkode: f65ec...9a5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den her var litt brutal. Ts skriver jo at hun har forsøkt å bli kjent med moren? 

Anonymkode: f028a...57d

Ja, jeg svarte før jeg leste det. Beklager til Ts. Jeg var en tanke forutinntatt her. Min tabbe. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste polakkene er vel katolske, så med mindre det dreier seg om en ekstremt konservativ variant, har det neppe med det å gjøre. Hvis du kjenner moren, kan du jo prøve å invitere datteren når din datter har bursdag? Og hvis den polske jenta leker med din datter, er hun jo ikke helt isolert. Har du prøvd å invitere denne jenta sammen med andre hjem til din datter?

Ellers er det jo mulig at det beror på en misforståelse, at denne moren tror det koster noe å delta osv. Hadde jeg vært deg, hadde jeg prøvd å invitere denne moren inn på en kopp kaffe og vise vennlighet og åpenhet. Du kommer sannsynligvis lengre med det enn å bare snakke om hva hun bør la datteren gjøre.

Anonymkode: 2c2f8...f3b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De fleste polakkene er vel katolske, så med mindre det dreier seg om en ekstremt konservativ variant, har det neppe med det å gjøre. Hvis du kjenner moren, kan du jo prøve å invitere datteren når din datter har bursdag? Og hvis den polske jenta leker med din datter, er hun jo ikke helt isolert. Har du prøvd å invitere denne jenta sammen med andre hjem til din datter?

Ellers er det jo mulig at det beror på en misforståelse, at denne moren tror det koster noe å delta osv. Hadde jeg vært deg, hadde jeg prøvd å invitere denne moren inn på en kopp kaffe og vise vennlighet og åpenhet. Du kommer sannsynligvis lengre med det enn å bare snakke om hva hun bør la datteren gjøre.

Anonymkode: 2c2f8...f3b

Ironien her er at man ber folk om å melde inn til BV med en gang det er en brun, svart eller i det hele tatt en person av østlig opprinnelse. Er det derimot polakkere det er snakk om, ja da skylder man på kulturforskjeller eller religion.

Anonymkode: 08ead...d0b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere av de jeg kjenner til som er fra Polen er Jehovas, de er heller ikke med på slikt. Men veldig kjekke barn og foreldre, selv om de ikke kommer i bursdager, deltar på alt av forestillinger osb.

Anonymkode: aa191...8e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...