Gå til innhold

Bekymret for tarmkreft (29år)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 29 år, har hatt blødninger i avføringen så har vært hos lege han fant ingenting med finger undersøkelse lette etter (hemorider) ingen i familien har hatt kreft før.

Hatt blødninger akkurat  2 veker idag, så er sendt videre til en mer omfattende tarmundersøkelse for og kartlegge. Legen mente kreft var usannsynlig på grunn av dem rammer mest eldre 50+ men man "kunne" aldri vite. 

Så nå går jeg heletiden å tenker, mistet delevis matlyst på grunn av redsel for kreft. 

Det er 2 veker igjen til min undersøkelse. 

Noen rundt min alder som har opplevd samme, var det evt hemorider lengre inne osv? 

Anonymkode: 3ffc4...abb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 29 år, har hatt blødninger i avføringen så har vært hos lege han fant ingenting med finger undersøkelse lette etter (hemorider) ingen i familien har hatt kreft før.

Hatt blødninger akkurat  2 veker idag, så er sendt videre til en mer omfattende tarmundersøkelse for og kartlegge. Legen mente kreft var usannsynlig på grunn av dem rammer mest eldre 50+ men man "kunne" aldri vite. 

Så nå går jeg heletiden å tenker, mistet delevis matlyst på grunn av redsel for kreft. 

Det er 2 veker igjen til min undersøkelse. 

Noen rundt min alder som har opplevd samme, var det evt hemorider lengre inne osv? 

Anonymkode: 3ffc4...abb

Har opplevd det samme. Ble påvist blod i avføringen også, men røntken koloskopi eller hva det heter fant ingen ting. Dette er 5 år siden nå. 

Anonymkode: 50eaf...dee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har opplevd det samme. Ble påvist blod i avføringen også, men røntken koloskopi eller hva det heter fant ingen ting. Dette er 5 år siden nå. 

Anonymkode: 50eaf...dee

Fant dem ingenting? ingen grunn til blødningen?

TS

Anonymkode: 3ffc4...abb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tatt avføringsprøve? 

Det er som legen sier, sjeldent med tykktarmskreft i din alder. Mulig det kan være ulcerøs kolitt, en kronisk betennelses i rectum/tykktarm. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i 40 årene, plaget med store mage og tarmplager i flere år, og både ferskt blod og gammelt blod i avføring i perioder. Min mor, bestefar og bestemor døde alle av tarmkreft. Men jeg er grundig undersøkt og ingen tarmkreft. De tror det bare kommer fra rifter i tarmen.

Anonymkode: 50e24...a6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig lite trolig at det er tarmkreft. Blodet er lyserødt og ferskt? Dette er et bra tegn. Jeg gikk til legen med det samme i 2011, og fikk beskjed om at siden blodet var lyst og ferskt så var det et bra tegn, legen sa hun ikke kunne utelukke tarmkreft, men det var lite sannsynlig. Dette er bare talemåte i tilfelle det skulle være det likevel. Jeg ble sendt videre til tarmunderøskelse. Jeg fikk vite at jeg har en kronisk tarmsykdom som heter ulcerøs kolitt. Symptomer var mellom annet blod, slim og hyppig avføring, vondt i magen etc., men i starten før betennelsen rakk å utvikle seg så hadde jeg bare ferskt blod. Dette er sykdom som kan behandles med medisiner, og som kan gå inn i passiv fase, noe jeg er nå. Dvs. jeg lever fint uten medisiner akkurat nå, og har bare litt problem med enkelte matvarer og at jeg lett får næringsmangler.

Er det kreft, så er blodet som regel koagulert og dermed mørkt, ettersom tarmkreft som oftes oppstår lenger opp i tarmen. Ellers måtte det ha vært i endetarmen, og da tenke jeg nok at du heller først hadde merket det på andre måter.

Lykke til med undersøkelsen, håper du finner ut av det. Ikke gå å bekymre deg. 

Endret av missmcbeal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mye mer sannsynlig Ulcerøs Kolitt eller Chrons, ikke at det er noe å juble av heller men det er i det minste ikke like dødelig som kreft kan være. Viktig at du blir undersøkt med koloskopi for å finne ut nøyaktig diagnose. Lykke til 🙂 

Anonymkode: a6352...55b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Celaeno skrev:

Har du tatt avføringsprøve? 

Det er som legen sier, sjeldent med tykktarmskreft i din alder. Mulig det kan være ulcerøs kolitt, en kronisk betennelses i rectum/tykktarm. 

Nei, sendt direkte til koloskopi.

25 minutter siden, missmcbeal skrev:

Det er veldig lite trolig at det er tarmkreft. Blodet er lyserødt og ferskt? Dette er et bra tegn. Jeg gikk til legen med det samme i 2011, og fikk beskjed om at siden blodet var lyst og ferskt så var det et bra tegn, legen sa hun ikke kunne utelukke tarmkreft, men det var lite sannsynlig. Dette er bare talemåte i tilfelle det skulle være det likevel. Jeg ble sendt videre til tarmunderøskelse. Jeg fikk vite at jeg har en kronisk tarmsykdom som heter ulcerøs kolitt. Symptomer var mellom annet blod, slim og hyppig avføring, vondt i magen etc., men i starten før betennelsen rakk å utvikle seg så hadde jeg bare ferskt blod. Dette er sykdom som kan behandles med medisiner, og som kan gå inn i passiv fase, noe jeg er nå. Dvs. jeg lever fint uten medisiner akkurat nå, og har bare litt problem med enkelte matvarer og at jeg lett får næringsmangler.

Er det kreft, så er blodet som regel koagulert og dermed mørkt, ettersom tarmkreft som oftes oppstår lenger opp i tarmen. Ellers måtte det ha vært i endetarmen, og da tenke jeg nok at du heller først hadde merket det på andre måter.

Lykke til med undersøkelsen, håper du finner ut av det. Ikke gå å bekymre deg. 

For ei veke sia var det helt ferskt og mer blod, men nå er det litt mer mørkerødt og mindre blod virker det som. 

Det som er rart for noen dager siden begynte jeg om morgningen å måtte på do etter jeg har ete litt eller drukket, men på ettermiddag/kveld har jeg ingen plager. 

TS

Anonymkode: 3ffc4...abb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blod i avføringen opp og ned i mange måneder før jeg ble tatt på alvor hos legen. Var livredd for kreft, og ventetida på koloskopi føltes ekstremt lang! Har Morbus Crohns og ikke kreft heldigvis. Ikke at det er en dans på roser det heller, men heller det enn kreft i hvert fall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lite trolig at det er tarmkreft, men det kan skje, jeg har en i familien som fikk det da hun var ung. Derfor skal det undersøkes. Jeg synes det er skikkelig dårlig av leger som ikke henviser videre pga alder. Alle kan få kreft. Masse lykke til til deg, lurt å få det sjekket! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Harlekin skrev:

Det er lite trolig at det er tarmkreft, men det kan skje, jeg har en i familien som fikk det da hun var ung. Derfor skal det undersøkes. Jeg synes det er skikkelig dårlig av leger som ikke henviser videre pga alder. Alle kan få kreft. Masse lykke til til deg, lurt å få det sjekket! 

Hvilken alder? overlevde hun?

TS

Anonymkode: 3ffc4...abb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken alder? overlevde hun?

TS

Anonymkode: 3ffc4...abb

Vil ikke skremme deg, men hun var 30. Hun døde dessverre (det var min søster). Men husk at dette er veldig uvanlig, mest sannsynlig er det ikke noe galt! Men det er lurt å få det sjekket uansett. Krysser fingrene for deg🤞🏼❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var 19 begynte jeg å få blod i avføringen, gikk til fastlege etter 1-2 måneder med plagene. Fikk så en time til koloskopi med 2 måneders ventetid. Endte opp med å bli diagnotisert med Ulcerøs Kolitt. 

 

Kreft er lite sannsynlig i din alder og når blodet er lyst, så akkurat den tanken ville jeg holdt vekke. Det blir uansett avklart på koloskopien, om det er sykdom eller en rift osv, så slapp av til da.

Anonymkode: 57928...50e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...