Gå til innhold

Det beste nybegynnerkamera


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvilket speilrefleks kamera ville du anbefalt for en nybegynner fotograf?

Blir nok mest naturfotografering og ellers brukt på ferier.

Anonymkode: 2ebc6...fc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest padawan

Det viktigste er å finne et merke som du synes er komfortabel å holde og som har et menysystem som du synes det er greit å navigere i. I realiteten er det ikke så superstor forskjell på bildebrikkene som brukes i de forskjellige merkene (så lenge vi holder oss i samme segment).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar dere 😊 skal ta en titt på forslagene deres 😊

Anonymkode: 2ebc6...fc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville også vurdert et systemkamera. I praksis er det et speilløst speilrefleks.  Bare alt er heldigitalt og huset mye mindre og dermed lettere å ta med. Jeg kjøpte et fra Sony i fjor og har ikke sett meg tilbake. 

Anonymkode: 0b8a6...0f9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mulig 10-20mm objetiv vil være lurt. 

Husk når du jakter på objetiv at noen objektiver er laget for full format, og om du ikke kjøper det så kan det vær at det objektivet du vil ha gir 1.5 * brennvidden når du setter det på ditt kamera

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest padawan
Akkurat nå, Tummy skrev:

Mulig 10-20mm objetiv vil være lurt

10-20 med mer til naturfotografering?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter de som anbefaler speilløst systemkamera.

Jeg har hatt speilrefleks i 14 år, sist et Canon 550D. 

Når jeg så kjøpte et mindre kamera, et Fujlfilm X-T20, så fikk jeg virkelig fotogleden tilbake. Mitt Fuji er med meg nesten overalt, Canonkameraet oppleves som en murstein i forhold.

Jeg kjøpte mitt med et 18-55 objektiv. Det finnes fysisk mindre objektiver å gå for til Fuji. (Forskjellen er hvor lyssterke de er).

 

Av speilløse så er det to "grupper":

1. Basert på micro FourThirds billedbrikke. (=m43).

Denne billedbrikken er fysisk litt mindre enn den i familie 2. Gir derfor litt mindre kamera og objektiver enn gruppe 2. 

Typiske merker her  Panasonic, Olympus

 

2. Basert på APS-C billedbrikke.

Litt større kamera enn gruppe 1 men mange av de likevel ganske kompakte.

Typiske merker her er er Sony, Fuji. (I tillegg noen fra Canon men jeg tør påstå at de har ikke så godt rykte som Sony og Fuji).

 

Det er som nevnt viktig å prøve hva som passer din hånd. Oppsøk butikker når du kan 🙂

 

Legger ved et bilde som viser størrelsesforskjell på et speilrefleks (Nikon D3500 m 18-55mm 3.5-5.6) mot et speilløst systemkamera (Fujifilm X-T30 med 16-50 3.5-5.6).

Dette er to relativt sammenlignbare objektiver.

Capture.sizeJPG.JPG

Endret av Colourmaker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode og utfyllende svar 😊 skal sjekke ut butikker når jeg kommer meg til sivilisasjonen 😆 

Anonymkode: 2ebc6...fc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for gode og utfyllende svar 😊 skal sjekke ut butikker når jeg kommer meg til sivilisasjonen 😆 

Anonymkode: 2ebc6...fc4

Jeg er en dårlig skjult Fujifanboy, så da kan jeg tipse om nettsiden Fujiaddict, og i tillegg Omar Gonzalez Photography på YouTube. 
Fuji og Sony stiller likt på stillbilde (kvalitetsmessig og teknisk). Sony har frem til nå vært et hvass hakkere på video. Men Fuji har gjort det bra de siste årene og begynner å nærme seg Sony på video nå. Særlig på det med autofokus under filming.

Det jeg tør si Fuji er bedre enn Sony på er brukeropplevelsen..det taktile...knapper og hjul som er der du forventer at de skal være. Pluss at Sony er kjent for å ha muligens fotoverdens mest kronglete menysystemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...