Gå til innhold

Samver med barn og rus


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For meg fremstår denne historien nokså klassisk. Han ruser seg, det er vanskelig å slutte med det, fordi angst, og dessuten driver hele vennekretsen med det samme. Faktisk er det så vanskelig å slutte å ruse seg at han risikerer forholdet til barnet sitt. Vet du hva? Jeg tror faktisk at hasjen og vennene er viktigere for ham enn barnet. Så enkelt. Om ikke hadde han kuttet ut for lengst. Hva tror du rusmisbruk gjør for psyken? Man får i hvert fall ikke mindre angst av det.

Nei, det forventes vel ikke at du skal gjøre stort..For deg å gjøre en innsats for å kjempe for samvær nå er fånyttes.  Motivasjonen for å kutte ut rus må være hans egen. Hvis det er helt ok for deg at han ruser seg, så fortsetter dere vel som før, da. Er du ok med det?  Om du ikke er ok med det, så må du stille et ultimatum: rusen eller deg. Brutalt? Ja, mulig, men for veldig mange misbrukere er det akkurat dét som skal til, ikke å forstå dem i hjel. Så du må velge, og han må velge. Du ser kanskje for deg at han forsvinner inn i rus om du går? Vel, det ser jo ikke ut som det går noe særlig bedre om du holder sammen med ham heller?

Slutt å være krykken hans, han trenger å ta ansvar for egne handlinger, og bli stilt krav til.

Anonymkode: d726d...f5d

Så det er ikke naturlig at jeg smører meg med tolmodighet så lenge det er søkt plass om avrusning? En får vel ikke tilbud om det, så lenge en klarer selv? Hvordan mener du at jeg er krykkende fordi jeg viste fårståelse? Jeg har faktisk også satt krav ved at det var jeg som sa at enten søker du avrusning eller så kan du sette flytte ut, (og det er ikke snilt da, når det ikke er noe sted og flytte til.. Jeg som eier leiligheta)

Anonymkode: 429f3...7d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så det er ikke naturlig at jeg smører meg med tolmodighet så lenge det er søkt plass om avrusning? En får vel ikke tilbud om det, så lenge en klarer selv? Hvordan mener du at jeg er krykkende fordi jeg viste fårståelse? Jeg har faktisk også satt krav ved at det var jeg som sa at enten søker du avrusning eller så kan du sette flytte ut, (og det er ikke snilt da, når det ikke er noe sted og flytte til.. Jeg som eier leiligheta)

Anonymkode: 429f3...7d8

Som sagt, man skulle ikke trenge avrusning for å kutte ut hasj. Støtte fra fastlege og evt psykolog underveis, ja, men ikke innleggelse på avrusningsklinikk. Sjekk det opp, så ser du det. Hadde han hatt lyst til å slutte kunne han gjort det. Han har ikke motivasjonen, og han synes det er for vanskelig. Mye av dette kan jo henge sammen med psyken hans, selvfølgelig, og det er nok der han trenger støtte. Den støtten bør primært være profesjonelle, og ikke deg. Skal du støtte ham gjennom dette kan det lett bli for følelsesstyrt, og det kommer han til å utnytte.

Jeg sier ikke dette for å være ekkel. Dette er fakta. Du blir manipulert til å legge til rette for fortsatt rus. Som dette med barnet og samvær. Hvorfor har han ikke levert rene prøver? Hvorfor har du levert prøver?? <hvorfor har han ikke lagt skikkelig innsats i å kutte ut hasjen? Han finner alltid en grunn for at det er for vanskelig, ikek sant? Det er sånn rusavhengige i aktiv rus fungerer.

Anonymkode: d726d...f5d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg forstår det rett så har mor omsorgen for barnet. Hun og far har hatt en avtale om samvær, så lenge far kan avgi negative prøver. Nå gjør han ikke det lenger, og mor nekter derfor samvær?

Jeg hadde gjort det samme som mor. Hun har ansvar for at barnet ikke omgås rusede voksne, og kan i verste fall miste omsorgen selv hvis hun aksepterer det. Far får skjerpe seg, avgi prøver som avtalt, og får da samvær igjen. 

Anonymkode: d3275...c14

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg forstår det rett så har mor omsorgen for barnet. Hun og far har hatt en avtale om samvær, så lenge far kan avgi negative prøver. Nå gjør han ikke det lenger, og mor nekter derfor samvær?

Jeg hadde gjort det samme som mor. Hun har ansvar for at barnet ikke omgås rusede voksne, og kan i verste fall miste omsorgen selv hvis hun aksepterer det. Far får skjerpe seg, avgi prøver som avtalt, og får da samvær igjen. 

Anonymkode: d3275...c14

Det som var avtalen var at barnet skulle få ha samver hos besteforeldre med foreldre der, FREM til prøvene ble rene, og når Di ble rene skulle det være uten tilsyn fra familien igjen.. Sånn sett ble det kanskje for lettvint, og rusen ble ikke stoppet av den grunn.. Men rett før barnet skulle på samver nå fikk den andre beskjed om og ryke og reise frem til det ble avlakt prøver. 

Er det virkelig det som er riktig for barnet at ungen brått ikke har noe som helst kontakt? Barnet har jo sett den andre hos bestefaren nå en god stund.. 

Anonymkode: 429f3...7d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det som var avtalen var at barnet skulle få ha samver hos besteforeldre med foreldre der, FREM til prøvene ble rene, og når Di ble rene skulle det være uten tilsyn fra familien igjen.. Sånn sett ble det kanskje for lettvint, og rusen ble ikke stoppet av den grunn.. Men rett før barnet skulle på samver nå fikk den andre beskjed om og ryke og reise frem til det ble avlakt prøver. 

Er det virkelig det som er riktig for barnet at ungen brått ikke har noe som helst kontakt? Barnet har jo sett den andre hos bestefaren nå en god stund.. 

Anonymkode: 429f3...7d8

Men det er kanskje det som skal til for at far skal forstå alvoret, og legge bort rusen? 

Det nytter ikke å dulle med rusmisbrukere. I hvert fall ikke om intensjonen er at de skal bli rusfri.

Anonymkode: d726d...f5d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det som var avtalen var at barnet skulle få ha samver hos besteforeldre med foreldre der, FREM til prøvene ble rene, og når Di ble rene skulle det være uten tilsyn fra familien igjen.. Sånn sett ble det kanskje for lettvint, og rusen ble ikke stoppet av den grunn.. Men rett før barnet skulle på samver nå fikk den andre beskjed om og ryke og reise frem til det ble avlakt prøver. 

Er det virkelig det som er riktig for barnet at ungen brått ikke har noe som helst kontakt? Barnet har jo sett den andre hos bestefaren nå en god stund.. 

Anonymkode: 429f3...7d8

Så barnet skulle få ha samvær med en forelder som er ruset? Er det vanlig praksis? 

Anonymkode: 6bf5a...8dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så barnet skulle få ha samvær med en forelder som er ruset? Er det vanlig praksis? 

Anonymkode: 6bf5a...8dc

Barnet har aldri sett foreldre ruset, men det henger lenge i urinen, så avtalen mellom foreldre og bv var at det skulle være hos besteforeldre og at denne foreldre skulle komme dit og være med barnet sitt der, frem til man kunne vise frem rene prøver.. Sånn har det pågått ca et år snart uten prøver.. Så nå fikk den andre nokk. Barnet fikk komme til bestefaren, mens foreldre nå ikke fikk komme, men det ble en tur likevell, noe som ikke foreldrene var enig om.. Så er spent på hva denne konsekvensen blir når barnet forteller det hjemme, jeg syntes jo ikke dette virker bra.. Men vanskelig når ikke barnet får en forklaring og spør om og være sammen med den andre sånn det har pleid.. Synd for barnet

Anonymkode: 429f3...7d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barnet har aldri sett foreldre ruset, men det henger lenge i urinen, så avtalen mellom foreldre og bv var at det skulle være hos besteforeldre og at denne foreldre skulle komme dit og være med barnet sitt der, frem til man kunne vise frem rene prøver.. Sånn har det pågått ca et år snart uten prøver.. Så nå fikk den andre nokk. Barnet fikk komme til bestefaren, mens foreldre nå ikke fikk komme, men det ble en tur likevell, noe som ikke foreldrene var enig om.. Så er spent på hva denne konsekvensen blir når barnet forteller det hjemme, jeg syntes jo ikke dette virker bra.. Men vanskelig når ikke barnet får en forklaring og spør om og være sammen med den andre sånn det har pleid.. Synd for barnet

Anonymkode: 429f3...7d8

Ett år??? Og du innser fortsatt ikke at denne personen manipulerer omgivelsene? Vet du at ventetid på avrusning er max 12 uker på de stedene hvor ventetid oppgis? Og at disse går under ordningen med fritt sykehusvalg?

Anonymkode: d726d...f5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ett år??? Og du innser fortsatt ikke at denne personen manipulerer omgivelsene? Vet du at ventetid på avrusning er max 12 uker på de stedene hvor ventetid oppgis? Og at disse går under ordningen med fritt sykehusvalg?

Anonymkode: d726d...f5d

Men det var først for noen uker siden det ble søkt om plass, det at det har gått ca et år kommer vel av at det ikke har vert så vanskelig og hatt det hos bestefaren, han har som sakt gjort mye andre ting så Di likevell har fått nye alene tid, men du må jo da sove og våkne opp der da... Så har vel tiden bare flydd.. Og ingen har vert noe spesielt masete om Di prøvene heller, det ble bare nevnt en gang da.. Men jeg har mast mye på det, får jeg vil jo ha ungen hit igjen, med rolig tilverelse ikke at vi farter overalt, det blir jo ungen sliten av og.. 

Anonymkode: 429f3...7d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...