Gå til innhold

Beitende dyr som trives alene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bare lurer på om det finnes, eller noen med erfaring? Skulle hatt en koselig "plenklipper" men tror ikke jeg har nok plass til flere større dyr. Her er litt rovdyr så vil helst ikke ha noe smått som er middag for dem. Jeg har da regnet ut en del av tomten til hønsehus og hønsegård også så det blir litt selskap fra de, kattene og selvfølgelig vi på huset.

Anonymkode: eb206...11f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du leser lover og regler, så skal dyr ha artsfrender...  Så du skal ha to sauer, to geiter f.eks

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor står det? Er da mange som har en katt, en hund.. ?

Anonymkode: eb206...11f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor står det? Er da mange som har en katt, en hund.. ?

Anonymkode: eb206...11f

Katter og hunder er ikke like utpregede flokkdyr som beitedyr er.

Anonymkode: 81f8d...4b9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Katter og hunder er ikke like utpregede flokkdyr som beitedyr er.

Anonymkode: 81f8d...4b9

Hunder spesielt er det, og mange hunder har det nok ikke optimalt når de er hjemme alene 8 timer hver dag. Men dette er noe eierne aksepterer for dem fordi de vil ha hund. Kan du tenke deg hvor mange som vil nektet å innrømme at hunden ikke har det så bra som den fortjener fordi det betyr at de må innrømme at de gjør noe galt og at hunden ikke har det bra nok? Kommer ikke til å skje. Men skal sies at det blir mer vanlig med dyrepass på dagtid for de som har hund, så er nok gradvis flere som tar dette innover seg. 

Katter er mer sosiale enn mange tror, muligens fordi de har levd sammen med mennesker lenge. Men katter kan raskt ende opp mer alene fordi de ikke knytter seg til eiere som overser dem eller kaster dem ut mye av tiden. Katten vil da selvsagt ikke knytte seg til en eier som ikke forsøker knytte seg til katten på samme måte som en hund blir tvunget til å bli, siden den er sammen med eier som eneste person/er hele tiden. 

Anonymkode: 3176b...70b

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hunder spesielt er det, og mange hunder har det nok ikke optimalt når de er hjemme alene 8 timer hver dag.

Dette er litt ukult ja. Hunden kjeder sikkert røva av seg når den er alene hjemme så lenge.

og ja, vær snill mot kattene også 👍👍

De skulle sendt den 'Dynamo Duck'-serien om igjen, på slutten av hver episode hadde han alltid en påminnelse om å være snill mot dyrene.❤️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Katter og hunder er ikke like utpregede flokkdyr som beitedyr er.

Anonymkode: 81f8d...4b9

Hunder har vel «flokken sin» i menneskene den bor sammen med? Ser for meg at TS ikke ser for seg å ha en sau i huset... Hvis hunden er alene hele tiden, så er jo ikke det heller greit. Selv om de ikke er så utpregede flokkdyr. 

Anonymkode: efe94...067

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke høre med noen bønder, besøksgårder eller lignende om de har noen kopplam eller andre dyr som ikke skal gå sammen med flokken sin? Så kunne du kanskje ha "lånt" dem en stund?

Men er uansett enig i at du bør ha minst 2 stk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til noen klarer å vise til konkrete bestemmelser og ikke bare komme med privat synsing, ser det ut til at sauer og geiter kan gå aleine. Bukk har alltid i lange perioder vært holdt borte fra flokken. Jfr. det svært vanlige navnet Bukkøy på små øyer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sau utgår, vet godt at de trenger å være i en flokk. Jeg bor et sted med mye sauebønder og har fått låne sauer før for å klippe plenen men jeg ønsker å ha mine egne dyr. Kanskje finnes det dvergvarianter jeg kan ha flere av hvis de ikke bare blir kidnappet av rovdyr, har tenkt på f.eks dverggeit. Men har som sagt ingen erfaring og ønsker tips om spesifikke raser og dyr. 

Jeg har ikke tenkt å tviholde på et dyr om det mistrives alene. Så nok om den diskusjonen takk..

Anonymkode: eb206...11f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Vox_populi skrev:

Til noen klarer å vise til konkrete bestemmelser og ikke bare komme med privat synsing, ser det ut til at sauer og geiter kan gå aleine. Bukk har alltid i lange perioder vært holdt borte fra flokken. Jfr. det svært vanlige navnet Bukkøy på små øyer.

Lol. Småfe skal holdes i flokk iht lov. Google det i stedet for å kreve at alle skal mate meg med informasjon som du er for lat til å innhente selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ts tenkt på hvordan hun skal huse dyret om vinteren? Husk at beitesesongen er kort i Norge, og når gresset er nedbeitet, hva da? 

Ut fra innlegget ditt ts, så høres det ut som at du mangler mye kunnskap om dyrehold av typiske betedyr. Les deg opp, og ta en ny vurdering etterpå er mitt råd. Sykdommer, stell av pels/ull, stell av klauver, næringsbehov, vinterforing og annet er viktige kunnskaper å ha når man skal holde dyr. 

Har du forresten vurdert kaniner? Gjør hagen kaninsikker og hent hjemløse kaniner (flokk) hos dyrebeskyttelsen eller lignende, så gjør de en ok jobb i hagen, hvis du tåler at de graver. Overnevnte råd gjelder uansett. 🙂

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, FrodeF skrev:

Lol. Småfe skal holdes i flokk iht lov. Google det i stedet for å kreve at alle skal mate meg med informasjon som du er for lat til å innhente selv. 

Nå var det ikke jeg som reiste dette spørsmålet, da. Jeg bare konstaterer vankundigheten. Takk for forsøket, men siden du ikke vet svaret, er ditt bidrag av mindre interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, spegel skrev:

Har ts tenkt på hvordan hun skal huse dyret om vinteren? Husk at beitesesongen er kort i Norge, og når gresset er nedbeitet, hva da? 

Ut fra innlegget ditt ts, så høres det ut som at du mangler mye kunnskap om dyrehold av typiske betedyr. Les deg opp, og ta en ny vurdering etterpå er mitt råd. Sykdommer, stell av pels/ull, stell av klauver, næringsbehov, vinterforing og annet er viktige kunnskaper å ha når man skal holde dyr. 

Har du forresten vurdert kaniner? Gjør hagen kaninsikker og hent hjemløse kaniner (flokk) hos dyrebeskyttelsen eller lignende, så gjør de en ok jobb i hagen, hvis du tåler at de graver. Overnevnte råd gjelder uansett. 🙂

Tipper TS har en stor hage, og det blir nok en utfordring å lage det kaninsikkert da (nedgravd netting og tak over det hele).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flokkdyr skal aldri være alene, nei. De reagerer negativt når de mister flokken sin. Med andre ord er det ikke vanskelig å forstå hvorfor det er sånn. Jeg er født og oppvokst på gård, med både sauer og geiter. Har alltid, alltid fått høre at de ikke skal gå alene. Da blir de ensomme, føler seg utrygge og blir ulykkelige.

Og ja, både sau og geit er flokkdyr. Her har dere som ikke tror det "bevis" for det:
https://www.dyrevern.no/landbruk/sau_geit/fakta_om_sau_og_geit

Når det kommer til hvilke dyr/rase, er gammelnorsk sau tøffe når det kommer til rovdyr. Hvis du virkelig er redd for at rovdyrene kommer såppass nærme huset at de kan prøve å ta sauene, kan denne rasen være verdt å vurdere.

Men siden du ikke vil ha sau, går jeg ut ifra at også gammelnorsk sau utgår. Husk at rovdyr svært sjeldent går veldig nærme hus. Ja, det har hendt, men det er veldig sjeldent, og som oftest er det bare på nattestid. Du vil vel ha inn dyrene om natten uansett, og da vil de være veldig trygge. Med mindre det er inngjerdet - da kan de sikkert gå ute natten gjennom også, da en ulv f.eks. mest sannsynlig ikke vil hoppe over et gjerde for å jakte så nærme hus og folk. Så da hadde jeg sett på geiter. Så lenge de er minst to vil det nok gå fint.

Anonymkode: 84da1...322

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og jeg hadde ikke sett på geiter, makan til utbryterkonger skal man lete lenge etter 😛

Anonymkode: 8da20...d11

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med esler eller miniatyrhester? De er ikke så store, kanskje du får plass til to av dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan låne to værer av en bonde, det kommer til å lukte vær og du må ha en plan for hvordan flytte dem osv.  siden de kan være litt....stangete.

Neida, jeg vet ikke hvilke dyr du skulle hatt som er små og som ikke blir tatt av rovdyr, det ene utelukker liksom det andre. Kanskje du kunne hatt ett lite dyr og ett stort dyr. Jeg hadde hest sammen med geit og de gikk fint sammen.

Anonymkode: 38e27...aca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/25/2019 at 10:09 AM, AnonymBruker said:

Katter og hunder er ikke like utpregede flokkdyr som beitedyr er.

Anonymkode: 81f8d...4b9

Hunder er faktisk utpregede flokkdyr, det er grunnen til at de har så lett for å samarbeide med mennesker mens katten er uinteressert i det. Har du to jakthunder eller andre hunder som har mye jakt i seg er det mange ganger så farlig å slippe dem nær byttedyr, da de samarbeider for å få lagt ned byttet. Katter gjør aldri det.

Der feilen har blitt gjort med å si at hunder er flokkdyr, er å da automatisk gå ut fra at de opererer i store grupper, og at de hele tiden sloss om lederskapet. Begge deler er selvsagt feil, de opererer i små grupper, gjerne familiegrupper, og ingen flokkdyr driver og sloss med hverandre om hvem som skal lede.

Anonymkode: 38e27...aca

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...