Gå til innhold

Mobbing(?) på jobb


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg jobber for øyeblikket en 100% stilling hos en mindre butikk her jeg bor (nyoppstartet). De siste månedene har jeg hatt opp til 50% sykemelding grunnet infeksjon i leveren med mere. 

Kollegaene mine forteller meg med jevne mellomrom at sjefen baksnakker meg til de; angående bla sykemelding. 

En dag kom jeg på jobb og gikk på jobb pcen vår, fikk da opp en samtale inne på facebook som nevnte mitt navn. Jeg var da inne på en kollega sin bruker, og så samtale mellom han og sjefen. Her snakket de blant annet om at de var sikre på at jeg er gravid, og det ble nevnt «spark henne før hun sier at hun er gravid, for etter det blir du ikke kvitt henne» og mye mere som at de skulle gitt stillingen min til en tidligere ansatt som var lat og gjorde en dårlig jobb, fordi hun tydeligvis var mye bedre enn meg.

jeg vurderer nå å si opp stillingen fort som fy, fordi jeg føler meg dårlig behandlet. Jeg skrev til sjefen flere ganger klokken 4-5 på natten at jeg er i så dårlig form, at jeg klarer ikke jobbe den dagen o.l og han har aldri sagt noe negativt om sykemeld og meg til ansiktet mitt..

 

noen med erfaringer? Har jeg noen rettigheter i det hele tatt mtp at det sikkert ikke var meningen at jeg skulle se meldingene? Hva bør jeg gjøre?

 

Hilsen oppgitt og dumsnill ansatt

Anonymkode: ac795...161

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde tatt screenshot,møtt opp på drøftingsmøte med advokat (drit i VO eller tillitsvalgt, er som regel feige når de burde være tøffe).

Eller vent til du får sparken og lager en sak på usmakelig oppsigelse.

Anonymkode: 92b7d...a72

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er sjefen min også. I starten ble jeg revet med og følte mye ned han når han baksnakket to som var sykmeldte. Han forteller meg alt. Deres sykdomshistorie, familiesituasjon alt om dem. Jeg er vikar og er dritt lei av baksnakkingen på jobben. Ja gjør som den over har rådet deg til. Samle bevis og ta det derifra. Det er mange som aldri burde vært ledere.

Anonymkode: 8e4e2...e40

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! 

Skal definitivt ta dette opp med de det gjelder... Det er helt klart mange som ikke burde vært ledere!! 

Sånnsett tror jeg at jeg har en god sak mot lederen min, pga andre ting også, så skal definitivt ta kontakt med evt advokat angående saken! Synes situasjonen er uutholdelig nå 😐 

 

 

Anonymkode: ac795...161

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skulle tatt skjermbildet.

Arbeidslivet er noe dritt!

Anonymkode: 0d49a...3d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! 

Skal definitivt ta dette opp med de det gjelder... Det er helt klart mange som ikke burde vært ledere!! 

Sånnsett tror jeg at jeg har en god sak mot lederen min, pga andre ting også, så skal definitivt ta kontakt med evt advokat angående saken! Synes situasjonen er uutholdelig nå 😐 

 

 

Anonymkode: ac795...161

Det begynner dessverre å bli mange som har opplevd "terror" på jobben. Du har egentlig ikke en leder, men en terrorist og en mobber som "overordnede". For enkelte sluttet aldri ungdomsskolen og videregående - de fortsetter å mobbe ansatte og andre kollegaer også. Jeg tror at vi kommer til å se mer av dette ettersom altfor mange ansatte finner seg i hva som helst". Det er viktig at du viser at du ikke finner deg i hva som helst og du skal ikke behandles som søppel. I disse "digitale" tider, må du bare ta bilder av de samtalene du fant eller video, og ellers begynn å alltid ta opp lyd med mobilen hvis du er i nærheten av denne terroristen som kaller seg selv for en såkalt "leder".

Du må også kjøre advokat og hele pakka og sette de på plass. Det typiske noen andre vil si er: "du kan jo bare slutte". Men det er det verste man kan gjøre, for det betyr at du gir "lederen" rett, og siden terrorist-kreket snakker nedlatende om deg på den måten, så trenger du iallfall ikke å gå med silkehansker lenger, ei heller er det noe poeng i å forvente at leder-terroristen kan bli brukt som referanse i fremtidige jobbsøk, men du har rett på å kreve et skikkelig og utfyllende attest. Men ikke slutt nå, men vinn først og sett deg i respekt - det svinet må knekkes. 

Helt enig med deg i at kvaliteten på såkalte "ledere" i Norge er veldig dårlig og mange av de har ikke kvalifikasjoner i noe som helst. Stillinger har de fått via bekjentskaper og nettverk, spyttslikking og mer. 

Anonymkode: e9a8f...8b0

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! 

Skal definitivt ta dette opp med de det gjelder... Det er helt klart mange som ikke burde vært ledere!! 

Sånnsett tror jeg at jeg har en god sak mot lederen min, pga andre ting også, så skal definitivt ta kontakt med evt advokat angående saken! Synes situasjonen er uutholdelig nå 😐 

 

 

Anonymkode: ac795...161

Håper du er fagorganisert hvis ikke er det på tide. Det kan være godt å ha dem i bakhånd og de stiller med representant og advokathjelp ved behov osv. Du skal ikke si opp jobben, det er nok det de ønsker. Nei du tvihold på jobben din det er ikke din feil at du har vært skikkelig syk. 

Anonymkode: c4125...db4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det begynner dessverre å bli mange som har opplevd "terror" på jobben. Du har egentlig ikke en leder, men en terrorist og en mobber som "overordnede". For enkelte sluttet aldri ungdomsskolen og videregående - de fortsetter å mobbe ansatte og andre kollegaer også. Jeg tror at vi kommer til å se mer av dette ettersom altfor mange ansatte finner seg i hva som helst". Det er viktig at du viser at du ikke finner deg i hva som helst og du skal ikke behandles som søppel. I disse "digitale" tider, må du bare ta bilder av de samtalene du fant eller video, og ellers begynn å alltid ta opp lyd med mobilen hvis du er i nærheten av denne terroristen som kaller seg selv for en såkalt "leder".

Du må også kjøre advokat og hele pakka og sette de på plass. Det typiske noen andre vil si er: "du kan jo bare slutte". Men det er det verste man kan gjøre, for det betyr at du gir "lederen" rett, og siden terrorist-kreket snakker nedlatende om deg på den måten, så trenger du iallfall ikke å gå med silkehansker lenger, ei heller er det noe poeng i å forvente at leder-terroristen kan bli brukt som referanse i fremtidige jobbsøk, men du har rett på å kreve et skikkelig og utfyllende attest. Men ikke slutt nå, men vinn først og sett deg i respekt - det svinet må knekkes. 

Helt enig med deg i at kvaliteten på såkalte "ledere" i Norge er veldig dårlig og mange av de har ikke kvalifikasjoner i noe som helst. Stillinger har de fått via bekjentskaper og nettverk, spyttslikking og mer. 

Anonymkode: e9a8f...8b0

Dessverre sant. sette dette selv mye etter 20år i jobb.

Ledere flest er også ekstremt konfliktskye!!

Anonymkode: 0d49a...3d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært en butikk i en kjede kunne du tatt det høyere opp i systemet

Anonymkode: e688a...426

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! 

Skal definitivt ta dette opp med de det gjelder... Det er helt klart mange som ikke burde vært ledere!! 

Sånnsett tror jeg at jeg har en god sak mot lederen min, pga andre ting også, så skal definitivt ta kontakt med evt advokat angående saken! Synes situasjonen er uutholdelig nå 😐 

 

 

Anonymkode: ac795...161

Før du gjør noe som helst, hva ønsker du å oppnå? 

Du har lest noe du ikke skulle lest, ergo kan de ta deg på det. De vet ikke at du har lest det, men du vet hva de tenker. Derfor ville jeg heller tatt en prat med leder om hvorfor du er sykemeldt. Etter to måneders sykemelding skal du uansett ha en oppfølgingssamtale med leder, hvor referat sendes til nav. Der skal dere snakke om tilrettelegging du evt må trenge. Vær heller føre var, og få sjefen tilbake på godfoten. Du tjener ingen ting på å lage en stor konflikt av dette. Og jeg tviler på at dette er advokatmat. 

Om du ikke trives i bedriften bør du heller bruke tiden fremover på å skrive søknader og holde deg inne med sjefen slik at du får gode referanser. Å avslutte med sykemelding og konflikt med leder skader deg mer enn du skjønner nå. 

 

Anonymkode: f17e5...b96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Før du gjør noe som helst, hva ønsker du å oppnå? 

Du har lest noe du ikke skulle lest, ergo kan de ta deg på det. De vet ikke at du har lest det, men du vet hva de tenker. Derfor ville jeg heller tatt en prat med leder om hvorfor du er sykemeldt. Etter to måneders sykemelding skal du uansett ha en oppfølgingssamtale med leder, hvor referat sendes til nav. Der skal dere snakke om tilrettelegging du evt må trenge. Vær heller føre var, og få sjefen tilbake på godfoten. Du tjener ingen ting på å lage en stor konflikt av dette. Og jeg tviler på at dette er advokatmat. 

Om du ikke trives i bedriften bør du heller bruke tiden fremover på å skrive søknader og holde deg inne med sjefen slik at du får gode referanser. Å avslutte med sykemelding og konflikt med leder skader deg mer enn du skjønner nå. 

 

Anonymkode: f17e5...b96

Med tanke på at jeg vet nøyaktig hva både sjef og hans bestevenn (min kollega) tenker om meg så er han utelukket som referanse uansett. Bruker tiden min flittig til å skrive søknader, og bruker en tidligere leder som referanse. Har vært sykemeldt i godt over 3 måneder uten å så mye ha hørt om oppfølgningsmøte med min arbeidsgiver. Kanskje er det ikke nødvendigvis advokatmat, men jeg vil tro en fagforening kan hjelpe med mekling. Det var heller ikke meningen å se dette tror jeg - men igjen når det ligger på arbeidspcen åpnet har de heller ikke gjort sitt for å «skjule» eller holde det privat. Har snakket med leder ang sykemeldingen min flere ganger, og han har alltid vært forståelsesfull mot ansiktet mitt, og ikke vært respektløs. 

Det å flatt ut si «spark henne før hun faktisk forteller deg at hun er gravid, hvis ikke blir vi ikke kvitt henne i etterkant» er kanskje ikke advokatmat, men muligens av interesse for Arbeidstilsynet. 

Som ansatt har man også rettigheter og skal ikke finne seg i å bli behandlet slik uansett. Har ingen ønsker om å bli på godfot med lederen min mer. Jeg vil oppnå rettferdighet antar jeg. Jeg er ikke den eneste som har opplevd harselering og tull fra sjefen og co.

 

Anonymkode: ac795...161

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Med tanke på at jeg vet nøyaktig hva både sjef og hans bestevenn (min kollega) tenker om meg så er han utelukket som referanse uansett. Bruker tiden min flittig til å skrive søknader, og bruker en tidligere leder som referanse. Har vært sykemeldt i godt over 3 måneder uten å så mye ha hørt om oppfølgningsmøte med min arbeidsgiver. Kanskje er det ikke nødvendigvis advokatmat, men jeg vil tro en fagforening kan hjelpe med mekling. Det var heller ikke meningen å se dette tror jeg - men igjen når det ligger på arbeidspcen åpnet har de heller ikke gjort sitt for å «skjule» eller holde det privat. Har snakket med leder ang sykemeldingen min flere ganger, og han har alltid vært forståelsesfull mot ansiktet mitt, og ikke vært respektløs. 

Det å flatt ut si «spark henne før hun faktisk forteller deg at hun er gravid, hvis ikke blir vi ikke kvitt henne i etterkant» er kanskje ikke advokatmat, men muligens av interesse for Arbeidstilsynet. 

Som ansatt har man også rettigheter og skal ikke finne seg i å bli behandlet slik uansett. Har ingen ønsker om å bli på godfot med lederen min mer. Jeg vil oppnå rettferdighet antar jeg. Jeg er ikke den eneste som har opplevd harselering og tull fra sjefen og co.

 

Anonymkode: ac795...161

Så lenge leder faktisk ikke har sparker deg, har du egentlig ikke noe på ham. Hva tror du en advokat eller Arbeidstilsynet gjør med dette. Absolutt ingenting. Jeg har selv meldt inn ting som er _mye_ mer alvorlig enn dette, og det ble ikke reagert. Jeg er i dag ute av arbeidslivet pga senskader etter lovbrudd fra arbeidsgiver. Straffbare ting. 

Du kan kjempe for rettferdighet så mye du vil, men dette området i arbeidslivet er det lite fokus på. Ingen vil ta i dritten. Og en "fillesak" som du leste i en privat mail blir neppe prioritet høyt. Jeg sier bare at dette tror jeg er unødvendig bruk av energi. Du kan dog ta det opp med verneombud og foreningen, slik at de er obs på det. Nav burde ha sendt deg brev om møtet du skal ha med arbeidsgiver etter 2 mnd. Har du ikke fått det? Ta kontakt med nav i tilfelle. Nevn det også for verneombud.

Anonymkode: f17e5...b96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge leder faktisk ikke har sparker deg, har du egentlig ikke noe på ham. Hva tror du en advokat eller Arbeidstilsynet gjør med dette. Absolutt ingenting. Jeg har selv meldt inn ting som er _mye_ mer alvorlig enn dette, og det ble ikke reagert. Jeg er i dag ute av arbeidslivet pga senskader etter lovbrudd fra arbeidsgiver. Straffbare ting. 

Du kan kjempe for rettferdighet så mye du vil, men dette området i arbeidslivet er det lite fokus på. Ingen vil ta i dritten. Og en "fillesak" som du leste i en privat mail blir neppe prioritet høyt. Jeg sier bare at dette tror jeg er unødvendig bruk av energi. Du kan dog ta det opp med verneombud og foreningen, slik at de er obs på det. Nav burde ha sendt deg brev om møtet du skal ha med arbeidsgiver etter 2 mnd. Har du ikke fått det? Ta kontakt med nav i tilfelle. Nevn det også for verneombud.

Anonymkode: f17e5...b96

Jeg er rimelig ny i arbeidslivet, og var kanskje litt naiv som tenkte at slikt ble slått ned på og prioritert. Tror følelsene tok overhånd her, hehe. Du har nok rett angående at dette ikke vil prioriteres og at det heller evt kan brukes ved en eventuell oppsigelse hvor det vil være av betydning muligens.

Har ikke fått brev fra Nav angående møtet enda, skal kontakte de angående dette :) 

Tusen takk for svar! 

Anonymkode: ac795...161

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første året du er sykemeldt, har du et  oppsigelsesvern. Det vil si at de ikke kan si deg opp før du er nådd maksdato. Etter dette kan de prøve å si deg opp, men det er en del ting som skal utprøves, tilrettelegging, omplassering om mulig, utsikter til bedring etc som skal tas hensyn til før man kan gå til en oppsigelse. 

Når det gjelder alt det andre, skaff deg dokumentasjon. Pass på at absolutt ALL kommunikasjon som er relevant for ditt arbeidsforhold og sykemelding er skriftlig. Ta screenshot av samtalen som viser at leder bryter taushetsplikten ved å diskutere din sykdom med en ansatt. 

Har nettopp vært igjennom dette med min arbeidsgiver. 

Anonymkode: 72a7c...334

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...