Gå til innhold

Kjøre opp til kun automat


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Koster det mer for kjøretimer osv. for oppkjøring til kun automat?

Anonymkode: 33a55...5b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trenger mindre kjøretimer for å lære automat enn manuell, timeprisen er likedan. Så du sparer jo penger der, men automatbiler er jo som regel litt dyrere så sånn sett kommer du ikke til å spare penger. Men du får sikkert lappen raskere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det gjør det. Jeg tok førerkort med kun automat for 10 år siden, og da kostet det en del mer med kjøretimer. Vil anbefale å bare ta oppkjøringen med manuell med en gang. Da har du det fullstendig med en gang. Er jo bare å bruke automat hele tiden etterpå uansett. 

Hvis du ikke får til giring, anbefaler jeg at du «øver» med å høre når bilen girer, se på turtelleren, og se hva slags gir bilen til en hver tid er i mens du kjører automat. Da skjønner du litt mer av når du skal gire... 

det er faktisk svært hemmende å ikke ha fullstendig førerkort. Jeg fikk ikke til giring, skjønte ikke når og hvor jeg måtte gire, og det ble bare kaos. Tok faktisk nesten 8år før jeg måtte gå opp til ny oppkjøring og lære meg å kjære manuell. Måtte ta det for å få drømmejobben. Tidenes sløseri av penger med 2 oppkjøringer, når jeg heller burde lært meg å gire når jeg først tok førerkortet første gangen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Summ skrev:

Ja, det gjør det. Jeg tok førerkort med kun automat for 10 år siden, og da kostet det en del mer med kjøretimer. Vil anbefale å bare ta oppkjøringen med manuell med en gang. Da har du det fullstendig med en gang. Er jo bare å bruke automat hele tiden etterpå uansett. 

Hvis du ikke får til giring, anbefaler jeg at du «øver» med å høre når bilen girer, se på turtelleren, og se hva slags gir bilen til en hver tid er i mens du kjører automat. Da skjønner du litt mer av når du skal gire... 

det er faktisk svært hemmende å ikke ha fullstendig førerkort. Jeg fikk ikke til giring, skjønte ikke når og hvor jeg måtte gire, og det ble bare kaos. Tok faktisk nesten 8år før jeg måtte gå opp til ny oppkjøring og lære meg å kjære manuell. Måtte ta det for å få drømmejobben. Tidenes sløseri av penger med 2 oppkjøringer, når jeg heller burde lært meg å gire når jeg først tok førerkortet første gangen. 

Men den andre gangen du kjørte opp, måtte du ta alle de obligatoriske kjøretimene på nytt eller fikk du kuttet ned noen som f.eks. glattkjøring?

Anonymkode: 33a55...5b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men den andre gangen du kjørte opp, måtte du ta alle de obligatoriske kjøretimene på nytt eller fikk du kuttet ned noen som f.eks. glattkjøring?

Anonymkode: 33a55...5b3

Bare en «oppvarmingstime». Og oppkjøring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strevde og slet og kastet bort vanvittig mye tid og penger på å prøve å ta med manuell fordi det er det man "skal". Gav opp til slutt og bestemte meg for å droppe gir, da hadde jeg lappen på fire måneder. Har aldri hatt bruk for å kunne kjøre manuell. 

Anonymkode: 1f671...6d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 17 og skal kjøre opp på automat i august. Plager meg ikke i det hele tatt, og all kjøreopplæring (hos min trafikkskole) koster like mye uavhengig av girkasse. Jeg hadde sannsynligvis trengt flere kjøretimer om jeg kjørte opp på manuelt gir, så sånn sett sparer man jo penger, men det er individuelt. Vi har bare automatbiler hjemme, så jeg så jeg hadde ikke behov for å kjøre manuell bil:)

smak og behag - sak tenker jeg

Anonymkode: caea4...365

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.5.2019 den 0.08, AnonymBruker skrev:

Men den andre gangen du kjørte opp, måtte du ta alle de obligatoriske kjøretimene på nytt eller fikk du kuttet ned noen som f.eks. glattkjøring?

Anonymkode: 33a55...5b3

Du kan ta alt det obligatoriske på automat og så kjøre opp til manuell, eller motsatt. Man bestiller samme oppkjøring, eneste forskjellen er at sensor huker av en boks som sier det er automatgiret bil. 

Man kan også kjøre opp til BE (bil med tilhenger) senere for å få manuell. Da slipper man en ekstra oppkjøring. 

Ingen grunn til å kjøre opp til manuell hvis man ikke trenger det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok manuell, men jeg er ganske sikker på at min kjøreskole tok samme pris for timer med automat.

Anonymkode: 395c4...e69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betalte like mye som lillebroren min som tok manuell gjorde.

20k

Anonymkode: a7a8f...d8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind

Visste ikke at det var et alternativ engang 😂 

Old school. Jeg elsker gir jeg da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min tok lappen på automat nå i mai. Brukte litt over 2 mnd totalt. Kom på ca 25 000. De fleste her tar automat nå. 

Anonymkode: 56bc0...9de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Sønnen min tok lappen på automat nå i mai. Brukte litt over 2 mnd totalt. Kom på ca 25 000. De fleste her tar automat nå. 

Anonymkode: 56bc0...9de

Var 690 kr pr time. Kristiansand. 

Anonymkode: 56bc0...9de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MyzTeri
På 24.5.2019 den 23.53, mintgrønn skrev:

Trenger mindre kjøretimer for å lære automat enn manuell, timeprisen er likedan. Så du sparer jo penger der, men automatbiler er jo som regel litt dyrere så sånn sett kommer du ikke til å spare penger. Men du får sikkert lappen raskere. 

Nja. De aller, aller fleste nye bilene i dag er automat og er billigere enn manuelle. Fordi de som regel er hybrid eller elektrisk. Manuelle biler produseres nesten ikke lengre og må fabrikkbestilles. 

Dessuten er automat deilig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MyzTeri
Akkurat nå, MyzTeri skrev:

Nja. De aller, aller fleste nye bilene i dag er automat og er billigere enn manuelle. Fordi de som regel er hybrid eller elektrisk. Manuelle biler produseres nesten ikke lengre og må fabrikkbestilles. 

Dessuten er automat deilig.

Når det er sagt: Det er nok lurt hvis du har mulighet, å kjøre opp med manuelt gir. Da kan du iallefall kjøre alle bilene som finnes. Med automatkort begrenser det seg jo hva du kan kjøre, og da er det så lett når du skal være sjåfør på natt til søndag og bruke kompisen din sin banekjørte, manuelle audi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 24.5.2019 den 23.53, mintgrønn skrev:

Trenger mindre kjøretimer for å lære automat enn manuell, timeprisen er likedan. Så du sparer jo penger der, men automatbiler er jo som regel litt dyrere så sånn sett kommer du ikke til å spare penger. Men du får sikkert lappen raskere. 

Jeg nekter å tro at det er snakk om mer enn 30-45 min for å lære gir... Så nei, det bør ikke være så stor forskjell.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...