Gå til innhold

Snart ferdig utdannet sykepleier


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg eer snart ferdig med å skrive bachelor oppgaven min i sykepleie, og dermed snart ferdig utdannet sykepleier. Saken er den at jeg gruer meg helt sykt. Jeg har fagbrev i helsefagarbeider fra tidligere og stortrivdes med den tittelen på brystet. Jeg fikk akuratt så mye ansvar jeg klarte, men kunne likevell lese meg opp på alle diagnoser og medisiner. 

Jeg har et motto om at man skal gjøre ting 100%, og jeg følte jeg var en 100% flink helsefagarbeider, og er derfor redd jeg for eksempel bare mestrer 60% av sykepleie kravene. 

Jeg er flink praktisk og med pasienter, men ikke like flink teoretisk. 

Jeg skal fullføre utdanningen min, men ser for meg at jeg ikke tør å starte i jobb med sykepleier tittelen på brystet

Anonymkode: ba18a...4af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg eer snart ferdig med å skrive bachelor oppgaven min i sykepleie, og dermed snart ferdig utdannet sykepleier. Saken er den at jeg gruer meg helt sykt. Jeg har fagbrev i helsefagarbeider fra tidligere og stortrivdes med den tittelen på brystet. Jeg fikk akuratt så mye ansvar jeg klarte, men kunne likevell lese meg opp på alle diagnoser og medisiner. 

Jeg har et motto om at man skal gjøre ting 100%, og jeg følte jeg var en 100% flink helsefagarbeider, og er derfor redd jeg for eksempel bare mestrer 60% av sykepleie kravene. 

Jeg er flink praktisk og med pasienter, men ikke like flink teoretisk. 

Jeg skal fullføre utdanningen min, men ser for meg at jeg ikke tør å starte i jobb med sykepleier tittelen på brystet

Anonymkode: ba18a...4af

Så godt å høre at jeg ikke er alene! Jeg har derimot nesten ingen erfaring. Er supergod teoretisk, men usikker i praksis (gjør dog ALDRI noe jeg er usikker på) - enda dårligere utgangspunkt. Elsker pasientene da. Er så redd for ansvaret, telefonene, samtaler med lege, medisinene, at alle skal spørre meg fordi jeg er sykepleier! Wæ, det så ufattelig skremmende at jeg gråter nesten ved tanken på det.

Du har jo et kjempegodt utgangspunkt med å være helsefagarbeider i bunn, det er det ikke alle som har :) Du må stole på deg selv, kjære du. Dette kommer til å gå kjempefint, ingen forventer at vi kan alt som nyutdannet. Har du fått deg jobb til sommeren? Folk sier at det er som å kjøre bil, det er så utrolig skummelt i starten men det går seg alltids til. Håper det er sånn, tvi tvi :blomst:

Anonymkode: cca4d...5ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 24.5.2019 den 22.21, AnonymBruker skrev:

Så godt å høre at jeg ikke er alene! Jeg har derimot nesten ingen erfaring. Er supergod teoretisk, men usikker i praksis (gjør dog ALDRI noe jeg er usikker på) - enda dårligere utgangspunkt. Elsker pasientene da. Er så redd for ansvaret, telefonene, samtaler med lege, medisinene, at alle skal spørre meg fordi jeg er sykepleier! Wæ, det så ufattelig skremmende at jeg gråter nesten ved tanken på det.

 Du har jo et kjempegodt utgangspunkt med å være helsefagarbeider i bunn, det er det ikke alle som har :) Du må stole på deg selv, kjære du. Dette kommer til å gå kjempefint, ingen forventer at vi kan alt som nyutdannet. Har du fått deg jobb til sommeren? Folk sier at det er som å kjøre bil, det er så utrolig skummelt i starten men det går seg alltids til. Håper det er sånn, tvi tvi :blomst:

Anonymkode: cca4d...5ec

Åhhh har akkurat de samme tankene som deg: telefonen, samtale med legen, medisiner og egentlig bare alt ansvaret. Veldig skummelt. Har ikke turd å søke på jobber enda engang, ferdig nå til sommeren :sjokkbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette minner meg om MEG. Siste månedene før jeg var ferdig sykepleier, så begynte jeg å grue meg. Som student kunne jeg svare pasientene "dette vet jeg ikke, hvis du venter litt så kan jeg spørre en sykepleier ". Det føltes som trygghet. Nå plutselig er det JEG som er sykepleier, og da må jeg vite ALT, og jeg visste jo ikke alt. Så jeg kjente at det knyt seg i magen. Dette var i 2002. 

Gjett hva min erfaring ble, nei jeg måtte ikke vite alt, kunnskap kommer etterhvert som erfaring kommer. Jeg er fortsatt ikke ferdig utlært. Det kommer noe nytt og som trenges å lære stadig vekk. 

Kun en ting som er viktigere enn noe annet. Folk og pasienter stoler på hva helsepersonell sier, da er det viktig at du vet hva du snakker om. Det er greit å være nyutdannet, du kan gjerne introdusere deg som det. Si heller at du er ny og ikke vet, men (tar deres spørsmål så seriøst) at du skal spørre en erfaren sykepleier med en gang. De blir ikke utrygge på nye sykepleiere, de blir utrygge på sykepleiere som later som de kan noe, uten at de kan det. 

Så spør dine mer erfarne kolleger, finn skriftlig prosedyrer når du skal jobbe med nye ting, noter ned i en liten notisbok, alt nytt som du lærer. Bruk notisboken til du har gjort det mange nok ganger, til det sitter. 

Velkommen til yrke 😀😀

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/24/2019 at 10:21 PM, AnonymBruker said:

Er så redd for ansvaret, telefonene, samtaler med lege, medisinene, at alle skal spørre meg fordi jeg er sykepleier!

Haha, du er jo bare en glorifisert hjelpepleier :)

Anonymkode: 42104...f58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bra, det dumese du gjør er å tro du kan alt 😉 flink folk trenger utfordringer, det er kjipt i starten men eneste måten du utvikler seg. At du virkelig så stålkontroll som nyutdannedet hjelpepleier? 

Anonymkode: 1c9b0...c00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha, du er jo bare en glorifisert hjelpepleier :)

Anonymkode: 42104...f58

Sykepleiere og hjelpepleiere har forskjellig utdanning og ansvarsområder. Du vet ikke hva du snakker om. 

Anonymkode: 9ef34...7db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Sykepleiere og hjelpepleiere har forskjellig utdanning og ansvarsområder. Du vet ikke hva du snakker om. 

Anonymkode: 9ef34...7db

Å sitte og være nervøs fordi noen skal spørre deg om så mye bare fordi man har en bachelor i sykepleie er virkelig å overvurdere sin egen kompetanse :)

Anonymkode: 42104...f58

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...