Gå til innhold

Overtid på sykehus


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har fått min første jobb (30%) men skal jobbe ekstra i sommer. To av ukene ser slik ut:

Mandag, tirsdag, torsdag, fredag, lørdag, søndag, mandag, tirsdag, onsdag, torsdag, fredag, lørdag

Er det normalt å få så mange vakter i strekk? De andre ukene har jeg fått ca 4-6 vakter per uke, men syns disse to ukene over var litt heavy

 

tileggspørmål: hvor mange timer i uka kan man jobbe før man får utbetalt overtid? 

Anonymkode: e102c...4c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er veldig vanlig i helsesektoren og turnusarbeid. Du har en friperiode på 30 t pr uke/ukefridag. Du klager over 2 uker av en sommerjobb? Folk lever livene sine på denne måten!

Anonymkode: 554a6...d47

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Timene gjennomsnittberegnes så det blir 35,5 per uke hvis du jobber 100%. Veldig vanlig å jobbe seks dager de ukene med helg og f.eks fire dager de andre ukene. 

Anonymkode: 48a37...71c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr turnus over en gitt periode (slik som sommerturnus) tar de gjerne å regner gjennomsnitt pr uke utifra hva du har jobbet over hele perioden. Selv om du har noen uker med mye jobbing, og videre uker med lite jobbing eller fri, så vil ikke det utløse overtid. 

Anonymkode: e5654...816

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber 100% turnus i sykehus og har som regel 6 vakter på en uke når jeg har arbeidshelg, men da har jeg som regel jobb mandag til torsdag, fri fredag, jobb lørdag og søndag og mandag, fri tirsdag. 

Anonymkode: 69efe...383

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg har fått min første jobb (30%) men skal jobbe ekstra i sommer. To av ukene ser slik ut:

Mandag, tirsdag, torsdag, fredag, lørdag, søndag, mandag, tirsdag, onsdag, torsdag, fredag, lørdag

Er det normalt å få så mange vakter i strekk? De andre ukene har jeg fått ca 4-6 vakter per uke, men syns disse to ukene over var litt heavy

 

tileggspørmål: hvor mange timer i uka kan man jobbe før man får utbetalt overtid? 

Anonymkode: e102c...4c3

Veldig vanlig. Velkommen til arbeidslivet. 

Overtid gjennomsnittsberegnes over flere uker. Det vil si at i løpet av feks 6 uker (mest vanlig) så jobber du i snitt maks 100%. Tror forresten det er dårlig business å klage på mye jobbing i løpet av ferieavviklingen når du skal være nettopp ferievikar. Det er snakk om to uker. 

Anonymkode: 79949...8c8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt vanlig. Min samboer jobber på sykehus, og når han har helgevakt (alltid både lørdag og søndag), får han ingen andre dager fri. Så da er det sju dager i uka, pluss de dem arbeidsdagene som kommer i uka etter. Så 12 dager i strekk. 

Anonymkode: 106f4...627

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt vanlig. Min samboer jobber på sykehus, og når han har helgevakt (alltid både lørdag og søndag), får han ingen andre dager fri. Så da er det sju dager i uka, pluss de dem arbeidsdagene som kommer i uka etter. Så 12 dager i strekk. 

Anonymkode: 106f4...627

Hva jobber han som? Er ikke vanlig som sykepleier å jobbe så mange vakter i strekk.

Anonymkode: 46787...0ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva jobber han som? Er ikke vanlig som sykepleier å jobbe så mange vakter i strekk.

Anonymkode: 46787...0ff

Tipper lege. Høres ut som en relativt vanlig legeturnus, særlig hvis en dag i uken før helgevakt er fri (som den egentlig må være for å tilfredsstille vernebestemmelsene). Tror dette fort hadde blitt en ulovlig turnus for dem som følger "vanlige" vernebestemmelser (sammenligning: https://legeforeningen.no/lokal/troms/Skalpellen/Vernebestemmelser-under-press/), 

Anonymkode: 3fb0a...1ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...