Gå til innhold

«Skal broren hjelpe?»


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Med små barn omtaler man seg selv ofte i tredjeperson, «Skal mamma hjelpe», «Kom her til farmor» osv. I dag hørte jeg en gutt som sa til lille søsteren sin «Skal broren hjelpe?» «Skal broren fikse?» Er dette vanlig i noen dialekter? Hvor sier man det i så fall? Denne familien var fra Vestlandet en plass, en plass hvor man bruker skarre-r. Det hørtes litt ut som de var fra områder rundt Hardanger. 

Jeg bare syns det var veldig merkelig å si «broren». Jeg har aldri hørt det før. Jeg tenker deg ville være mer normalt å si «Skal storebror hjelpe?» eller bare «bror», men han brukte n som suffiks. 

Anonymkode: 1f05f...a4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Skal mamma hjelpe?" o. l. er en uskikk å si, spør du meg. Det er bevisst pseudo barnespråk som forsinker barnets språkutvikling.
"Her må visst din onkel hjelpe til" og "Skal broren din hjelpe?" der en omtaler seg selv, er derimot voksenspråk. Forskjellen er at "din onkel" er omtaleord, mens "mamma"  er tiltaleord.
Mor og far omtales ofte på norsk uten eiendomspronomen, men andre slektinger fins det flere av. "Skal broren fikse?" uten "din" tror jeg er et barn som eksperimenterer med språket og snakker litt feil. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Broren min sier det til meg. Han er over 30. Jeg er i tyveårene:fnise:

Anonymkode: eabf8...f3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/24/2019 at 9:06 PM, Vox_populi said:

"Skal mamma hjelpe?" o. l. er en uskikk å si, spør du meg. Det er bevisst pseudo barnespråk som forsinker barnets språkutvikling.
"Her må visst din onkel hjelpe til" og "Skal broren din hjelpe?" der en omtaler seg selv, er derimot voksenspråk. Forskjellen er at "din onkel" er omtaleord, mens "mamma"  er tiltaleord.
Mor og far omtales ofte på norsk uten eiendomspronomen, men andre slektinger fins det flere av. "Skal broren fikse?" uten "din" tror jeg er et barn som eksperimenterer med språket og snakker litt feil. 
 

Hvorvidt den bruken av mamma og pappa forsinker språkutvikling er veldig omdiskutert. 

Anonymkode: 56e29...601

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorvidt den bruken av mamma og pappa forsinker språkutvikling er veldig omdiskutert. 

Hvis de nærmeste rundt barnet omtaler seg selv i 3. person (mamma) og ikke bruker 1. person (jeg), hvordan skal barnet lære korrekt språk? 
En må nok helst blitt helt ødelagt av å ha lest pseudovitenskaper som psykologi eller pedagogikk for å mene at hvordan det tales rundt barnet ikke har noe å si. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...