Gå til innhold

Hvordan ha råd til å ta videreutdanning?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er utdannet sykepleier. De videreutdanningene jeg vurderer er ikke innenfor feltet jeg arbeider med. Altså kommer ikke arbeidsgiver til å kunne dekke studiet. Studiene varier fra 1-2 år. Noen er deltid og andre heltid. Dersom det er deltid er det ikke like vanskelig, da jeg kan arbeide litt i tillegg. Men dersom det er heltid vil jeg ikke klare å arbeide annet enn hver 3 helg og evt. ekstravakter innimellom når jeg har mulighet. Vi eier bolig og har to barn. Så sier seg selv at det ikke er "bare-bare" vi har en kabal som må gå opp. 
Så er det noen som har råd om hvordan man får råd til å ta en videreutdanning? Det eneste jeg får fra lånekassen er vel lån hvor noe blir omgjort til stipend. Men det er jo ikke akkurat så mye å skryte av. 

Anonymkode: 0c234...7af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, er i samme situasjon som deg og syntes også det er vanskelig med å få kabalen til å gå opp 😕 Man kan jo spare opp, men det også kan bli vanskelig og kan ta tid. 

Kan jeg spørre hva slags videreutdanning du tenker deg? Bare nysgjerrig :P Jeg lurer også på hvordan andre får det til å gå opp, spesielt med barn.

Anonymkode: 82b63...768

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei, er i samme situasjon som deg og syntes også det er vanskelig med å få kabalen til å gå opp 😕 Man kan jo spare opp, men det også kan bli vanskelig og kan ta tid. 

Kan jeg spørre hva slags videreutdanning du tenker deg? Bare nysgjerrig :P Jeg lurer også på hvordan andre får det til å gå opp, spesielt med barn.

Anonymkode: 82b63...768

Har spesielt tenkt på jordmor eller helsesøster. Men er litt i tenkeboksen. Er jo masse som er interessant! 
Synes heller ikke det er så ekstremt mye mer lønn dersom man blir spesialsykepleier. Dersom jeg mister en årslønn pga studie har jeg jo tapt rundt 500 000kr (lønn inkl. tillegg). Tar jo noen år før man har tjent inn igjen det tapet. Vil jo selvfølgelig dekkes bittelitt inn av stipend, men er jo ikke så mye. 

Det aller beste er vel å kunne ta videreutdanning rett etter bachelor eller jobbe ett år (kreves for de fleste utdanningene) og så ta videreutdanning. Da uten å ha barn først :glare: Men jeg var absolutt ikke klar for eller visste hva jeg ønsket på den tiden. 

Anonymkode: 0c234...7af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har spesielt tenkt på jordmor eller helsesøster. Men er litt i tenkeboksen. Er jo masse som er interessant! 
Synes heller ikke det er så ekstremt mye mer lønn dersom man blir spesialsykepleier. Dersom jeg mister en årslønn pga studie har jeg jo tapt rundt 500 000kr (lønn inkl. tillegg). Tar jo noen år før man har tjent inn igjen det tapet. Vil jo selvfølgelig dekkes bittelitt inn av stipend, men er jo ikke så mye. 

Det aller beste er vel å kunne ta videreutdanning rett etter bachelor eller jobbe ett år (kreves for de fleste utdanningene) og så ta videreutdanning. Da uten å ha barn først :glare: Men jeg var absolutt ikke klar for eller visste hva jeg ønsket på den tiden. 

Anonymkode: 0c234...7af

Jeg har også tenkt på jordmor lenge, men vet ikke hvordan jeg kan få det til. Man vil tjene seg inn igjen, men det vil jo ta år. Det er mye interessante videreutdanninger, og det er en av grunnene til at jeg tok sykepleier. Er mange valg og mye etterspørsel. 

Ja det beste hadde vært å ta det med en gang, men man bør ha litt erfaring fra arbeidslivet. Jeg lærte mest etter at jeg begynte å jobbe fullt. Har du en mann/samboer som jobber fullt? Det hjelper jo+ stipend. Man må leve litt annerledes, men går jo en periode.

Anonymkode: 82b63...768

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også tenkt på jordmor lenge, men vet ikke hvordan jeg kan få det til. Man vil tjene seg inn igjen, men det vil jo ta år. Det er mye interessante videreutdanninger, og det er en av grunnene til at jeg tok sykepleier. Er mange valg og mye etterspørsel. 

Ja det beste hadde vært å ta det med en gang, men man bør ha litt erfaring fra arbeidslivet. Jeg lærte mest etter at jeg begynte å jobbe fullt. Har du en mann/samboer som jobber fullt? Det hjelper jo+ stipend. Man må leve litt annerledes, men går jo en periode.

Anonymkode: 82b63...768

Ja, han jobber fult. Men på grunn av nedbetaling på lån, div. regninger og utgifter, betaling av barnehage, bil (må ha bil av div. grunner) osv så vil nok ikke kun denne ene lønningen holde. 

Anonymkode: 0c234...7af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper å starte på master for å bli jordmor høsten 2020. Har hatt det som mål helt siden jeg startet på sykepleien og har derfor spart til det i endel år nå. Så her blir det oppsparte midler + lån og stipend fra Lånekassen. 

Anonymkode: 4bcaa...7a3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Vi fikk 2 barn under studietiden.I en periode var både mannen og jeg studenter. Man kan ikke regne med å kunne studere uten å redusere utgiftene sine. Prioriteringer må bli gjort. Hva er dere villige til å ofre i perioden du studerer? 

Eksempel:

- kvitt dere med bilene

-ikke reis på ferie, spar feriepenger, jobb i feriene

- kan mannen din bytte jobb og tjene mer?

- flytt til et rimeligere hus/lei leilighet 

Hverdag:

- first price mat, vegetarmat, supper

- kjøpt brukt

- selg alt dere ikke trenger

- avslutt alle abonnement utenom det dere absolutt må ha

-bak brød selv etc.

 

Da vi studerte hadde vi ca 20 000 kr samlet pr mnd. og to barn i bhg. Vi prioriterte å kjøpe rimelig leilighet og spise god mat men kuttet shopping, ferier og dyr bil. Nå har begge master og vi kan prioritere helt annerledes! Verdt det 🥰

 

Lykke til :)

 

 

Anonymkode: 03e02...607

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Vi fikk 2 barn under studietiden.I en periode var både mannen og jeg studenter. Man kan ikke regne med å kunne studere uten å redusere utgiftene sine. Prioriteringer må bli gjort. Hva er dere villige til å ofre i perioden du studerer? 

Eksempel:

- kvitt dere med bilene

-ikke reis på ferie, spar feriepenger, jobb i feriene

- kan mannen din bytte jobb og tjene mer?

- flytt til et rimeligere hus/lei leilighet 

Hverdag:

- first price mat, vegetarmat, supper

- kjøpt brukt

- selg alt dere ikke trenger

- avslutt alle abonnement utenom det dere absolutt må ha

-bak brød selv etc.

 

Da vi studerte hadde vi ca 20 000 kr samlet pr mnd. og to barn i bhg. Vi prioriterte å kjøpe rimelig leilighet og spise god mat men kuttet shopping, ferier og dyr bil. Nå har begge master og vi kan prioritere helt annerledes! Verdt det 🥰

 

Lykke til :)

 

 

Anonymkode: 03e02...607

I utgangspunktet helt enig, men det er nok lettere å leve på lavbudsjett når man aldri har gjort annet, enn å kutte ned kraftig når man er vant til (og har utgifter, ikke minst lån) etter to inntekter. 

Anonymkode: 79ee0...24b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sykepleier kan du jobbe natt, hva med å jobbe redusert og kun natt? Forstår det er vanskelig med barn, men hvis det ikke er snakk om mer enn 2 vakter i uka kan det vel gå. Det + lån fra Lånekassen kan kanskje holde. 

Videre må dere jo kutte der dere kan og leve sparsommelig, men for et par år tror jeg det skal gå helt fint.

Anonymkode: 3ed9b...40a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...