Gå til innhold

Hvordan fordele disse måltidene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har et lite problem ift mat i løpet av dagen som jeg håper dere kan hjelpe meg med. Per i dag ser det slik ut;

Frokost kl 9-10: 1,5 dl usøtet müsli eller Weetabix med ekstra lettmelk og 1 frukt.

Lunsj kl 12-14: 1,5 dl havregrøt med en neve mandler

»Sen lunsj» kl 16-17: Omelett, speilegg eller proteinpannekaker

Middag kl 19: Rene kjøtt-eller fiskeprodukter med enten potet eller byggris, grønnsaker og litt saus

Kvelds kl 21-22: 1 yoghurt, 2 grove skiver m/gulost og skinke og 1 knekkebrød m/brunost 

Jeg småspiser også litt innimellom, men bare sunne ting som et knekkebrød eller frukt.

Problemet er at jeg ikke føler jeg blir skikkelig mett før etter middag. Etter frokost blir jeg fort sulten igjen, og må som regel knaske på et knekkebrød eller to kort tid etter. Havregrøt blir jeg mett på, men blir også her sulten igjen før neste måltid. Grunnen til sein middag er at jeg ofte er opptatt eller på jobb, og rekker rett og slett ikke middag før, og har derfor slengt inn eggemat i 16-17 tiden for ikke å få oksehunger. 

Har dere noen tips til meg? Evt bytte om på noen av måltidene, eller slå noen sammen så jeg holder meg mett lenger?

Anonymkode: a654b...0f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spis mer av hvert måltid? Hvis du ikke blir mett av 1,5 dl musli så spis 2 dl...
Blir du ikke mett av 1,5 dl havregrøt, lag 2...

Anonymkode: e6b02...778

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg har et lite problem ift mat i løpet av dagen som jeg håper dere kan hjelpe meg med. Per i dag ser det slik ut;

Frokost kl 9-10: 1,5 dl usøtet müsli eller Weetabix med ekstra lettmelk og 1 frukt.

Lunsj kl 12-14: 1,5 dl havregrøt med en neve mandler

»Sen lunsj» kl 16-17: Omelett, speilegg eller proteinpannekaker

Middag kl 19: Rene kjøtt-eller fiskeprodukter med enten potet eller byggris, grønnsaker og litt saus

Kvelds kl 21-22: 1 yoghurt, 2 grove skiver m/gulost og skinke og 1 knekkebrød m/brunost 

Jeg småspiser også litt innimellom, men bare sunne ting som et knekkebrød eller frukt.

Problemet er at jeg ikke føler jeg blir skikkelig mett før etter middag. Etter frokost blir jeg fort sulten igjen, og må som regel knaske på et knekkebrød eller to kort tid etter. Havregrøt blir jeg mett på, men blir også her sulten igjen før neste måltid. Grunnen til sein middag er at jeg ofte er opptatt eller på jobb, og rekker rett og slett ikke middag før, og har derfor slengt inn eggemat i 16-17 tiden for ikke å få oksehunger. 

Har dere noen tips til meg? Evt bytte om på noen av måltidene, eller slå noen sammen så jeg holder meg mett lenger?

Anonymkode: a654b...0f3

Du spiser feil, rett og slett. Bør bytte om de fleste måltidene dine. Du spiser det største måltidet til slutt på dagen, helt feil.

For eks:

(9-10)Frokost: havregrøt kokt på 1dl toppet havgryn(målt opp ukokt), kok på 50/50 vann og melk. Bruk store gryn, disse meter mye mer. Legg til 2 kokte egg for mer proteiner.

(12-13)Lunsj: Musli, frukt eller noe lignende som du skriver.

(16-17)Middag: Her må du få inn hovedmåltidet med rene proteinkilder. Helst ville jeg hatt dette til lunsj også.

(Ikke etter 22)Kvelds: 1 boks med cottage cheese og 2 frukter som karbo.

 

Vil anbefale deg å ikke spise noe påleggmat i heletatt, da mener jeg kjøttpålegg. Som er bearbedet gift, innholder kun konveseringsmiddel som er roten til all tarmkreft i norge. Norge ligger på toppen av tarmkreft nesten pga det dårlige kostholdet vi spiser.

Anonymkode: e7859...91e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! 

Jeg synes det høres ut som du ville hatt mer å tjene på å slå sammen noen måltider. Du spiser relativt lite med ofte. For meg fungerer ikke det. Jeg trenger å kjenne på at jeg blir ordentlig mett. Og når jeg blir det så opplever jeg at metthetsfølelsen varer mye lengre. 

Selv spiser jeg 3-4 måltider hver dag + at jeg forsøker å vente en stund med frokosten. Er ikke spesielt sulten når jeg våkner uansett. 

Anonymkode: 023c3...def

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Jeg synes det høres ut som du ville hatt mer å tjene på å slå sammen noen måltider. Du spiser relativt lite med ofte. For meg fungerer ikke det. Jeg trenger å kjenne på at jeg blir ordentlig mett. Og når jeg blir det så opplever jeg at metthetsfølelsen varer mye lengre. 

Selv spiser jeg 3-4 måltider hver dag + at jeg forsøker å vente en stund med frokosten. Er ikke spesielt sulten når jeg våkner uansett. 

Anonymkode: 023c3...def

TS her, takk for svar. Har også vurdert å slå sammen f.eks frokosten med enten noen knekkebrød eller egg. Er som regel på farten i 8-tiden, men sjeldent jeg blir sulten før i 10-tiden, og spiser da. Videre vet jeg ikke om jeg muligens spiser for lite og i løpet av dagen. Driver ikke med kcal-telling da jeg fort kan bli sykelig opptatt av det. Prøver heller å spise variert da jeg tidligere levde på brød😆

Anonymkode: a654b...0f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...