Gå til innhold

Nett- og samlingsbaserte studier


SPOCA

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har tatt nett-og/eller samlingsbaserte studier her?

Jeg trives veldig godt i min nåværende kontorjobb (IT/administrasjon/logistikk), men jeg skulle gjerne hatt litt mer intellektuelt påfyll, samt kanskje også fått mer kjøtt på benet med tanke på framtida. Jeg har allerede en nesten fullført lærerutdanning (fordypning i naturfag, samfunnsdag og språkfag) samt både fullført bachelor- og mastergrad i engelsk, så jeg har ganske mye utdanning fra før. Heldigvis jobber jeg i et stort internasjonalt selskap, så jeg får brukt mye av kunnskapen min, men kunne godt tenkt meg å studere noe mer. Det handler også litt om å ha flere ben å stå på (for jeg tenker vel som så at jeg kanskje ikke har samme jobb om 10-15 år fordi stillingen antagelig blir automatisert bort), samtidig som jeg også savner litt å studere (det hadde jeg ikke trodd da jeg leverte masteroppgaven for 5 år siden!).

Uansett, fordi jeg har en fulltidsstilling hvor jeg jobber fra 8-16 hver dag har jeg ingen mulighet til et fulltidsstudie med obligatorisk oppmøte, men jeg har sett litt på nett- og samlingsbaserte studier. Jeg tenker da f.eks studier via NTNU, HiM, UiA osv. I tillegg bør det helst være offentlige utdanningsinstitusjoner hvor det ikke koster skjorta å studere. Jeg har ikke rett på støtte fra Lånekassen, så det må være et studie som ikke koster for mye. Bor forøvrig Oslo, sånn mtp eventuell reisevei. 

Jeg har f.eks sett litt på årsstudium i IT via HiM, samt bachelor i økonomi, ledelse og bærekraft via NTNU. Jeg er i grunn ganske åpen, jeg interesserer meg for så mangt, alt fra språkfag til økonomi, logistikk, IT og undervisningsfag (historie f.eks). 

Studier som ikke krever for mye fremmøte vil kunne gå eventuelt, så jeg tittet også litt på UiO, men det virker som det er mye obligatorisk oppmøte, lite nettbasert/samlingsbaset.

Noen andre tips til studier, eller som har erfaring rundt dette? :) 

Endret av SPOCA
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har tatt nett- og samlingsbasert utdannelse. Syns det fungerte veldig bra. Kombinerte det med jobb hele veien og selv om mye av fritiden min forsvant så er det gjennomførbart når man kan styre tidspunktene selv.

Jeg tok mine studier ved det som nå er USN, avd. Bø og Høgskolen i Innlandet, Hamar. Tok hovedsakelig språkfag/lærerutdanning. Det er kanskje ikke så relevant for deg ettersom det blir i samme gate som utdannelsene du har, men ville hvertfall komme med innspill om at det fungerer godt ☺️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Maude skrev:

Jeg har tatt nett- og samlingsbasert utdannelse. Syns det fungerte veldig bra. Kombinerte det med jobb hele veien og selv om mye av fritiden min forsvant så er det gjennomførbart når man kan styre tidspunktene selv.

Jeg tok mine studier ved det som nå er USN, avd. Bø og Høgskolen i Innlandet, Hamar. Tok hovedsakelig språkfag/lærerutdanning. Det er kanskje ikke så relevant for deg ettersom det blir i samme gate som utdannelsene du har, men ville hvertfall komme med innspill om at det fungerer godt ☺️

Takk, setter pris på alle erfaringer! :) 

Hvordan følte du det gikk med lesing og slike ting? Følte du at det gikk greit, eller var krevende?

Nå forventer jeg ikke at det skal være lett altså, jeg bare tenker tilbake med gru da jeg skrev masteroppgaven min mens jeg jobbet fullt, og jeg det ikke noe jeg ser tilbake med glede. Men samtidig var jeg veldig lei mot slutten, og motivasjonen er jo ganske annerledes nå. ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, SPOCA said:

Takk, setter pris på alle erfaringer! :) 

Hvordan følte du det gikk med lesing og slike ting? Følte du at det gikk greit, eller var krevende?

Nå forventer jeg ikke at det skal være lett altså, jeg bare tenker tilbake med gru da jeg skrev masteroppgaven min mens jeg jobbet fullt, og jeg det ikke noe jeg ser tilbake med glede. Men samtidig var jeg veldig lei mot slutten, og motivasjonen er jo ganske annerledes nå. ;) 

Syns det gikk veldig greit. De fleste foreleserne la ut pensum for de ulike ukene i semesteret allerede i begynnelsen. Da kan man være litt frempå. Noen av dem la også ut forhåndstapede forelesninger for hele semesteret. Det var helt supert. Da kunne man jobbe intenst de ukene man hadde tid til det, og dermed ha mindre arbeidsbyrde når det f.eks. var travelt på jobb. Det var lurt å ha jobbet seg gjennom pensum og sett forelesningene for de foregående ukene før en eventuell samling. Jeg var litt bakpå en gang og fikk da lite ut av samlingen.

Tok nettstudier i 4 år. MYE mindre slitsomt enn da jeg skrev master.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Maude skrev:

Syns det gikk veldig greit. De fleste foreleserne la ut pensum for de ulike ukene i semesteret allerede i begynnelsen. Da kan man være litt frempå. Noen av dem la også ut forhåndstapede forelesninger for hele semesteret. Det var helt supert. Da kunne man jobbe intenst de ukene man hadde tid til det, og dermed ha mindre arbeidsbyrde når det f.eks. var travelt på jobb. Det var lurt å ha jobbet seg gjennom pensum og sett forelesningene for de foregående ukene før en eventuell samling. Jeg var litt bakpå en gang og fikk da lite ut av samlingen.

Tok nettstudier i 4 år. MYE mindre slitsomt enn da jeg skrev master.

Ah, så flott å høre! Høres ut som dette kan virkelig være noe for meg da altså. Tror jeg får sjekke ut 20. juli, når det åpnes på Samordna opptak (kanskje åpnes en mulighet allerede til høsten). :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med utdanning som tolk i offentlig sektor? Det er nett og samlingsbasert ved Metropolian University (Oslo). Det er en bachelor 

Anonymkode: 6f12c...760

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med utdanning som tolk i offentlig sektor? Det er nett og samlingsbasert ved Metropolian University (Oslo). Det er en bachelor 

Anonymkode: 6f12c...760

Takk for tips, det hadde jeg ikke tenkt på! :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, SPOCA skrev:

Er det noen her som har tatt nett-og/eller samlingsbaserte studier her?

Jeg trives veldig godt i min nåværende kontorjobb (IT/administrasjon/logistikk), men jeg skulle gjerne hatt litt mer intellektuelt påfyll, samt kanskje også fått mer kjøtt på benet med tanke på framtida. Jeg har allerede en nesten fullført lærerutdanning (fordypning i naturfag, samfunnsdag og språkfag) samt både fullført bachelor- og mastergrad i engelsk, så jeg har ganske mye utdanning fra før. 

Uansett, fordi jeg har en fulltidsstilling hvor jeg jobber fra 8-16 hver dag har jeg ingen mulighet til et fulltidsstudie med obligatorisk oppmøte, men jeg har sett litt på nett- og samlingsbaserte studier. Jeg tenker da f.eks studier via NTNU, HiM, UiA osv. I tillegg bør det helst være offentlige utdanningsinstitusjoner hvor det ikke koster skjorta å studere. Jeg har ikke rett på støtte fra Lånekassen, så det må være et studie som ikke koster for mye. Bor forøvrig Oslo, sånn mtp eventuell reisevei. 

Jeg har f.eks sett litt på årsstudium i IT via HiM, samt bachelor i økonomi, ledelse og bærekraft via NTNU. Jeg er i grunn ganske åpen, jeg interesserer meg for så mangt, alt fra språkfag til økonomi, logistikk, IT og undervisningsfag (historie f.eks). 

Studier som ikke krever for mye fremmøte vil kunne gå eventuelt, så jeg tittet også litt på UiO, men det virker som det er mye obligatorisk oppmøte, lite nettbasert/samlingsbaset.

 

1) Det var jo en del områder du er interessert i, :) Men bør kanskje utelate et par alternativer. Historie ser jeg ikke helt hvordan det kan være aktuelt, med mindre du har et spesifikt ønske om å undervise og de har et behov for dette. Ser at du nevner at du nesten har lærerutdanning, men jobber likevel innen IT / Adm / Logistikk og det er bra for man trenger ikke nødvendigvis å jobbe alltid med akkurat det man studerte, da man ofte har visse "transferable skills" kan man ta med seg til alle jobber - blant annet evnen til å "suge til seg" kunnskap raskt, eller å analysere, og skrive "rapporter", og slike ting.  Så med mindre du har en spesifik jobb i tankene der det er behov for historie, så hadde jeg utelatt dette alternativet. 

2) Språkfag kan være interessant, det har blitt nevnt før at man trenger folk som kan tysk, fransk eller spansk og lignende. Kanskje noe å vurdere, eller et annet mer "eksotisk" språk der du kunne kommunisert med folk med minoritetsbakgrunn som visse organisasjoner muligens har behov for. Ser at tolk ble nevnt her istad.

3) Da står du med flere andre alternativer, men før jeg foreslår noe særlig, hva er budsjettet ditt når du sier at det ikke må "koste skjorta"? Fordi selv ved offentlige skoler har de begynt å ta skolepenger for etterutdanninger, og jeg husker å ha lest at flere reagerer på dette. 

Jeg er enig med deg i at det ikke bør koste skjorta på offentlige skoler iallfall, men ser at flere av de gjerne har jekket opp prisen. Dette blir på en måte deres inntektskilde som er "liberalisert" i den grad at de kan sette sine egne priser på videreutdanning. 

Så hva blir på en måte for mye - alt som koster over 50.000 kr eller alt som koster over 100.000 kr?

 

Anonymkode: 97877...0bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok et årsstudium ved det som nå er Høgskolen i Innlandet. Ingen skolepenger, bare semesteravgift. Ingen krav til oppmøte. Var fornøyd. 

Anonymkode: 41c84...227

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tok et årsstudium ved det som nå er Høgskolen i Innlandet. Ingen skolepenger, bare semesteravgift. Ingen krav til oppmøte. Var fornøyd. 

Anonymkode: 41c84...227

Forelesninger på nett, i tillegg kunne man være med på noe gruppegreier med diskusjon og lignende, men da måtte man dra til et studiesenter (på dagtid) for å delta via videolink. Nærmeste studiesenter var for langt unna meg, så det kunne jeg ikke delta på, men fikk gode karakterer likevel. 

*edit* Jeg var altså anon over.

Endret av Mmmwhatever
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1) Det var jo en del områder du er interessert i, :) Men bør kanskje utelate et par alternativer. Historie ser jeg ikke helt hvordan det kan være aktuelt, med mindre du har et spesifikt ønske om å undervise og de har et behov for dette. Ser at du nevner at du nesten har lærerutdanning, men jobber likevel innen IT / Adm / Logistikk og det er bra for man trenger ikke nødvendigvis å jobbe alltid med akkurat det man studerte, da man ofte har visse "transferable skills" kan man ta med seg til alle jobber - blant annet evnen til å "suge til seg" kunnskap raskt, eller å analysere, og skrive "rapporter", og slike ting.  Så med mindre du har en spesifik jobb i tankene der det er behov for historie, så hadde jeg utelatt dette alternativet. 

 2) Språkfag kan være interessant, det har blitt nevnt før at man trenger folk som kan tysk, fransk eller spansk og lignende. Kanskje noe å vurdere, eller et annet mer "eksotisk" språk der du kunne kommunisert med folk med minoritetsbakgrunn som visse organisasjoner muligens har behov for. Ser at tolk ble nevnt her istad.

3) Da står du med flere andre alternativer, men før jeg foreslår noe særlig, hva er budsjettet ditt når du sier at det ikke må "koste skjorta"? Fordi selv ved offentlige skoler har de begynt å ta skolepenger for etterutdanninger, og jeg husker å ha lest at flere reagerer på dette

 Jeg er enig med deg i at det ikke bør koste skjorta på offentlige skoler iallfall, men ser at flere av de gjerne har jekket opp prisen. Dette blir på en måte deres inntektskilde som er "liberalisert" i den grad at de kan sette sine egne priser på videreutdanning. 

Så hva blir på en måte for mye - alt som koster over 50.000 kr eller alt som koster over 100.000 kr?

 

Anonymkode: 97877...0bd

1) Drømmen har strengt tatt alltid vært å bli lærer, sånn egentlig, men av ulike grunner hoppet jeg av siste året på allmennlærerutdanningen fordi jeg fant ut at jeg brant mest for engelskfaget (jeg følte ikke jeg lærte nok ved å "kun" ta et årsstudium i engelsk, jeg prøvde å få forhåndsgodkjent bachelor i engelsk, det ville ikke høgskolen, og jeg hoppet av mest i protest fordi jeg mente man er mer kvalifisert som lærer i engelskfaget med en bachelor enn et årsstudium). Man kan vel alltids si at det var et dumt valg, men når man finner ut at man brenner for noe så må man nesten lytte til det, så jeg angrer ikke på valget. Historiefaget vil da kunne styrke meg fagmessig om jeg ønsker å ta PPU (som jeg eventuelt må ta hvis jeg kun baserer meg på fagene jeg har nå), men det skal sies at jeg har heldigvis både naturfag og samfunnsfag fra høgskolen som jeg har fått integrert som en del av min bachelor i engelsk. Det skal også sies at jeg skal på veiledningstime ang. lektorstudiet ved UiO neste uke, da jeg har rundt 70% av alle emnene i studiet allerede. Problemet der blir eventuell praksis (selv om jeg allerede har 22 uker, men dog ikke mot vgs, så jeg må nok ta alt på nytt), det vil bety permisjon fra jobb og 1 lønning å leve på i et par måneder.

Grunnen til at jeg jobber der jeg jobber er rett og slett fordi jeg fikk jobben mens jeg skrev masteroppgaven min. Og selv om drømmen alltid har vært å være lærer, så elsker jeg jobben min. Det har nok noe med at jeg er f.eks hovedvernombud så jeg får jobbe med mennesker (jeg er veldig glad i å jobbe med og for mennesker, så skulle jeg valgt studier på nytt ville det enten blitt lektorstudier eller vernepleiestudier, eventuelt sosionomutdanning), jeg får lov til å være superbruker og være med på å utvikle interne systemer selv om jeg ikke har IT-utdanning (kun stor interesse og en fantastisk sjef som lar meg få utfolde meg fritt), jeg har hovedansvaret for rene administrative oppgaver, oversettelse av dokumenter osv. Jeg er nok litt potet, jeg er generelt veldig glad i å ta til meg kunnskap i hva det nå måtte være, jeg er veldig nysgjerrig og elsker å lære meg nye ting - og ikke minst språk. 

Egentlig kunne jeg tenkt meg å jobbe med så mangt, men jeg må innse mine begrensninger (f.eks at jeg må jobbe ved siden av studier) og at jeg tross alt trives i jobben jeg har nå. 

2) Enig. Jeg hadde både tysk og spansk i tillegg til engelsk på videregående, og har de siste årene tatt språkkurs i nederlandsk, walisisk og italiensk. Tysk er vel det jeg kan aller best av disse språkene, men det skremmer meg litt at alt foregår på språket, og jeg føler meg ikke "helt der", men samtidig hadde det vært utrolig spennende. Jeg elsker språk, så jeg må tenke litt på den. Det er jo absolutt en fordel, det være seg i det private næringsliv eller i det offentlige.

3) Helt så lite som mulig, vi gjennomgår en prøverørsprosess som er svært kostbar. I utgangspunktet kan jeg sette av rundt 15-20 000 kr per måned, men sånn situasjonen er nå er det egentlig uaktuelt. Det skal sies, begynner jeg ikke med studier nå til høsten vil jeg nok rekke å spare opp 150 000 kr på ett år. Kommer an på studiet også, er det noe jeg føler "dette er meg" kan jeg vurdere det. Det handler vel litt om hvor mye man er villig til å "ofre". ;) 

Endret av SPOCA
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tok et årsstudium ved det som nå er Høgskolen i Innlandet. Ingen skolepenger, bare semesteravgift. Ingen krav til oppmøte. Var fornøyd. 

Anonymkode: 41c84...227

 

14 minutter siden, Mmmwhatever skrev:

Forelesninger på nett, i tillegg kunne man være med på noe gruppegreier med diskusjon og lignende, men da måtte man dra til et studiesenter (på dagtid) for å delta via videolink. Nærmeste studiesenter var for langt unna meg, så det kunne jeg ikke delta på, men fikk gode karakterer likevel. 

*edit* Jeg var altså anon over.

Takk for tips, får sjekke ut studiene der. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, SPOCA skrev:

Takk for tips, det hadde jeg ikke tenkt på! :) 

☺️ Har vurdert å ta det studiet selv. Virker spennende 

Anonymkode: 6f12c...760

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, SPOCA skrev:

 

Takk for tips, får sjekke ut studiene der. :) 

Jeg ville i alle fall sjekket ut alle tilbud uten skolepenger aller først. Også ved de offentlige universitetene er det endel studietilbud hvor man må betale titusenvis i skolepenger for nettstudier. Ingen grunn til å betale for noe man kan få gratis... Lykke til med valget! For meg fungerte i alle fall nettstudier veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mmmwhatever skrev:

Jeg ville i alle fall sjekket ut alle tilbud uten skolepenger aller først. Også ved de offentlige universitetene er det endel studietilbud hvor man må betale titusenvis i skolepenger for nettstudier. Ingen grunn til å betale for noe man kan få gratis... Lykke til med valget! For meg fungerte i alle fall nettstudier veldig bra.

Ja, det er tanken, jeg er ikke spesielt lysten på å bruke mye penger.

Og takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...