Lurvetassen Skrevet 23. mai 2019 #1 Skrevet 23. mai 2019 Har bolsøybunad og har valgt å ha en kniv min bestefar har laget til meg som tilbehør til bunaden. Den blir da som en bunadskniv og er låv å bære i lag med bunad selv om bolsøybunaden ikke akkurat bruker å ha kniv som tilbehør. Min far kommenterer alltid att jeg må ta av meg kniven når vi skal i kirken i f.eks konfirmasjon. Men stemmer dette? Det er låv å bære kniv med bunad, men er det en regel om att den må av i kirken? Noen som vet?
Tøytigern Skrevet 23. mai 2019 #2 Skrevet 23. mai 2019 Du skal ikke ta med "våpen" inn i kirken og etter tradisjonene er kniv et sånt "våpen." De har et våpenhus i kirken som er det første man kommer inn i, og der skulle alt sånt ligge igjen i gamle dager. Når for tiden er det ikke lov å gå med sånt i offentlig rom, så da blir det naturlig nok ikke lagt noe der. Men du bør legge kniven igjen hjemme. 4
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #3 Skrevet 31. mai 2019 Bunadskniv teller bare dersom det er tradisjonelt tilbehør til den bunaden, i praksis gjelder det bare herrebunader. Bolsøybunaden har aldri hatt kniv som tilbehør. Du bør derfor la kniven ligge hjemme/i bilen når du skal i Kirka. Du bør også la den ligge når du skal på arrangementer med store folkemengder, f.eks 17.mai. Generelt skal man ikke gå med kniv i det offentlige rom i det hele tatt, med mindre man har en god grunn til det. God grunn kan være at man trenger kniv (f.eks hvis man skal på skogtur eller er snekker), eller dersom man har en spesiell klesdrakt der kniv er en del av drakten (bunad med bunadskniv, samekofte, speideruniform). Selv da skal man helst ikke ta kniven med seg inn i kirka om man kan unngå det. Anonymkode: e18ae...62e 4
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #4 Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 31.5.2019 den 23.30): Bunadskniv teller bare dersom det er tradisjonelt tilbehør til den bunaden, i praksis gjelder det bare herrebunader. Bolsøybunaden har aldri hatt kniv som tilbehør. Du bør derfor la kniven ligge hjemme/i bilen når du skal i Kirka. Du bør også la den ligge når du skal på arrangementer med store folkemengder, f.eks 17.mai. Generelt skal man ikke gå med kniv i det offentlige rom i det hele tatt, med mindre man har en god grunn til det. God grunn kan være at man trenger kniv (f.eks hvis man skal på skogtur eller er snekker), eller dersom man har en spesiell klesdrakt der kniv er en del av drakten (bunad med bunadskniv, samekofte, speideruniform). Selv da skal man helst ikke ta kniven med seg inn i kirka om man kan unngå det. Anonymkode: e18ae...62e Bunadskniv er vel for begge kjønn? Tøytigern skrev (På 23.5.2019 den 21.31): Du skal ikke ta med "våpen" inn i kirken og etter tradisjonene er kniv et sånt "våpen." De har et våpenhus i kirken som er det første man kommer inn i, og der skulle alt sånt ligge igjen i gamle dager. Når for tiden er det ikke lov å gå med sånt i offentlig rom, så da blir det naturlig nok ikke lagt noe der. Men du bør legge kniven igjen hjemme. Eller man kan faktisk bruke skapet Anonymkode: 474af...d3e
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #5 Skrevet 18. juli 2023 Aldri blitt stoppet hverken på 17.mai eller i kirka med bunadskniven min. Bladet på den er ikke 5 cm en gang, men i utgangspunkt i kirken skal den legges igjen i sakristiet. Anonymkode: 8a35a...721
Rosa Sløyfe Skrevet 18. juli 2023 #6 Skrevet 18. juli 2023 aldri hørt om bunads kniv men er gnaske sikker på at man ikke har med kniv inn i kirken
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #7 Skrevet 18. juli 2023 Bærer ganske stor kniv til kofte. Tar den ikke av i kirken. Har ikke sett andre gjøre det heller. Etter gammel skikk som flere her henviser til skal jo også kvinner dekke håret i kirken. Dette tror jeg de færreste praktiserer. Anonymkode: e6ed1...bcc
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå