Gå til innhold

Hvorfor i helvete får vi sosial angst?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Folk var innlagt på psykiatriske sykehus på 1800-tallet også. Det er over 200 år siden. Så psykiske lidelser er ikke nye. Det har bare blitt mer åpenhet om det. Selv har jeg ikke sosial angst, men kjenner 2 stk som har det i alvorlig grad.

De som var klin gal var innlagt, ja.

Anonymkode: 7226a...353

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Merkelig at vi da aldri så noenting til det. Ikke tendenser og ikke ukomfortable folk.

Ser du så mange folk? Ser du alle og enhver? Er du særdeles uinteressert i andre mennesker? Det har alltid vært mennesker med angst. Før i tiden ble det kalt nerveproblemer. 

Anonymkode: e3a43...817

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, SupaWoman skrev:

For tjue år siden var det ingen som viste hva sosial angst var for noe engang.  Nå har "alle" det. 

Jeg fikk sosial angst for 20 år siden da jeg var 11 år. Jeg visste ikke at jeg hadde det da, men det betyr ikke at det ikke fantes eller at jeg ikke hadde det ;)

3 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Sosial angst fantes garantert før også bare at folk ikke snakket om det. 

Nettopp!

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Merkelig at vi da aldri så noenting til det. Ikke tendenser og ikke ukomfortable folk.

Hørt om nerver eller hysteria?

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

De som var klin gal var innlagt, ja.

Du virker veldig kunnskapsløs ut må jeg si :)

Anonymkode: d35a2...181

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Vi så definitivt noe til det for både tyve og tredve år siden - og enda mer. Jeg har hatt flere i min slekt som har hatt sosial angst. På den tiden kalte de det bare for "nerver" og det var ytterst skamfull. Ofte fant man på mange unnskyldninger for å slippe å gå på besøk eller få besøk. Gikk hjem tidlig, var sjelden med på ting, åpnet ikke døren om det ringte på osv.

Anonymkode: b0ce3...c49

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, SupaWoman skrev:

For tjue år siden var det ingen som viste hva sosial angst var for noe engang.  Nå har "alle" det. 

Tull. 

Anonymkode: b18ad...a03

• Liker 3
Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet
17 minutter siden, SupaWoman skrev:

Av alle mennesker jeg kjenner vet jeg kun om 2 stk som har innrømmet at de har diagnosen på papiret. Det er ikke slik at alle har sosial angst, men for de som har det så er det veldig hemmende. 

AnonymBruker
Skrevet

Det lurer jeg også på. Hvorfor er jeg så engstelig av meg? Jeg har hatt en god oppvekst, aldri blitt mobbet eller opplevd noe traumatisk. Familien min var ekstroverte, tok ordet og var sosiale. Jeg var stikk motsatt allerede som barn. Har mange videoopptak fra barndommen min. Mens de andre tullet, snakket og viste seg fram, satt jeg bare der og holdt hendene foran ansiktet. Ville ikke være i fokus. Da var jeg 6 år gammel. Hendene skalv og jeg ble rød i ansiktet da jeg ble «tvunget» til høytlesning i klassen. Har alltid vært usikker på meg selv og følt meg utilpass i sosiale sammenhenger. Jeg sliter fortsatt, men har alltid kjempet mot angsten og prøvd å ikke la den styre livet mitt for mye. Jeg grubler likevel altfor mye, er selvopptatt (tenker ofte over hva andre tenker om meg!), er redd for at andre finner ut av hvor lite egnet jeg er etc.. Jeg har aldri vært åpen om dette med noen. Jeg klarer meg tilsynelatende greit. Har jobb, er gift og har barn. Men skulle ønske jeg var tryggere på meg selv og ikke ble så nervøs rundt folk.. Lurer på hvorfor jeg er sånn 🤔 Går det i det hele tatt an å gjøre noe med? 

Anonymkode: 02b0e...40f

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

vi er sosiale fra naturens side, så jeg lurer på hvorfor så mange inludert meg har det. Har ikke diagnose på det, men jeg har åpenbart sosial angst. 

Anonymkode: 8e547...081

Fordi vi er for kritiske til oss selv.

• Liker 1
Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det lurer jeg også på. Hvorfor er jeg så engstelig av meg? Jeg har hatt en god oppvekst, aldri blitt mobbet eller opplevd noe traumatisk. Familien min var ekstroverte, tok ordet og var sosiale. Jeg var stikk motsatt allerede som barn. Har mange videoopptak fra barndommen min. Mens de andre tullet, snakket og viste seg fram, satt jeg bare der og holdt hendene foran ansiktet. Ville ikke være i fokus. Da var jeg 6 år gammel. Hendene skalv og jeg ble rød i ansiktet da jeg ble «tvunget» til høytlesning i klassen. Har alltid vært usikker på meg selv og følt meg utilpass i sosiale sammenhenger. Jeg sliter fortsatt, men har alltid kjempet mot angsten og prøvd å ikke la den styre livet mitt for mye. Jeg grubler likevel altfor mye, er selvopptatt (tenker ofte over hva andre tenker om meg!), er redd for at andre finner ut av hvor lite egnet jeg er etc.. Jeg har aldri vært åpen om dette med noen. Jeg klarer meg tilsynelatende greit. Har jobb, er gift og har barn. Men skulle ønske jeg var tryggere på meg selv og ikke ble så nervøs rundt folk.. Lurer på hvorfor jeg er sånn 🤔 Går det i det hele tatt an å gjøre noe med? 

Anonymkode: 02b0e...40f

Har du vurdert å få hjelp av psykolog?❤️

Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo. Det var flust av familier som hadde ei "tante med nerver". Når det er sagt så omgåes vi langt flere mennesker i dag og samfunnet krever i mye større grad at vi er perfekte. Noe som øker prestasjonspresset og angsten. 

• Liker 7
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da visste de jo ikke at det var skadelig å røyke ved siden av barna sine inne i stuen engang. Eller at man trengte sikkerhetsbelte når man kjører bil. Før var det rene texas. Folk var jo stokk dumme som noen sauer :S Det er muligens en av de beste tingene med internett og bedre kommunikasjon, at folk er blitt mer klar over at de må se seg selv i speilet av og til. Sunn fornuft var en mangelvare før.

Anonymkode: 45579...898

Jeg snakker om 20 år siden, ikke 70 år siden. Du vet at man brukte sikkerhetsbelte og at det ikke var anbefalt å røyke inne med barn til stede i 1999?

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, SupaWoman skrev:

Jeg hadde sosial angst for 20 år siden. Men jeg var 11, så ble sett på som sjenert når jeg ikke turde å være ute blant folk, ikke ville spise, drikke eller snakke med folk i nærheten, ikke klarte å se folk i øynene.. Jeg syntes selv det var kjempevanskelig og flaut, og isolerte meg mer og mer. Så hadde vært fint om det ble tatt tak i før.. Godt det er mer fokus på sånne ting nå sier nå jeg 🙂

Anonymkode: b8202...ec2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har engstelig/unnvikende personlighetsforstyrrelse (les ekstrem sosial angst) og jobber i et konfronterende yrke med mange potensielt ubehagelige situasjoner. Ingen merker noe på meg.

Personlig har jeg en veldig liten omgangskrets, som jeg ser lite til.

Angst er i de fleste tilfeller en usynlig lidelse.

Anonymkode: d8ed0...12c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man har dårlige erfaringer med sosiale situasjoner og da registrerer kroppen sosiale situasjoner som noe farlig. Så reagerer kroppen automatisk som om den er i fare i sosiale situasjoner.

Anonymkode: 05de0...57c

Jeg har hatt det siden jeg var sikkert 5 år gammel, avskyr alle sosiale settinger og husker at både barnehagen og barneskolen var et rent helvete. 

Anonymkode: 82609...207

• Liker 2
Gjest Raggy
Skrevet

For å forstå hvorfor kan man lese om hvordan mennesket fungerer. Angst er noe alle har, det er en overlevelsesmekanisme vi er født med som skal sørge for at vi unngår truende situasjoner. Det er når angsten blir for stor at den blir plagsom å da kan det være nyttig å be om hjelp til å takle den, eller evt eliminere ting i livet som gjør at angsten har blitt plagsom.

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, SupaWoman skrev:

Dette må være en av de mest tanketomme kommentarene jeg har lest på lenge. farmoren min har sosialangst og hun er født i 1930:fnise: Hun har fortalt meg om livet sitt og hun fikk sosialangst i 20årene. Den gang hadde de ikke diagnose på det men det er helt tydelig at hun fikk det tidlig. Hun har levd store deler av livet uten venner fordi hun har så sterk sosialangst. Faren min har og sosialangst men i mindre grad. Kommentaren din er lik de som påstår det ikke fantes homofili i gamle dager - det var jo ingen som sto frem!......

Anonymkode: 03bc6...aff

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Du ser ikke alltid at folk har det. En venninne må ta beroligende før store sammenkomster. Selvfølgelig sier hun ikke til folk at hun har det, bare jeg og noen få som vet det. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk sosial angst for 20 år siden da jeg var 11 år. Jeg visste ikke at jeg hadde det da, men det betyr ikke at det ikke fantes eller at jeg ikke hadde det ;)

Nettopp!

Hørt om nerver eller hysteria?

Du virker veldig kunnskapsløs ut må jeg si :)

Anonymkode: d35a2...181

Snarere jordnær. I dag skal alle ha en lidelse og saueflokken hyller de uhemmet. Det går rett til helvete.

AnonymBruker
Skrevet

Dette var pga at ingen fortalte dem det. Det var ingenting som forgikk inni hodene deres.

Den store ulempen med internett er at alle adapterer alt faen slags lidelser til seg selv og tror de har det.

Blir skremt når jeg leser det her. Ingen fortalte farmor at hun hadde det heller, født i 1930 som sagt. Men på henne merker og ser du det tydelig. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Arv og miljø 

Anonymkode: 2816a...dfd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...