Gå til innhold

Trenger jeg nye dekk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Spørsmålet er egentlig ganske så rett ut, trenger jeg virkelig nye dekk? 

Litt bakgrunn; Dekkene er orginale med bilen, helårsdekk (importert bil fra tyskland) og har fortsatt 3mm dybde igjen, med andre ord, innenfor grenseverdien. Men likevel tenker jeg at dekkene kanskje begynner å synge på siste vers, og med en Norgesferie i tankene kunne det ha vært greit å ha nye dekk. Dekkene er som nevnt fra da bilen ble importert til Norge fra Tyskland i 2013, tidlig 12 modell, om bilen har hatt andre dekk i Tyskland er usikkert da jeg kjøpte bilen brukt i 2016. 

Opplever at høyre front kan se veldig flatt ut, men når vi sjekker så ligger den på 2.2, da etter å ha kjørt i ti minutter. 

Finnes det noe sted man kan kjøre innom for å få noen til å ta en titt på dekkene? Eventuelt hva er prosessen dersom man bestemmer seg for å slå på trommen? Felgene er fine så de kan i teorien bare flyttes. 

Anonymkode: 60048...265

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes ikke helårsdekk! Det er bare piggfrie vinterdekk og livsfarlig! 

Anonymkode: 04f97...9df

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan godt ta denne samtalen, jeg har for øyeblikket goodyear dekk stående på med regn snø sol og et eller annet symbol på, møller har sagt det er helårsdekk og da hører jeg på dem.

Jeg har ikke hatt noe problemer med følelsen av å kjøre på dem da Jeg føler jeg har full kontroll. Bytter dog til vinterdekk på høsten. 

Ønsker nå svar på det faktiske spørsmålet, nye dekk blir det uansett, men i år eller neste sesong. 

Anonymkode: 60048...265

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi kan godt ta denne samtalen, jeg har for øyeblikket goodyear dekk stående på med regn snø sol og et eller annet symbol på, møller har sagt det er helårsdekk og da hører jeg på dem.

Jeg har ikke hatt noe problemer med følelsen av å kjøre på dem da Jeg føler jeg har full kontroll. Bytter dog til vinterdekk på høsten. 

Ønsker nå svar på det faktiske spørsmålet, nye dekk blir det uansett, men i år eller neste sesong. 

Anonymkode: 60048...265

At du ikke har hatt problemer betyr ikke at dekkene er trygge, det er først når det oppstår en farlig situasjon at du funnet ut hvor farlig det egentlig er å kjøre med "helårsdekk" på sommerføre. Jeg har kjørt bil i over 25 år og har prøvd alt mulig rart av dekk, såkalte helårsdekk er det verste jeg har brukt på sommerføre. Om du velger å høre på Møller i stedet for eksperter hos NAF og Dekkimportørenes Forening er opp til deg.

Anonymkode: 32cdc...3fe

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmålet er egentlig ganske så rett ut, trenger jeg virkelig nye dekk? 

Litt bakgrunn; Dekkene er orginale med bilen, helårsdekk (importert bil fra tyskland) og har fortsatt 3mm dybde igjen, med andre ord, innenfor grenseverdien. Men likevel tenker jeg at dekkene kanskje begynner å synge på siste vers, og med en Norgesferie i tankene kunne det ha vært greit å ha nye dekk. Dekkene er som nevnt fra da bilen ble importert til Norge fra Tyskland i 2013, tidlig 12 modell, om bilen har hatt andre dekk i Tyskland er usikkert da jeg kjøpte bilen brukt i 2016. 

Opplever at høyre front kan se veldig flatt ut, men når vi sjekker så ligger den på 2.2, da etter å ha kjørt i ti minutter. 

Finnes det noe sted man kan kjøre innom for å få noen til å ta en titt på dekkene? Eventuelt hva er prosessen dersom man bestemmer seg for å slå på trommen? Felgene er fine så de kan i teorien bare flyttes. 

Anonymkode: 60048...265

Dekkene bør byttes! De er riktignok innafor når det gjelder mønsterdybde. Men, når du får mye vann på veibanen klarer de ikke å pumpe unna nok når det er nede på 3mm. Har selv erfart at dekk slipper taket på 3mm når det er mye vann på veien.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

At du ikke har hatt problemer betyr ikke at dekkene er trygge, det er først når det oppstår en farlig situasjon at du funnet ut hvor farlig det egentlig er å kjøre med "helårsdekk" på sommerføre. Jeg har kjørt bil i over 25 år og har prøvd alt mulig rart av dekk, såkalte helårsdekk er det verste jeg har brukt på sommerføre. Om du velger å høre på Møller i stedet for eksperter hos NAF og Dekkimportørenes Forening er opp til deg.

Anonymkode: 32cdc...3fe

Det var jo derfor litt av poenget når jeg spurte om hvem jeg kan sjekke dekkene hos.  Jeg er fullstendig klar over at det å kjøre med helårsdekk ikke er en særlig god deal i farlige situasjoner. Jeg leser på nettet jeg og, og det er derfor jeg også tenker på å bytte til rene sommerdekk. Om du tror jeg ville ha kjøpt nye helårsdekk kan du ta det helt med ro. 

1 time siden, tdm900 skrev:

Dekkene bør byttes! De er riktignok innafor når det gjelder mønsterdybde. Men, når du får mye vann på veibanen klarer de ikke å pumpe unna nok når det er nede på 3mm. Har selv erfart at dekk slipper taket på 3mm når det er mye vann på veien.

Takk for svar på det jeg *faktisk* lurte på. Jeg merker selv at det innimellom, ikke glipper, men får følelsen av å kjøre på glatt føre. Da skal jeg ta en til prat med mannen så vi er enige og eventuelt dra ned på dekkmann og høre/ta en titt hos dem.

Anonymkode: 60048...265

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6-7 år gamle dekk har gått ut på dato, punktum.

Helårsdekk er dårlige til både sommer- og vinterføre, et uinformert valg til bil både mtp. veifeste og økonomi (lite optimert slitasje, høyere forbruk).

Jeg skifter dekk etter maks 5 år, og ved minimum 4 mm profildybde - i alle fall på vinterdekk. Det er ingen viktigere del på hele bilen, men dette vet du når du har tatt førerkort.

På Vestlandet og deler av kysten, som aldri blir spesielt varme og har mye regn, finnes det et relativt billig dekk som er ypperlig egna for våre somre: Uniroyal RainExpert. Knallbra på vått føre og ved normale temperaturer. Blir litt mykt ved 30 grader og tåler ikke så godt å kjøre i 200 km/t, om du reiser litt til Tyskland og slikt. Ikke førstevalg på elbil heller. Ellers har jeg hatt disse på ørten biler de siste årene, knallfornøyd!

Om vinteren er det Nokian Hakkapeliitta pigg som gjelder for meg. Mye isete veier langs kysten, lite snø - derfor pigg. Ingen kan dette bedre enn Nokian.

Synes du det er vanskelig å velge, bare google NAF sine dekktester. Det er viktig at du ikke bare velger topp skårer: Les teksten! Alle dekk er tilpasset spesielle forhold i gummiblanding og utforming, slik som regnværsdekket vi bruker her vest.

Lykke til! :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, catman skrev:

6-7 år gamle dekk har gått ut på dato, punktum.

Helårsdekk er dårlige til både sommer- og vinterføre, et uinformert valg til bil både mtp. veifeste og økonomi (lite optimert slitasje, høyere forbruk).

Jeg skifter dekk etter maks 5 år, og ved minimum 4 mm profildybde - i alle fall på vinterdekk. Det er ingen viktigere del på hele bilen, men dette vet du når du har tatt førerkort.

På Vestlandet og deler av kysten, som aldri blir spesielt varme og har mye regn, finnes det et relativt billig dekk som er ypperlig egna for våre somre: Uniroyal RainExpert. Knallbra på vått føre og ved normale temperaturer. Blir litt mykt ved 30 grader og tåler ikke så godt å kjøre i 200 km/t, om du reiser litt til Tyskland og slikt. Ikke førstevalg på elbil heller. Ellers har jeg hatt disse på ørten biler de siste årene, knallfornøyd!

Om vinteren er det Nokian Hakkapeliitta pigg som gjelder for meg. Mye isete veier langs kysten, lite snø - derfor pigg. Ingen kan dette bedre enn Nokian.

Synes du det er vanskelig å velge, bare google NAF sine dekktester. Det er viktig at du ikke bare velger topp skårer: Les teksten! Alle dekk er tilpasset spesielle forhold i gummiblanding og utforming, slik som regnværsdekket vi bruker her vest.

Lykke til! :)

Takk for et godt svar! Ja det var det jeh egentlig fryktet, at de hadde gått ut på dato. Vinterdekkene har ikke kjørt så mange sesonger så der har jeg heldigvis flere sesonger igjen og 6mm :) 

 

skal ta en titt på de du nevner, bor på det gode Sørlandet så enten er det mye regn, eller veldig lite - men kraftige byger. Kjører nok ikke så mye nedover Europa, men det blir et par hundre mil til Oslo og tilbake i løpet av året. 

Skal ta meg en titt å sjekke NAF sine tester, velger nok heller noen dekk hvor jeg finner informasjon om som er tilpasset oss, hittil har vi sett på noen fra Continental uten at jeg husker nøyaktig, event Nokian. 

 

Takk for et godt svar! 

Anonymkode: 60048...265

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jeg nevne at jeg var innom hos Dekkmann og avtalte at nye dekk kommer på bilen på Mandag. Det ble Continental 6 :) 

 

og der dreit jeg meg ut ja. Kyss og klem, dilly. 

Endret av dillyduzit
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, dillyduzit skrev:

Da kan jeg nevne at jeg var innom hos Dekkmann og avtalte at nye dekk kommer på bilen på Mandag. Det ble Continental 6 :) 

 

og der dreit jeg meg ut ja. Kyss og klem, dilly. 

Skjønner over hodet ikke hvorfor du skulle være anonym heller da😜😂😂😂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, tdm900 skrev:

Skjønner over hodet ikke hvorfor du skulle være anonym heller da😜😂😂😂

Nei si det 😅 du har disse som skal være så kverulerende dersom de kjenner igjen et brukernavn 😉

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, dillyduzit skrev:

Nei si det 😅 du har disse som skal være så kverulerende dersom de kjenner igjen et brukernavn 😉

Du sier noe😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Annonse

Et dekk har en levetid på cirka fem år, men dette avhenger av bruk og slitasje. Du kan finne ut om dekkene har gått ut på holdbarhetsdato ved å se på produksjonsdatoen står stemplet inn i dekksiden som en liten kode. Kjøreegenskapene og sikkerheten på dekkene forverres med tiden.  Derfor er det av stor betydning at dekkene faktisk er i god stand. Med riktig dekkvalg, må du sørge for at dekkene som er valgt passer til kjøretøyet og dimensjonen som trengs for kjøretøyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det en lenke til Nokian i innlegget ditt? Tråden er 9 måneder gammel...influenser som prøver å reklamere på KG? 🤔🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3 millimeter bytter jeg sommerdekk som absolutt minimum. Jeg gidder ikke å risikere helsen for å få noen få kilometer ekstra, det blir foort dyrt.

4 milimeter på vinterdekk. Så dekkene dine er klar for utskifting uavhengig av alder. 

Helårsdekk er forøvrig søppel hele året. Bytt dem ut med dekk som er tilpasset sesongen. Hvis du har lite penger kan du gå for billige sommerdekk, og bruke pengene på vinterdekkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, abrasiveRefraction skrev:

På 3 millimeter bytter jeg sommerdekk som absolutt minimum. Jeg gidder ikke å risikere helsen for å få noen få kilometer ekstra, det blir foort dyrt.

4 milimeter på vinterdekk. Så dekkene dine er klar for utskifting uavhengig av alder. 

Helårsdekk er forøvrig søppel hele året. Bytt dem ut med dekk som er tilpasset sesongen. Hvis du har lite penger kan du gå for billige sommerdekk, og bruke pengene på vinterdekkene.

Med tanke på at denne tråden ble laget for snart et snaut år siden kan jeg meddele at de nye dekkene har godt med dybde igjen. Bilen skal få nye vinterdekk til neste sesong. 
 

men grei info for andre som søker opp temaet. 

Endret av dillyduzit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, dillyduzit skrev:

Med tanke på at denne tråden ble laget for snart et snaut år siden kan jeg meddele at de nye dekkene har godt med dybde igjen. Bilen skal få nye vinterdekk til neste sesong. 
 

men grei info for andre som søker opp temaet. 

Det er bra. 

Skjønner ikke folk som skal spare på dekk og bremser... De bytter jeg heller for ofte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helårsdekk fra europa er ofte ulovlige her hjemme i Norge. 3 mm mønster er absolutt minstemål på vinterstid og dekk anbefales byttet på 5 mm mtp dreneringsevnen og mykheten på mønstret.

Sommerdekk er 1,6 mm, men anbefales byttet på 3 mm pga. dreneringsevnen. Disse kan kjøres på sommeren, men du bør være varsom på våt veibane da de ofte er veldig glatte der det samme som vinterdekk er her hjemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, abrasiveRefraction skrev:

Det er bra. 

Skjønner ikke folk som skal spare på dekk og bremser... De bytter jeg heller for ofte. 

Vinterdekkene har heldigvis mye igjen å gå på (6mm, mye for å være i slutten av februar med siste sesong that is) men akkurat der liker jeg å være førevar. 
 

@Hr. Aktiv som nevnt tidligere har jeg nå flunkende nye sommerdekk som venter på å bli satt på igjen. Det med helårsdekk er en annen diskusjon, bilen ble importert med dem. Var de gode å kjøre med? Nei. Gikk det? Ja. Har jeg nye dekk nå? Ja. Mao saken er ute av verden, ingen oppegående folk kjøper helårsdekk og det har egentlig aldri vært en del av diskusjonen. 
 

Nå som dere plutselig har latt en inaktiv tråd bli aktiv igjen kan dere vel heller anbefale noen gode piggfrie vinterdekk. Sommerdekk diskusjonen er lagt død, done finito fikset. Eventuelt fordeler med pigg vs upigg. Sist jeg kjørte med pigg på glatt føre (leiebil med flunkende nye dekk) virket jeg mer Bambi på isen enn meg selv på skøyter. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...