Gå til innhold

Jeg slanker meg ikke


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en livsstil der jeg faster to ganger i uken.

Jeg har sensetiv mage, og denne måten å spise på fjerner alle problemer med magen. Derfor gjør jeg det. Helt nytt liv etter jeg begynte (5/2 diett)

Men jeg er normalvektig og jeg syns det er vanskelig å fortelle folk rundt meg at jeg lever på den dietten.

Hvordan skal jeg fortelle dette uten at det høres ut som jeg skal slanke meg, at det ikke høres dumt ut?

Jeg tenker å leve slik for alltid. Det er godt for min helse.  Har forklart det til noen, men virker som de ikke forsto.. Og alle som ikke har kunnskap om fasting vil med en gang tenke at jeg slanker meg... 

Anonymkode: dfa46...1ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner jo hvorfor folk tror du slanker deg, for det høres totalt usannsynlig ut at faste skal hjelpe på mageproblemer. (Annet enn kanskje akkurat der og da mens du faster, siden du da, naturlig nok, ikke får i deg matvarer som magen din kan reagere på- men da kunne du jo bare ha eliminert disse matvarene permanent fra kostholdet ditt).

Anonymkode: 90058...c61

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor forklare så mye? Bare konstater. Så svarer du heller på spørsmålene som kommer. 

Jeg spiser ikke kaker og godteri (liker ikke). Jeg forsøker å unngå melk og gluten.

Og jada, mange skal blande seg, da jeg er sunn og slank. Men jeg gidder virkelig ikke bortforklaringer. 

Anonymkode: 49497...7d9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går også på 5:2 (dvs pause pga graviditet og amming), og jeg sier bare enkelt at jeg ikke slanker meg, men går på en livsstilsdiett hvor målet ikke er å gå ned i vekt, men å trives i egen kropp samt noen ytterligere helsegevinster. 

Dersom noen da er skeptiske så legger jeg til at dette er en diett jeg skal gå på livet ut, og det er ikke forenlig om målet ee å gå ned i vekt, da hadde jeg tilslutt blitt borte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det fungerer for deg, betyr det bare at det er noe mat du reagerer på som blir eliminert de dagene. Fasting er ikke og kommer aldri til å bli sunt. Kroppen vår trenger tilførsel av næringsstoffer jevnlig og det vil alltid være en belastning for kroppen å ikke få mat, eller få for mye mat.

Det du gjør er ikke veldig ekstremt, men det er mange som har blitt alvorlig syke av ulike faste-dietter.  

Hadde bekymret meg mindre for hva folk rundt deg tenker, og lest litt kritisk rundt hva faste gjør med kroppen. Mange tror at kroppen blir "renset" av å ikke spise. Det er tull fra ende til annen. 

Anonymkode: ac960...512

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør det for helsa og det er din livsstil og spisemønster.

 

Folk blir alltid rare om man ikke følger slavisk frokost, lunsj, middag, kvelds og gjerne noe mellom der. Derfor sier jeg ikke høyt hvordan mitt spisemønster er. Om det blir spørsmål og om hvorfor jeg ikke forsyner meg eller noe slikt, sier jeg bare at keg spiste før jeg kom dit. Evt 

Anonymkode: d38da...974

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner jo hvorfor folk tror du slanker deg, for det høres totalt usannsynlig ut at faste skal hjelpe på mageproblemer. (Annet enn kanskje akkurat der og da mens du faster, siden du da, naturlig nok, ikke får i deg matvarer som magen din kan reagere på- men da kunne du jo bare ha eliminert disse matvarene permanent fra kostholdet ditt).

Anonymkode: 90058...c61

Jeg har levd slik i 6 mnd nå. Magen min er bedre generelt. Det virker som den får en pause de to dagene, og takler å spise alt mulig de andre dagene. Magen jobber mer effektivt. Kan spise junkfood og masse snop og skjokolade. Magen tåler det nå etter jeg begynte. Så det hjelper magen min. TS

Anonymkode: dfa46...1ef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fasting er bare bra, og noe flere burde begynne med. Det er bare tull at det liksom skal være sundt å spise lite, men ofte. Gjør heller det stikk motsatte!

Spis ett måltid om dagen. KUN vann utenom dette ene måltidet. Det er veldig mye dokumentasjon på at det har en positiv effekt på helsen. Det er tross alt slik vi mennesker levde i tusenvis av år, og det er nøyaktig den livsstilen kroppen vår er utviklet til å takle best.

Anonymkode: ec1b7...061

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner jo hvorfor folk tror du slanker deg, for det høres totalt usannsynlig ut at faste skal hjelpe på mageproblemer. (Annet enn kanskje akkurat der og da mens du faster, siden du da, naturlig nok, ikke får i deg matvarer som magen din kan reagere på- men da kunne du jo bare ha eliminert disse matvarene permanent fra kostholdet ditt).

Anonymkode: 90058...c61

Det at faste hjelper på mageproblemer  er ikke så usannsynlig som du tror. 

Jeg har betennelser i tarmene, og med skånekost/faste får tarmene mulighet til å hvile, og betennelsen mulighet til å gro.  Dette kan redusere smerter, og gi bedre næringsopptak. 

Anonymkode: ef75f...735

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis det fungerer for deg, betyr det bare at det er noe mat du reagerer på som blir eliminert de dagene. Fasting er ikke og kommer aldri til å bli sunt. Kroppen vår trenger tilførsel av næringsstoffer jevnlig og det vil alltid være en belastning for kroppen å ikke få mat, eller få for mye mat.

Det du gjør er ikke veldig ekstremt, men det er mange som har blitt alvorlig syke av ulike faste-dietter.  

Hadde bekymret meg mindre for hva folk rundt deg tenker, og lest litt kritisk rundt hva faste gjør med kroppen. Mange tror at kroppen blir "renset" av å ikke spise. Det er tull fra ende til annen. 

Anonymkode: ac960...512

Utrolig mange som er uenig med deg der! 

Vi trenger ikke konstant påfyll, vi er jo fulllasta med næringsstoffer og energi. Dessuten, kroppen kan resirkulere protein også. 

Anonymkode: d38da...974

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en livsstil der jeg faster to ganger i uken.

Jeg har sensetiv mage, og denne måten å spise på fjerner alle problemer med magen. Derfor gjør jeg det. Helt nytt liv etter jeg begynte (5/2 diett)

Men jeg er normalvektig og jeg syns det er vanskelig å fortelle folk rundt meg at jeg lever på den dietten.

Hvordan skal jeg fortelle dette uten at det høres ut som jeg skal slanke meg, at det ikke høres dumt ut?

Jeg tenker å leve slik for alltid. Det er godt for min helse.  Har forklart det til noen, men virker som de ikke forsto.. Og alle som ikke har kunnskap om fasting vil med en gang tenke at jeg slanker meg... 

Anonymkode: dfa46...1ef

Ta eiminerings diett for å finne ut hva slags matvarer som plager magen og kroppen din. 

Anonymkode: 1f697...9a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ta eiminerings diett for å finne ut hva slags matvarer som plager magen og kroppen din. 

Anonymkode: 1f697...9a8

Jeg har allerede gjort det. Ble bare verre av å kutte ut. Nå trenger jeg ikke kutte ut noe og spiser bare minimalt 2 dager. Livet mitt er som natt og dag nå. Men å få andre til å forstå, det er problemet. Slik som du...

Anonymkode: dfa46...1ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har begynt med 16/8 fasting og har ikke sagt noe til noen. Vet ikke om jeg orker diskusjoner. Jeg tester dette og ser om jeg greier å komme meg ned til trivselsvekt..

jeg har blitt kvitt flere problemer allerede, jeg har feks mye bedre konsentrasjon og stabilt humør. Snodig nok siden jeg trodde jeg måtte småspise for å holde konsentrasjonen oppe

Anonymkode: 0e9e4...cbf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har allerede gjort det. Ble bare verre av å kutte ut. Nå trenger jeg ikke kutte ut noe og spiser bare minimalt 2 dager. Livet mitt er som natt og dag nå. Men å få andre til å forstå, det er problemet. Slik som du...

Anonymkode: dfa46...1ef

Hva spiser du de to dagene du spiser mindre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/23/2019 at 4:28 PM, AnonymBruker said:

Hvis det fungerer for deg, betyr det bare at det er noe mat du reagerer på som blir eliminert de dagene. Fasting er ikke og kommer aldri til å bli sunt. Kroppen vår trenger tilførsel av næringsstoffer jevnlig og det vil alltid være en belastning for kroppen å ikke få mat, eller få for mye mat.

Det du gjør er ikke veldig ekstremt, men det er mange som har blitt alvorlig syke av ulike faste-dietter.  

Hadde bekymret meg mindre for hva folk rundt deg tenker, og lest litt kritisk rundt hva faste gjør med kroppen. Mange tror at kroppen blir "renset" av å ikke spise. Det er tull fra ende til annen. 

Anonymkode: ac960...512

Her er det virkelig du selv som må lese deg opp! Utallige studier viser svært mange helsefordeler ved fasting! Men nei, rensing er ikke en av dem. 

Anonymkode: 536de...134

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må du fortelle det til folk da? Og hvis noen spør, er det  bare å si at du har hatt problemer med magen før, men å faste hjelper.

Uansett ikke noen som har noe med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, ti10 skrev:

Må du fortelle det til folk da? Og hvis noen spør, er det  bare å si at du har hatt problemer med magen før, men å faste hjelper.

Uansett ikke noen som har noe med det.

Så enkelt er det faktisk! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Ella Ellefantella skrev:

Så enkelt er det faktisk! :) 

Jeg tror personlig at de er best å ikke ta det opp. Folk er veldig rare på spising og er skeptisk til andre når de kommer med noe nytt. Jeg kommer til å gå ned masse i vekt, og har allerede gått ned snart 5 kilo på en kort periode. Det vil nok folk reagere på. Men om de spør hva det er, så sier jeg bare at jeg ikke spise så mye om kvelden feks. Det med frokost er en litt følsom greie.

Anonymkode: 0e9e4...cbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror personlig at de er best å ikke ta det opp. Folk er veldig rare på spising og er skeptisk til andre når de kommer med noe nytt. Jeg kommer til å gå ned masse i vekt, og har allerede gått ned snart 5 kilo på en kort periode. Det vil nok folk reagere på. Men om de spør hva det er, så sier jeg bare at jeg ikke spise så mye om kvelden feks. Det med frokost er en litt følsom greie.

Anonymkode: 0e9e4...cbf

Jeg pleier å ikke si noe hvis jeg ikke trenger, men hvis noen lurer, så sier jeg at det er helsemessige årsaker, hvilket er sannheten. Det godtar alle! Du lager litt problemer som ikke finnes, tenker jeg.

Anonymkode: d56dc...bb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lever med oppblåst mage kronisk og jeg kan skrive under på at å spise mindre og "renere" mat hjelper.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...