Gå til innhold

Bordskikk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er god bordskikk og er det så nøye? 

Før skulle alle sitte pent ved bord til alle var ferdige, ikke lese ved bordet , ikke begynne å spise før alle hadde fått maten osv. 

Jeg syns mange er strenge til det kjedsommelige i dag og ; ikke lov med mobil, ikke spise ved tv, alle må samles og spise samtidig osv. 

I mitt hus har trivsel alltid vært viktigst,  vi spiser pent men ellers er det meste lov. Mobil og avis er greitt, hvis noen vil ta med maten og spise ved tv er det også greitt. 

 

Hva syns du og hva er greit  i ditt hus? 

Anonymkode: 0ae39...f7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At alle skal spise sammen og vie hverandre oppmerksomhet. 

Hvis man må sitte på tlf fordi man ikke klarer å prate med familien sin så mener jeg at noe er oppriktig galt med kommunikasjonen.

Anonymkode: 84da8...301

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at når man sitter ved middagsbordet, så skal man la mobiler og ipadder og ipodder og faens oldemor ligge. Det har ikke noe ved bordet å gjøre. Synes ikke det er for mye forlangt å vie den lille stunden man har til hverandre, og la Internett være Internett til man er ferdig med middagen. 

Endret av FrankDrebin
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målet er alle skal spise sammen, og prate sammen. 

Kun mobil om den ringer og det er viktig. Overhodet ikke tv eller ipad!

Radio i bakgrunnen kun om morgenen og om det er greit for alle. Avis etter at alle har spist og man evt drikker kaffe.

Kan spise foran tv for kos på kvelden fre/lør. 

Om man spiser alene er det fritt frem.

Sånn er det her, og jeg synes det er koselig. Viktig å kommunisere uten skjerm!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ser ofte på tv når vi spiser middag. Men vi prater også sammen og prater mye ellers utenom middag. Men telefon legger vi vekk, og vi har fortsatt bordskikk. 

Anonymkode: 12cb9...d0d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

At alle skal spise sammen og vie hverandre oppmerksomhet. 

Hvis man må sitte på tlf fordi man ikke klarer å prate med familien sin så mener jeg at noe er oppriktig galt med kommunikasjonen.

Anonymkode: 84da8...301

Og du tror det MÅ være fordi man ikke greier å prate at man sitter med tlf? Trenger det være en grunn? 

 

Anonymkode: 0ae39...f7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at så lenge man ikke er ekkel ved matbordet, så kan man være fleksibel med andre ting som mobil, noe å lese i, TV osv. Av og til ønsker man å holde på med sitt når man spiser, andre ganger er det hyggelig å være mer tilstede med de andre.

Men smatting, raping, stirre på andre mens man stapper mat i munnen, slike ting kan man gjøre når man er alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Eun skrev:

Jeg tenker at så lenge man ikke er ekkel ved matbordet, så kan man være fleksibel med andre ting som mobil, noe å lese i, TV osv. Av og til ønsker man å holde på med sitt når man spiser, andre ganger er det hyggelig å være mer tilstede med de andre.

Men smatting, raping, stirre på andre mens man stapper mat i munnen, slike ting kan man gjøre når man er alene.

Personlig foretrekker jeg at den/de som sitter ved bordet heller kommer med en saftig rap enn at de fikler med elektroniske duppeditter eller leser. :P 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alene er det fritt frem. 

Med kjæresten kan det bli film eller TV i mens, men setter pris på det når vi spiser og prater. Men noen ganger har vi skravlet hele dagen og det er helt ok å sitte i stillhet foran TV.

Med familie og venner: ingen tekniske duppedingser med mindre viktige telefoner, eller man skal vise noe eller Google noe utifra det vi snakker om.

Trenger vel ikke si at å vente til de andre er ferdige med å gå + ikke rape og fise osv er en selvfølge...

Kniv og gaffel bruk kommer an på hva slags mat som serveres. Dess mer høytidelig anledning, dess høyere terskel for å spise med hender..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...