Gå til innhold

Har funnet kosthold som funker! Jippi!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Etter mange år med litt overspising og MYE karbohydrater har jeg funnet noe som fungerer for meg, virker det som!

Moderat lavkarbo, vil jeg kalle det. Jeg har fått mye mer kontroll over sulten min, sjeldent jeg er så sulten "at jeg dør" (som jeg kunne si før).

Jeg har forsøkt dette i 3 1/2 uke nå, og merker det på kroppen. Jeg veier meg ikke, men kjenner kroppen min så godt at jeg merker det. Buksene sitter noe løsere, og magen er ikke like oppblåst. Jeg har også et par jakker og bh'r som ikke sitter stramt lenger.

Til frokost spiser jeg enten cottage cheese med litt mandler og blåbær. ELLER: Tre små skiver med lavkarbo fiberbrød (blanding kjøpt på helsekost).

Lunsj: Omelett, pairester eller salat med kylling eller lignende. Eventuelt to kokte egg, litt spekeskinke, litt avocade og noen valnøtter. Kan også spise fiberbrød med pålegg hvis jeg ikke gjorde dette til frokost (kun 1 gram karbohydrat per skive).

Middag: Helt vanlig middag med familien, men jeg dropper karbohydrater. For eksempel laks med grønnsaker og fetaost. Eller hamburger uten brød, med noen få søtpotet-biter og mye grønnsaker. Eller en god salat eller pai med salat.

Har komponert en egen oppskrift på paibunn som gir lite karbohydrater! Og som smaker godt!

 

Kvelds: to knekkebrød med smør og ost. Fullkornknekkebrød .

 

Dette fungerer for meg. Jeg føler ikke at jeg slanker meg, men går litt ned og trives med det. Spiser MYE godt mat!

I grillsesongen er dette ikke noe problem!

Spiser kjøtt, fisk, brokkoli/bacon-salat og mye deilig tilbehør fra grønnsaker! :)

 

 

 

 

Anonymkode: dc14a...f96

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du legge ut pai- oppskriften din? 😁😁

Anonymkode: 20a15...fb6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker å prøve mindre karbo i kosthold men det er noen ting som jeg synes er vanskelig. Som cottage cheese til frokost, får så dårlig onde og smak i munnen av. Middag og lunsj helt uten brød - blir ikke mett, blir så fort sulten igjen. Må kompensere med mye kjøtt, men det vil jeg ikke, igjen, for tarmkreft er ikke noe jeg ønsker meg. Og mye grønnsaker - synes det er vanskelig, da blir jeg så oppblåst. Hvordan får du alt dette til å fungere for deg? 

Anonymkode: 13b89...255

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at du har funnet noe som fungerer for deg :) Det er det vi alle må. Ikke følge noe blindt, bare fordi det fungerer for andre.

Anonymkode: 0a5a8...0db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsker å prøve mindre karbo i kosthold men det er noen ting som jeg synes er vanskelig. Som cottage cheese til frokost, får så dårlig onde og smak i munnen av. Middag og lunsj helt uten brød - blir ikke mett, blir så fort sulten igjen. Må kompensere med mye kjøtt, men det vil jeg ikke, igjen, for tarmkreft er ikke noe jeg ønsker meg. Og mye grønnsaker - synes det er vanskelig, da blir jeg så oppblåst. Hvordan får du alt dette til å fungere for deg? 

Anonymkode: 13b89...255

Jeg er ikke TS, men folk er forskjellig. Et slikt kosthold funker for meg og, men for andre kan det være problematisk-slik du beskriver. Men det finnes jo andre måter å gå ned i vekt på, da er nok bare lavkarbo ikke noe for deg 😊

Anonymkode: 16191...043

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er ikke laget for å ha noe fast kosthold. Og det er nok derfor vi sliter slik i vestlige land med fedme. I tillegg er sukker og dagens hvetemel helt unaturlig for oss.  

Spis etter sesongen. Om vinteren kan lavkarbo/zerokarb kombinert med periodisk faste være en ide. Spesielt for de som er fra norden der grønt ikke var tilgjengelig i større mengder vinterstid. 

Og når det er en spesiell anledning, slik som jul, så koser man seg, og faster etterpå/før. 

 

Anonymkode: a8897...8b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsker å prøve mindre karbo i kosthold men det er noen ting som jeg synes er vanskelig. Som cottage cheese til frokost, får så dårlig onde og smak i munnen av. Middag og lunsj helt uten brød - blir ikke mett, blir så fort sulten igjen. Må kompensere med mye kjøtt, men det vil jeg ikke, igjen, for tarmkreft er ikke noe jeg ønsker meg. Og mye grønnsaker - synes det er vanskelig, da blir jeg så oppblåst. Hvordan får du alt dette til å fungere for deg? 

Anonymkode: 13b89...255

TS her.

Jeg sluttet å bli fort sulten kun etter et par dager FORDI jeg kuttet helt ut lyse karbohydrater, brød, pasta og sukker! Jeg har ikke lenger disse voldsomme svingningene i blodsukker, og blir derfor ikke sulten på samme måte. Noen dager har jeg faktisk spist fordi det er på tide, ikke fordi jeg er oversulten. Så det er kanskje bare en overgang du skal gjennom?

Jeg spiser ikke mye rødt kjøtt. Jeg spiser kylling og fisk. Tillater meg fiskekaker med 80% fisk. Og var på grillfest; da tok jeg burger med et grovt brød til.

Jeg tar en tyggis eller pastill etter frokost, ikke verre enn det.

Jeg spiser ikke frokost kl. 07.30 hjemme lenger, men venter til jeg kommer på jobb og har jobbet en stund. Spiser frokost 09.15. Da varer metthetsfølelsen fint til lunsj kl. 12.

Jeg blir ikke oppblåst av grønnsaker. Det er brød og sukker som gjør meg oppblåst.

I helgen koser jeg med meg litt rødvin eller en halvliter med LITE øl (mindre karbo). Jeg har ikke troen på å kutte ting helt ut, men finne en linje som fungerer for meg. Sosialt og vektmessig.

Anonymkode: dc14a...f96

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan du legge ut pai- oppskriften din? 😁😁

Anonymkode: 20a15...fb6

TS her.

Jeg forsøkte først paibunn med KUN mandelmel. Det likte jeg ikke. Ble altfor søtt.

Nå bruker jeg 100 gram smør, litt salt, 75 gram mandelmel og 75 gram lyst glutenfritt mel (halvparten av karbo i forhold til hvetemel). 1/2 dl. vann. Blandes sammen og stekes 10 min på 200 grader først. Deretter ønsket paifyll i og steke vanlig.

Kjempegodt og langt mindre karbohydrater enn vanlig.

 

Anonymkode: dc14a...f96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raggy

Veldig bra :) Legg gjerne til bær, feks til kveldsmat. Kroppen vil gjerne ha disse vitaminbombene. Og spis store mengder grønnsaker for å sikre at du får i deg nok vitaminer, helst råe grønnsaker/salat til et av måltidene.

Jeg spiser ganske likt som deg å må si at kroppen og ikke minst magen stortrives :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

75 gram lyst glutenfritt mel (halvparten av karbo i forhold til hvetemel).

 

Anonymkode: dc14a...f96

Hvilket glutenfritt mel er det du bruker?  

Anonymkode: f57a7...356

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...