Gå til innhold

Elendig joggekondis


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er helt elendig på å jogge. Jeg liker det ikke, men de gangene jeg gjør det mister jeg motivasjonen fordi jeg har så dårlig joggekondis. Pulsen fyker opp i ca 90% veldig kjapt og jeg må ofte ta pauser. Er utslitt etter 5 km.

Har lavt stoffskifte så vet ikke om det har noe med saken å gjøre, men jeg kan fint gå på spinning og skiturer uten problemer. Har fremdeles høy puls men har ingen problemer med å klare 1 time i høyt tempo der, det er kun jogging jeg er elendig på. Så kondisen min generelt er ikke så ille (bortsett fra jogging). Noen som kan forklare hvorfor? Vil det bli bedre? Jeg kommer liksom aldri over den "kneika" alle snakker om når det kommer til jogging

 

Anonymkode: 1b1e7...c9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor jogger du om du ikke liker det?  

Kondisen er forøvrig ekstremt lett å forbedre. Det skal ikke mange joggeturer til før du kjenner bedring. Problemet er dog at kondisen blir fort bedre, mens knærne og leddene ikke henger like godt med. Dermed er det fort gjort å ende opp med belastningskade. Dette skjedde meg når jeg ble gira på jogging fordi jeg så rask forbedring på kondisjonen. Hvorfor kondisen din er annerledes når det kommer til jogging kontra spinning og skiturer kan jeg ikke svare på. Det er jo slik at uvante aktiviteter kan være tunge i begynnelsen, men så blir de bedre etterhvert. Jeg har middels god kondis, og kan gå veldig fort i oppoverbakker uten å bli tungpusten, men å gå i samme tempo i f.eks fjellterreng er kjempe tungt og gjør meg fryktelig tungpusten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt hende du også løper for fort i forhold til hvilken kondis du faktisk har. Jeg løper forholdsvis mye (2-3 mil pr uke), og løper lett 10 km på en økt. Men jeg løper ganske sakte, nettopp for å orke å løpe hele økten, så jeg bruker fort en time på 10 km.

Innimellom løper jeg med venninner (som også er godt trent), og de løper mye fortere enn meg. Da ender det ofte med at vi begge puster og peser som hvalrosser når vi har løpt rundt 5 km, og så orker vi ikke løpe lenger.. (Så nå er det sjelden jeg gidder å løpe med venner lenger. Løper heller alene, og i mitt eget, rolige tempo. Så kan jeg løpe så mye lenger av gangen!)

Anonymkode: 72667...bbc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil så gjerne like det, derfor prøver jeg, er så praktisk 😀

Men må ha pauser på 5 km altså. Kan ikke si jeg løper for fort heller. Bruker 35 min på det med noen gåpauser innimellom i de verste bakkene. Er en del oppover på slutten 

Anonymkode: 1b1e7...c9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil så gjerne like det, derfor prøver jeg, er så praktisk 😀

Men må ha pauser på 5 km altså. Kan ikke si jeg løper for fort heller. Bruker 35 min på det med noen gåpauser innimellom i de verste bakkene. Er en del oppover på slutten 

Anonymkode: 1b1e7...c9f

Hvis du løper og har gåpauser og bruker 35 min på 5 km så løper du jo mest sannsynlig fortere enn meg, siden jeg bruker 30 min (og ofte 2-3 minutter mer også) på den samme distansen og det er KUN løping. Jeg er dessuten høy og har lange ben, så jeg løper antakelig mer effektivt (altså lengre skritt, og dermed færre skritt pr km) enn en med kortere ben. Synes fortsatt det høres ut som om du kanskje løper litt for fort, altså..

Anonymkode: 72667...bbc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du løper og har gåpauser og bruker 35 min på 5 km så løper du jo mest sannsynlig fortere enn meg, siden jeg bruker 30 min (og ofte 2-3 minutter mer også) på den samme distansen og det er KUN løping. Jeg er dessuten høy og har lange ben, så jeg løper antakelig mer effektivt (altså lengre skritt, og dermed færre skritt pr km) enn en med kortere ben. Synes fortsatt det høres ut som om du kanskje løper litt for fort, altså..

Anonymkode: 72667...bbc

Når jeg tenker meg om var det nærmere 4 km 

Anonymkode: 1b1e7...c9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil så gjerne like det, derfor prøver jeg, er så praktisk 😀

Men må ha pauser på 5 km altså. Kan ikke si jeg løper for fort heller. Bruker 35 min på det med noen gåpauser innimellom i de verste bakkene. Er en del oppover på slutten 

Anonymkode: 1b1e7...c9f

Da løper du ganske fort. Hold igjen og løp litt saktere slik at du ikke trenger gåpauser. La kroppen og formen avgjøre noe du skal redusere tiden på de 5 km. Da jeg ble flinkere å holde igjen så gikk det mye bedre. En dag tok jeg mila på 37 minutter ved å bruke den metoden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt god erfaring med å bruke en app som tar deg fra å være sofagris til å løpe 5km på en halvtime. Etter programmets 9 uker løper jeg nå 5km på rundt 28-29 min. og koser meg gjennom løpeturen. :) Fordelen med dette programmet er dessuten at du innledningsvis veksler mellom jogg/løping og gåing over varierende tid, så på den måten bygger du opp til at knær, legger og ledd forhåpentligvis tåler påkjenningen. Nå bruker jeg en app som ikke er tilgjengelig fra Norge, men jeg tror det skal finnes noen tilsvarende der ute. Heter «Couch to 5K». 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/23/2019 at 7:34 AM, AnonymBruker said:

Jeg er helt elendig på å jogge. Jeg liker det ikke, men de gangene jeg gjør det mister jeg motivasjonen fordi jeg har så dårlig joggekondis. Pulsen fyker opp i ca 90% veldig kjapt og jeg må ofte ta pauser. Er utslitt etter 5 km.

Har lavt stoffskifte så vet ikke om det har noe med saken å gjøre, men jeg kan fint gå på spinning og skiturer uten problemer. Har fremdeles høy puls men har ingen problemer med å klare 1 time i høyt tempo der, det er kun jogging jeg er elendig på. Så kondisen min generelt er ikke så ille (bortsett fra jogging). Noen som kan forklare hvorfor? Vil det bli bedre? Jeg kommer liksom aldri over den "kneika" alle snakker om når det kommer til jogging

 

Anonymkode: 1b1e7...c9f

om pulsen fyker opp i nesten max så vil jo det enten bety at du løper veldig raskt eller at belastningen relativt sett er stor. er du f.eks overvektig(?) så blir det jo åpenbart en større utfordring der ting vil ta tid. Om du bare har dårlig kondisjon eller løpt lite generelt, så vil du etter noen uker venne deg til dette og kondisjonen vil gå opp om du bare fortsetter å trene. Sånn sett er det relativt enkelt.



 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...