Gå til innhold

Slutte å snuse... Erfaringer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal slutte å snuse i morgen. Har bestemt meg, går cold turkey. Har egentlig ikke fått særlige abstinenser når jeg går uten, men blir fryktelig irritabel og sur. Denne helga har jeg frihelg og langhelg, samboer er på heimvernsøvelse så mitt humør ikke går ut over han 😁 Nå skal det skje. Har snust i 10 år og er drittlei av å være avhengig. 

Andre som har sluttet? Råd? Hvordan syns du det gikk?

Anonymkode: fe8ee...3ea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sluttet med snus ved nyttår, og har ikke sprukket en eneste gang. I begynnelsen av desember i fjor trappet jeg ned fra ekstra sterk snus til snus med mye lavere nikotininnhold. Slutta helt klokken 00.00 første januar i år. Det gikk fint, jeg fikk en del psykiske abstinenser, men ikke i form av at jeg savnet snus, men kroppen min og hodet reagerte med stor misnøye. Gråt mye, var veldig irritabel, ble direkte deprimert faktisk i et par uker. Det falt meg aldri inn å begynne å snuse igjen, og det suget etter snus kom ikke så ofte. Men igjen, det skjedde noe i hodet, og det er nok garantert pga jeg kuttet ut snusen. Jeg var fast bestemt på å slutte. Nå syns jeg det er så rart å tenke tilbake på at jeg snuste en boks for dag i mange år. Begynte å røyke som 16 åring, prøvde snus for første gang som 16 åring også. Var av og på med hva jeg brukte mest. Slutta å røyke som 19 åring og gikk over til bare snus. Er 26 år nå. 

Det er det beste jeg har gjort. Merker det godt på økonomien. Har det bedre med meg selv, da jeg vet jeg ikke putter gift opp under leppa. Jeg forstår ikke hvorfor jeg ikke har slutta tidligere. Kommer aldri til å røre snus igjen. Det kommer nok til å være vanskelig i noen uker før det gir seg. Lykke til, du klarer dette. :) 

Anonymkode: 092e1...bf8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sluttet for 5 dager siden. Ingen fysisk avhengighet, merker bare jeg savner det etter middag, eller om kvelden før leggetid. Jeg er halvveis fristet til å gå og kjøpe mer, men helt ærlig er dette mye lettere enn jeg hadde trodd. Pleide å snuse en halv boks daglig, og deg har pågått i 7 år. Nok er nok :) 

Anonymkode: 26753...d26

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar dere! Ja jeg kjenner jeg er så lei av å være avhengig... Lei av å måtte hamstre, og jeg bor et sted butikkene har begrensede åpningstider - er så lei av panikken som oppstår når det nærmer seg tomt. Det er jo også sinnsykt dyrt! Så nå er det nok. Men gruer meg veldig til i dag 🤨

Anonymkode: fe8ee...3ea

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponert over dere som klarer det! Jeg måtte holde meg uten snus i to timer etter tannlegetime her om dagen, holdt på å klikke for meg. Tror aldri jeg kommer til å klare å slutte å snuse. 

Jeg snuser ekstremt mye, har konstant snus under leppen. Tar den ut akkurat under måltider, men den går fort inn igjen etterpå. Snuser heller ikke om natta, men tar i en snus når jeg legger meg i senga, scroller en halvtime eller ser en episode av en serie, og så tar jeg den ut og håper jeg sovner før suget kommer igjen. Slitsomt, men ingenting gjør meg mer lykkelig enn den første snusen om morgenen etter 7-8 timer uten om natta 🤦‍♀️

Har tenkt at jeg skal slutte når/hvis jeg en gang blir gravid. Da er jo graviditet en motivasjon i seg selv, og etter ni måneder uten bør det være enklere å ikke finne tilbake til boksen igjen 🤭 Men den graviditeten skal planlegges, og jeg tror jeg må trappe ned før vi begynner å prøve, ellers blir jeg nok syk. 

Anonymkode: 21134...4f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sluttet med snus ved nyttår, og har ikke sprukket en eneste gang. I begynnelsen av desember i fjor trappet jeg ned fra ekstra sterk snus til snus med mye lavere nikotininnhold. Slutta helt klokken 00.00 første januar i år. Det gikk fint, jeg fikk en del psykiske abstinenser, men ikke i form av at jeg savnet snus, men kroppen min og hodet reagerte med stor misnøye. Gråt mye, var veldig irritabel, ble direkte deprimert faktisk i et par uker. Det falt meg aldri inn å begynne å snuse igjen, og det suget etter snus kom ikke så ofte. Men igjen, det skjedde noe i hodet, og det er nok garantert pga jeg kuttet ut snusen. Jeg var fast bestemt på å slutte. Nå syns jeg det er så rart å tenke tilbake på at jeg snuste en boks for dag i mange år. Begynte å røyke som 16 åring, prøvde snus for første gang som 16 åring også. Var av og på med hva jeg brukte mest. Slutta å røyke som 19 åring og gikk over til bare snus. Er 26 år nå. 

Det er det beste jeg har gjort. Merker det godt på økonomien. Har det bedre med meg selv, da jeg vet jeg ikke putter gift opp under leppa. Jeg forstår ikke hvorfor jeg ikke har slutta tidligere. Kommer aldri til å røre snus igjen. Det kommer nok til å være vanskelig i noen uker før det gir seg. Lykke til, du klarer dette. :) 

Anonymkode: 092e1...bf8

du er kjempeflink!!!  imponert! Jeg er på 7.året jeg og og tenker nok er nok. Men den siste delen av motivasjonen mangler. Hjelper litt å tenke på at jeg bruker nesten 100kr dagen på dette grine!

Anonymkode: 93fca...061

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar dere! Ja jeg kjenner jeg er så lei av å være avhengig... Lei av å måtte hamstre, og jeg bor et sted butikkene har begrensede åpningstider - er så lei av panikken som oppstår når det nærmer seg tomt. Det er jo også sinnsykt dyrt! Så nå er det nok. Men gruer meg veldig til i dag 🤨

Anonymkode: fe8ee...3ea

Jeg kjenner følelsen!! Jeg bestemte meg også for å slutte pga. alle pengene man sparer. I tillegg kjente jeg at jeg var tidvis lei - f.eks. synes jeg snus er best når man tar en liten pause for så å begynne igjen, men når man er avhengig blir jo ikke det så lett da. Poenget er at etter hvert vet man ikke om man gjør det av ren vane eller om kroppen faktisk vil ha det. 

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Imponert over dere som klarer det! Jeg måtte holde meg uten snus i to timer etter tannlegetime her om dagen, holdt på å klikke for meg. Tror aldri jeg kommer til å klare å slutte å snuse. 

Jeg snuser ekstremt mye, har konstant snus under leppen. Tar den ut akkurat under måltider, men den går fort inn igjen etterpå. Snuser heller ikke om natta, men tar i en snus når jeg legger meg i senga, scroller en halvtime eller ser en episode av en serie, og så tar jeg den ut og håper jeg sovner før suget kommer igjen. Slitsomt, men ingenting gjør meg mer lykkelig enn den første snusen om morgenen etter 7-8 timer uten om natta 🤦‍♀️

Har tenkt at jeg skal slutte når/hvis jeg en gang blir gravid. Da er jo graviditet en motivasjon i seg selv, og etter ni måneder uten bør det være enklere å ikke finne tilbake til boksen igjen 🤭 Men den graviditeten skal planlegges, og jeg tror jeg må trappe ned før vi begynner å prøve, ellers blir jeg nok syk. 

Anonymkode: 21134...4f2

Jeg var helt lik få dager siden! Jeg gledet meg alltid til morgensnusen, snusen etter den,  ettermiddagssnusen, kveldssnusen osv osv. Nesten eneste gangen snusen ikke var i, var når jeg dusjet for da ble snusen før eller siden bløt uansett :fnise:  altså jeg trodde det ville bli en ekstremt stor utfordring å slutte, men nå er det gått 6 dager og det føles bedre. Jeg sluttet også på dagen. For meg er det enten 12 om dagen eller ingenting - jeg klarer ikke trappe ned gradvis, men det funker kanskje bedre for andre? Og jeg hadde ikke trodd jeg skulle tenke så lite på det. Passerer jeg en butikk tenker jeg hvor godt det hadde vært, etter middag er jeg fristet til å stikke innom butikken...men når jeg tenker over hvor meningsløst det egentlig er å putte en nikotinpose i overleppa og hvor mye penger man faktisk sparer, blir det enklere. I tillegg må man påminnes at snus er ikke noe kroppen trenger, selv om det er blitt en stor del av deg. Forhåpentligvis vil "cravingsene" etter middagsmåltid osv gi seg innen kort tid. 

Følelsen av avhengighet er individuell, men jeg begynner å lure på om jeg har vært avhengig på ekte. Det går jo egentlig lekende lett. Og jeg tror veldig mange tenker at det blir fryktelig vanskelig, men så er det i realiteten kanskje ikke det. 

Anonymkode: 26753...d26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at du ikke trenger snus for å overleve. Det er kun en stygg uvane. Du tror det er kos, men det er jo ikke kos når det kan gi deg kreft og ødelegge tennene dine. Du risikerer å få skikkelig misfargede tenner som du ikke kan bleke pga emaljen etser bort osv. 

Det at man "ikke klarer å gå 2 timer uten" er bare tull. Man tror man ikke klarer det, og derfor klarer man det ikke. Men man klarer å slutte om man virkelig vil. Har man ikke viljen til det så klarer man det ikke. Jeg snusa HELE TIDEN før. Etter jeg hadde spist, når jeg kjørte bil, når jeg gikk tur, når jeg så film, når jeg satt på do, før jeg skulle sove, til og med når jeg tok en powernap kunne jeg snuse. Det er helt latterlig å tenke på. 

Anonymkode: 092e1...bf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare slutt, vanskeligere enn det er det faktisk ikke. Det sitter ofte i hodet vårt. De fysiske abstinensene går relativt fort over, den psykiske avhengigheten vil sitte igjen leeeenge. 

Mitt råd er å slutt, bare slutt. I dag. Ikke i morgen, gå ut til søppeldunken og kast den siste snusboksen du har og slutt her og nå. Det gjorde jeg, ikke noe "bare en snusboks til, bare en snus til, slutter i morgen eller når jeg er tom". Om du begynner å tenke "I morgen skal jeg slutte" så har du så å si failet allerede. Fordi i morgen så kan det hende du ombestemmer deg, og du viser bare at du har ikke viljestyre til å slutte her og nå. Og du viser for deg selv at du er svak når du begynner å belønne deg selv med en hel dag ekstra med snus. Slutt i dag, det er mitt beste råd. Du bør heller ikke tillate deg selv å lengte etter snus. Ikke erstatt snusen med noe. Bare slutt, og stopp deg selv fra å tenke på og lengte etter snus, det gjør det bare tusen ganger verre. Gjør noe annet, se film, les en bok, gå deg en tur alt annet enn å sitte å tenke på snus. 

Da jeg bestemte meg for å slutte siste gangen (etter flere år med prøving og feiling og halvhjertede forsøk), så sluttet jeg der og da. Jeg solgte alle boksene jeg hadde (hadde rundt 30 bokser snus som var nyinnkjøpt), spyttet ut snusen jeg i munnen og kastet den boksen som var åpen. Ikke noe "jeg må bare snuse opp denne først", jeg skulle slutte og da sluttet jeg akkurat i det minuttet jeg virkelig bestemte meg for det. Ikke noe utsatt frist, og det funket for meg.

Anonymkode: 4c8f6...91f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Appen «slutta» har hjulpet meg, er på 18 dagen min nå. De 3 første dagen var værst for meg, nå har jeg nesten helt glemt av snus😅 

Anonymkode: 0b776...72f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Jeg sluttet å røyke da min datter ble født i 2006. Ikke rørt en sigarett siden da. Begynte å snuse i 2016 uvisst av hvilken grunn. Må ha vært helt idiot. MEN medio desember 2022 sluttet jeg å snuse like brått som jeg begynte. Jeg er nå 22 dager gammel i snuseslutt. Det går fint men jeg er så grådig sulten hele tiden. Så nå må jeg ha annet å tenke på. Jeg har startet med knekkebrødkuren frem til Thailandtur i slutten av mars 2023. Jeg må bare skrive av meg litt avhengighet kjenner jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk Onico (nikotinfri)!!! Snuset i 8 mnd (epok Ice blue) og har vært uten i 7 dager, og det har gått lett som en lek når jeg har brukt Onico. De siste par dagene har jeg nesten ikke hatt behov for det heller, men det er en stor "trøst" ved nikotinabstinenser i starten, å bare ha noe under leppa 

Anonymkode: c2d18...524

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...