Gå til innhold

Skal bilen lade så sakte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg elbil i dag og da jeg ladet den hjemme i en time hadde den bare økt fra 60 til 65. Skal det virkelig gå så sakte?

Anonymkode: 8c84e...6f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjøpte meg elbil i dag og da jeg ladet den hjemme i en time hadde den bare økt fra 60 til 65. Skal det virkelig gå så sakte?

Anonymkode: 8c84e...6f3

Om du lader på en 10 amp kurs går det sakte ja. Enkelte biler er satt opp til å lade på bare 6 amp som standard, men du kan som regel stille det opp til maks, som da er 10 ampere på en vanlig kurs.

Få deg en ladestasjon, ladekladd er egentlig ikke lov.

Anonymkode: df88d...6d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ladekladd er vel lov ? Det er å lade fra vanlig stikk som ikke er særlig bra. Og til det trenger man ladekabel med kladd.

Er ellers enig i at det er nesten påkrevd å inkludere en ladestasjon i prisen når man velger elbil. Det gir mye sikrere lading. På den annen side, så har batteriet best av å bli ladet langsomt. Jeg har hatt min bil i 5 år, og kapasiteten på batteriet ved full lading er nesten som da den var ny. Tilskriver dette pen kjøring og svært sjeldent hurtiglading (tror jeg har hurtigladet til sammen 15 ganger iløpet av 5 år).

Anonymkode: 3dcea...85b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ladekladd er vel lov ? Det er å lade fra vanlig stikk som ikke er særlig bra. Og til det trenger man ladekabel med kladd.

Er ellers enig i at det er nesten påkrevd å inkludere en ladestasjon i prisen når man velger elbil. Det gir mye sikrere lading. På den annen side, så har batteriet best av å bli ladet langsomt. Jeg har hatt min bil i 5 år, og kapasiteten på batteriet ved full lading er nesten som da den var ny. Tilskriver dette pen kjøring og svært sjeldent hurtiglading (tror jeg har hurtigladet til sammen 15 ganger iløpet av 5 år).

Anonymkode: 3dcea...85b

Ladestasjon hjemme er da saktelading godt som noen annen det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiden det tar avhenger av ladestrømmen du har tilgjengelig. 

Hvordan lader du hjemme, rett i stikkontakten eller via ladestasjon? 

Anonymkode: 1689f...580

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tiden det tar avhenger av ladestrømmen du har tilgjengelig. 

Hvordan lader du hjemme, rett i stikkontakten eller via ladestasjon? 

Anonymkode: 1689f...580

Via ladestasjon. Synes det tar utrolig lang tid!

Anonymkode: 8c84e...6f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en gammel Leaf som lader på 8A, samme strømforbruk som en vaskemaskin. Har aldri investert i ladestasjon. Blir minimalt med varmgang i sikringsskapet og siden normal temperatur på alle ledninger fra kjelleren og ut i garasjen.

Fullading - til 80% fra "rød tilstand" - tar ca. 6,5t.

Anonymkode: a3b78...335

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Via ladestasjon. Synes det tar utrolig lang tid!

Anonymkode: 8c84e...6f3

Sjekk om du kan justere ladestrømmen opp litt. 

Anonymkode: 1689f...580

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjøpte meg elbil i dag og da jeg ladet den hjemme i en time hadde den bare økt fra 60 til 65. Skal det virkelig gå så sakte?

Anonymkode: 8c84e...6f3

Har du ikke gjort noe som helst research før du kjøpte bilen?

Anonymkode: 29a73...0e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dummeste kjøpet du har kjøpt ever, kondolerer!

Send elbil driten på høggærn, det er der den hører hjemme..!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, BMW 5-serie 535D skrev:

Det dummeste kjøpet du har kjøpt ever, kondolerer!

Send elbil driten på høggærn, det er der den hører hjemme..!

Har du erfaring med elbil?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, NBA skrev:

Har du erfaring med elbil?

Trenger over hodet ikke ha erfaring med elbil for å trekke konklusjoner om hvordan de er å bruke! Og ikke kan brukes til!

Anonymkode: 69ccf...f3a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trenger over hodet ikke ha erfaring med elbil for å trekke konklusjoner om hvordan de er å bruke! Og ikke kan brukes til!

Anonymkode: 69ccf...f3a

Jo, det må du.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Geirfuglen
På 23.5.2019 den 10.41, AnonymBruker skrev:

Via ladestasjon. Synes det tar utrolig lang tid!

Anonymkode: 8c84e...6f3

Hva slags ladestasjon? Vi har to elbiler og lader den ene på vanlig stikk, men ikke engang det tar så lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer til å bli mye frustrasjon for ikke-tekniske elbil-kjøpere, spesielt nå som fordelene forsvinner og ELbil-eierne må betale hele gildet selv, inkludert ladingen.
Og så svir det ekstra når man oppdager at miljøvennligheten var løgn og bedrag.
Businessfolk har i alle tider ansett vanlig folk som dumme forbrukere de kan suge penger ut av.

Elbil-batterier er samme batteriteknologi som i mobiltelefoner og laptoper.
Man blir lurt av salgsbrosjyrer og må selv oppdage hvordan batterilevetid endres etter en tids bruk.
Begrensningene er formulert med liten skrift som vanlig, og dessuten i vanskelig juridisk språk kombinert med tekniske ord og uttrykk naturlig nok.

Endret av slask
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huh? Dårlig dag, eller? Batteriene er de samme lithiumbatteriene som i PC og mobil, ja, men batteristyringen er HELT annerledes. Bedre temperaturkontroll, bedre ladekontroll (som regel begrenset til 80%), og en annen form for bruk. Dessuten er det bare en fordel med de små batteripakkene - de blir lettere å skifte ut ved behov. Med teknologien som går fremover ender vi kanskje opp med å kunne skifte ut celler som igjen gir mye bedre rekkevidde. Elbil kan leve uendelig; eller til rusten tar dem.

Anonymkode: a3b78...335

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

21 minutter siden, AnonymBruker said:

Huh? Dårlig dag, eller? Batteriene er de samme lithiumbatteriene som i PC og mobil, ja, men batteristyringen er HELT annerledes. Bedre temperaturkontroll, bedre ladekontroll (som regel begrenset til 80%), og en annen form for bruk. Dessuten er det bare en fordel med de små batteripakkene - de blir lettere å skifte ut ved behov. Med teknologien som går fremover ender vi kanskje opp med å kunne skifte ut celler som igjen gir mye bedre rekkevidde. Elbil kan leve uendelig; eller til rusten tar dem.

Anonymkode: a3b78...335

Ja, det er nok *noe* annerledes styring/overvåkning av batteriene - fordi det er veldig store pakker, med tilsvarende større fare ved varmgang og brann.  Små batterier vil skape farlige branner (i senga, sofaen, lomma, bilen...).
Store batterier som i ELbil vil skape stor brann i en bil og lar seg ikke slukke før det brenner ut av seg selv.

PS! Dagens smartmobiler har ofte IKKE-skiftbare batterier, fordi telefonene ikke er laget for å åpnes.
Laptoper og brett er kanskje ikke kommet helt dit.

Uansett - små batteripakker har naturligvis temperatur-overvåkning pga overopphetingsfare, samt avansert elektronikk for overvåkning mot overlading og dyp utlading (begge deler kan gi brann).

Ladekretsene for ELbiler er naturligvis mer komplisert for å ta høyde for forskjellige strømnett/ladepunkter, forskjellig strømkurser/tilgang til forskjellig kapasitet.


>Elbil kan leve uendelig.....eller til rusten tar dem (hehe).
Elbiler har fortsatt diverse mekanisk leamikk, hjuloppheng, bremser, fjæring/demping - I TILLEGG til avansert og dyr elektronikk som kan koste mer enn skjorta å reparere.
Elektromotorene i en ELbil er også en elektromekanisk sak som kan slites og skades, på samme måte som i en diesel/bensinbil.
Så det skjønnmalte bilde ELbil-pusherne har forsøkt å gi av ELbil og levetid er ikke i nærheten av sannheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.5.2019 den 11.45, slask skrev:


Elbiler har fortsatt diverse mekanisk leamikk, hjuloppheng, bremser, fjæring/demping - I TILLEGG til avansert og dyr elektronikk som kan koste mer enn skjorta å reparere.
Elektromotorene i en ELbil er også en elektromekanisk sak som kan slites og skades, på samme måte som i en diesel/bensinbil.
Så det skjønnmalte bilde ELbil-pusherne har forsøkt å gi av ELbil og levetid er ikke i nærheten av sannheten.

Du snur det helt på hodet (vel, du er jo Slask, det er din modus operandi).

Vanlige biler har OGSÅ avansert og dyr elektronikk. Det elbiler har svært lite av er avansert og dyr mekanikk i drivlinjen, 20 vs 2000 bevegelige deler i en ICE bil. Jeg er sikker på at du finner eksempler på folk som har opplevd motorhavari på ICE bilen sin. (bør ikke være nødvendig å si at det er dritdyrt å fikse). Hvor mange har opplevd motorhavari på elbilen sin? ...? Nei? Tenkte meg det.

Legg til automatgirkasser som går til helvete (fins ikke på elbil), folk som fyller feil drivstoff på dieselbilen sin ==>> motorhavari igjen, kaldstart som sliter enormt på motor (helt irrelevant på elbil), partikkelfiltre som går tett (også helt unødvendig på elbil), registerreim (idiotisk ting som bare forbrenningsmotorer trenger) som ryker ==>> nok en gang motorhavari, eller bare en reparasjon til flere titusener. Sånn kan vi fortsette.

Anonymkode: df88d...6d2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode poenger, men for balansen skyld: Leafen har komponenter som kan føre til økonomisk ruin ved kollaps, den også - "Leaf vil ikke lade", 2011 modell, elbilforum.no:

Sitat

Hadde bilen hos Nissan forhandler der de har funnet ut om at det er 3 deler som har røket:
B7143-00Q0K HEATER ASSY-PTC
292C0-3NA0C BOX-DC/DC JUNCT
296A0-3NA8A CHARGER ASSY
Totalpris inkludert arbeid kr 98 000  (!!!)
Vet ikke om jeg skal le eller gråte  :D  :'(
Spurte dem også om det er nok å bytte onboard charger for at bilen kunne lades hjemme - venter fortsatt på svar
Vet noen av dere det kanskje? Vurderer å lete på nbfbildeler.no og bytte dette selv

Denne bilen er kanskje verdt 55-60000 kr.

Anonymkode: a3b78...335

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du snur det helt på hodet (vel, du er jo Slask, det er din modus operandi).

Vanlige biler har OGSÅ avansert og dyr elektronikk. Det elbiler har svært lite av er avansert og dyr mekanikk i drivlinjen, 20 vs 2000 bevegelige deler i en ICE bil. Jeg er sikker på at du finner eksempler på folk som har opplevd motorhavari på ICE bilen sin. (bør ikke være nødvendig å si at det er dritdyrt å fikse). Hvor mange har opplevd motorhavari på elbilen sin? ...? Nei? Tenkte meg det.

Legg til automatgirkasser som går til helvete (fins ikke på elbil), folk som fyller feil drivstoff på dieselbilen sin ==>> motorhavari igjen, kaldstart som sliter enormt på motor (helt irrelevant på elbil), partikkelfiltre som går tett (også helt unødvendig på elbil), registerreim (idiotisk ting som bare forbrenningsmotorer trenger) som ryker ==>> nok en gang motorhavari, eller bare en reparasjon til flere titusener. Sånn kan vi fortsette.

Anonymkode: df88d...6d2

Har du aldri hørt om vedlikehold før du havarerte, eller skrev innlegget? Tenk heller på hvor mange det er som har bilen evig, som alltid følger opp med vedlikeholdet. Alt oppgulpet du lirer ut av deg tilhører mer de sjeldne, selv om din nabo, eller betjent, hadde problemer med automatkassa eller at regreima ikke ble skifta tidsnok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...