Gå til innhold

Valp samtidig som en voksen hund.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ser på dette forumet at det har blitt postet mye om årstider og valp den siste tiden og det fikk meg til å tenke på dette.

Takk kvinneguiden.

Jeg har en voksen hund nå og har lyst på en valp om ett til to år. Jeg er singel og bor alene og dette blir det også om to år. Spør ikke om dette nå. Men sivilstatusen er og forblir den samme.

Jeg har en hund som må gå på tur en til to timer hver dag og jeg skal da ta den kommende valpen i en sekk. Må jeg da kun ha valp om våren og sommeren pga. Valpen i sekk. Den kan ikke være alene mens jeg går på tur med den voksne hunden så den må være med. Da får den også mye miljøtrening.

Hvor mange grader bør valpen da ha det i ryggsekken? Det må bli fryktelig kaldt for den lille om det blåser kaldt og den sitter helt stille så får heller ikke varmen i seg. Jeg må tenke mest mulig på valpen og hva som er best for den.

Hva tror dere? Jeg bare lufter tankene mine høyt fordi jeg ønsker å være mest mulig forbredet på å få valp. Jeg har kun hatt en hund av gangen før og da var det aldri noe problem men nå som jeg skal ha hund nummer to må jeg tenke nye tanker. Og spesielt siden jeg bor alene.

Ferie kan jeg ta når som helst og det viktigste er hva som er best for en valp.

Tidspunkt for valp engasjerte meg fordi det fikk meg til å tenke meg mere om.

Anonymkode: dae45...c67

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Søsteren min har to små barn og hun er ute i all slags vær. Da har hun ett barn i bæremeis sekk på ryggen året rundt. Hun er «det finnes ikke dårlig vær bare dårlig klær» Men det går kanskje ikke an å sammenligne valp med baby? Kanskje lettere å kle på en baby. Hun går også på ski med barna i sekk.

Anonymkode: dae45...c67

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fryser En 8 uker-16 uker valp mere enn små barn i bæremeis? De små barna skriker vell om de fryser? Valper gjør vell ikke sånt? Jeg har ingen barn og har bare erfaring med søstra og broren min sine barn og de tar dem ofte ut i naturen og skogen uansett årstid. Valper har jo pels de også men det er kanskje ikke helt det samme? Redd dem for forfrosne ører, neser, halen? 

Eller er jeg bare overdrevet hønemor.

Anonymkode: dae45...c67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke snakk om en nakenhund altså om noen skal tro det. Det er en dverg eller mellom puddel eller Shetland sheepdog jeg skal ha.

Anonymkode: dae45...c67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye kulde tåler valper? Sier de ifra? 

Anonymkode: dae45...c67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dere det er for kaldt for en valp å sitte i en sekk om det er fem pluss grader? Hvis den har på klær.

 

Anonymkode: dae45...c67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ingen problemer å ha en valp sammen med en voksen hund uansett om det er sommer eller vinter, man tilpasser bare der det trengs. Du skriver ingenting om hvilken rase det er snakk om, noen raser tåler kulde bedre enn andre så det er litt vanskelig å gi gode råd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en hund som må gå på tur en til to timer hver dag

Eneste grunnen til at den «må» dette er at du har gjort den vant til det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.5.2019 den 0.19, AnonymBruker skrev:

Det er ikke snakk om en nakenhund altså om noen skal tro det. Det er en dverg eller mellom puddel eller Shetland sheepdog jeg skal ha.

Anonymkode: dae45...c67

Det står her. 

 

10 timer siden, Kvartz skrev:

Det er ingen problemer å ha en valp sammen med en voksen hund uansett om det er sommer eller vinter, man tilpasser bare der det trengs. Du skriver ingenting om hvilken rase det er snakk om, noen raser tåler kulde bedre enn andre så det er litt vanskelig å gi gode råd.

 

Anonymkode: dae45...c67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine er også vant med 1-2 timer tur om dagen, men når vi i fjor sommer fikk valp - så godt tok de lek i parken og korte turer. Nå var det heldigvis en veldig varm sommer da.. men likevel. 

Det går seg nok til skal du se. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da er det klin umulig å vite om en valp fryser eller ikke når den sitter i en sekk?

Anonymkode: dae45...c67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.5.2019 den 17.53, NBA skrev:

Eneste grunnen til at den «må» dette er at du har gjort den vant til det...

Enhver voksen hund uten sykdom eller problemer burde ha krav på minimum en times sammenhengende tur hver eneste dag. Hunder som ligger rolige inne etter 15 minutters tur i nabolaget er passifisert og vant til at det skjer ikke noe mer spennende i løpet av dagen. Stakkars hunder sier bare jeg... 

Anonymkode: de3d8...486

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener også at hunder bør ha minst en til to timer tur hver dag. Derfor gjør jeg det.

Da tror jeg at jeg kan ha valp uansett årstid med tanke på voksne hunden.

Anonymkode: dae45...c67

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For best mulig trening bør man gå på tur med hundene hver for seg inn imellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.5.2019 den 12.09, AnonymBruker skrev:

Enhver voksen hund uten sykdom eller problemer burde ha krav på minimum en times sammenhengende tur hver eneste dag. Hunder som ligger rolige inne etter 15 minutters tur i nabolaget er passifisert og vant til at det skjer ikke noe mer spennende i løpet av dagen. Stakkars hunder sier bare jeg... 

Anonymkode: de3d8...486

Med mindre hunden har vondt et sted og foretrekker flere korte turer i stedet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...