Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Noen med god greie på tomatplanter her? Jeg har 6 stk tomatplanter av typen pottetomat (Tiny Tim). De har nå blitt 30-35 cm høye og burde få litt bedre plass. Har kjøpt bøtter på 20 liter som jeg tenkte å plassere dem i. Kan jeg ha to planter i samme bøtte? Jeg har ikke plass til at de skal ha hver sin 20 liters bøtte. Burde jeg lage et lite hull i bunnen på bøttene, eller tåler de å stå litt i vann? Jeg tenker hvis det kommer mye regn en dag eller to. I natt har plantene hatt sin første natt ute og det har gått fint. Tenker derfor at de flytter permanent ut om ikke mange dager. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann!

Jeg ville sagt at 2 i 20 litersbøtte er litt på grensen da tomater får mye røtter, men hvis det er det du har plass til så går det greit. Ofte kan det være bedre med færre planter da de gir bedre avling enn om flere skal konkurrere om plassen.

Ville anbefalt å ha lecakuler eller noe lignende i bunnen og så ta hull litt opp på bøttene (for eksempel 5 cm opp), da har du ett lite vannmagasin der (tomater er veldig tørste) :)

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Nalla skrev:

Heisann!

Jeg ville sagt at 2 i 20 litersbøtte er litt på grensen da tomater får mye røtter, men hvis det er det du har plass til så går det greit. Ofte kan det være bedre med færre planter da de gir bedre avling enn om flere skal konkurrere om plassen.

Ville anbefalt å ha lecakuler eller noe lignende i bunnen og så ta hull litt opp på bøttene (for eksempel 5 cm opp), da har du ett lite vannmagasin der (tomater er veldig tørste) :)

Tusen takk for svar. Skal ikke skryte på meg å ha særlig grønne fingre, så er gøy når jeg får til noe😊

Da skal jeg gå til innkjøp av lecakuler før jeg gjør noe mer. Dette er sånne små tomatplanter som ikke blir høyere enn 40-50 cm, derfor tenkte jeg at de kanskje kan stå to og to sammen. Hvis jeg ser at de mistrives så får jeg finne på noe lurt med tanke på plassen, har jo dulla og pusla med dem et par måneder nå. Når jeg sådde frøene hadde jeg ikke trodd at de kom til å overleve og vokse opp alle sammen 😊   

AnonymBruker
Skrevet

Om du ikke har plass til mange bøtter, så kan du kjøpe sekk med jord, som du skjær ut hull i til å sette plantene i. Du får kjøpt disse sekkene på gartneri/plantasjen. Det er merket på sekkene hvor mange planter du kan ha i hver sekk. Dette pleide jeg å gjøre før jeg fikk drivhus.  Så kan du ha tre planter i bøttene, og tre planter i sekken.

Anonymkode: 746f4...ae9

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du ikke har plass til mange bøtter, så kan du kjøpe sekk med jord, som du skjær ut hull i til å sette plantene i. Du får kjøpt disse sekkene på gartneri/plantasjen. Det er merket på sekkene hvor mange planter du kan ha i hver sekk. Dette pleide jeg å gjøre før jeg fikk drivhus.  Så kan du ha tre planter i bøttene, og tre planter i sekken.

Anonymkode: 746f4...ae9

Takk for tips 😊 Skal sjekke ut dette nærmere. 

Fikk plutselig en idé om å sette dem i to etasjer nå. Da er ikke plassen noe problem, må bare få kjøpt/laget en hylle som de kan stå på, så kan jeg ha noen under hylla og noen over.

AnonymBruker
Skrevet

Dette er såpass små tomatplanter at det går helt fint med to i en 20-liters bøtte. Men pass på vanningen, tomater er som nevnt tørste og næringskrevende (bruk gjødsel i vannet).

Anonymkode: 90cc5...d04

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Maya__ skrev:

Tusen takk for svar. Skal ikke skryte på meg å ha særlig grønne fingre, så er gøy når jeg får til noe😊

Da skal jeg gå til innkjøp av lecakuler før jeg gjør noe mer. Dette er sånne små tomatplanter som ikke blir høyere enn 40-50 cm, derfor tenkte jeg at de kanskje kan stå to og to sammen. Hvis jeg ser at de mistrives så får jeg finne på noe lurt med tanke på plassen, har jo dulla og pusla med dem et par måneder nå. Når jeg sådde frøene hadde jeg ikke trodd at de kom til å overleve og vokse opp alle sammen 😊   

Husk å grave plantene dine godt ned. Tomater er av de plantene som med hell kan graves ned - de vil danne nye røtter oppover stilken og bli mer robuste. Om du tenker plante dem to per bøtte (og du kan det) så sørg for selvvanning og plenty med reservoar - tomater drikker mye og misliker at fuktigheten i jorda varierer.

Anonymkode: 3f7fc...4f2

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Husk å grave plantene dine godt ned. Tomater er av de plantene som med hell kan graves ned - de vil danne nye røtter oppover stilken og bli mer robuste. Om du tenker plante dem to per bøtte (og du kan det) så sørg for selvvanning og plenty med reservoar - tomater drikker mye og misliker at fuktigheten i jorda varierer.

Anonymkode: 3f7fc...4f2

Det visste jeg ikke. At de danner nye røtter oppover stilken. Det er jo kjempebra, for de har masse blader på toppen, men jeg synes de er litt tynne og pinglete helt nederst. Takk for tipset. 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...