AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #1 Del Skrevet 22. mai 2019 Jeg har lurt på dette flere ganger og har søkt på nett, men det kommer så mye forskjellig. Jeg kjenner jo noen som har blitt begravet i kiste. Jeg ser for meg at det må ta ufattelig lang tid før kroppen har blitt til jord? Det er jo ikke luft der nede og kisten er jo ganske så tett, så kryp og sånne ting kommer vel ikke så lett til? Jeg vet ikke om det høres sprøtt ut, men jeg syntes det er litt vemmelig å tenke på når jeg besøker gravene kanskje noen mnd etter begravelsen at "under der ligger han å råtner" og tanken på hvordan de ser ut nå.. 😖 Det er jo ikke sånn at jeg tenker så veldig dypt på det når jeg står der, men tanken slår meg jo noen ganger.. og jeg blir litt uggen av tanken på at de jeg er glad i ligger å råtner liksom. Så hvor lang tid tar det før kjøtt og sånt har blitt til jord? Og skjelettet blir vel ikke til jord? Vi finner jo skjeletter som er flere tusen år gamle.... Nei, jeg er ikke syk i hodet og jeg tør ikke spørre folk jeg kjenner om dette. Det er jo et ikke så delikat tema. Så da deler jeg heller mine indre funderinger her. Anonymkode: 30ea2...67a 21 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi84 Skrevet 22. mai 2019 #2 Del Skrevet 22. mai 2019 Dette er sånne ting som er vanskelig å svare på.. men jeg kan svare på det jeg vet. Forråtnelsen prosessen sies å være ferdig etter 20 år. Enn kan dog finne ben rester fra skjelettet, etter dette, men stort sett skal mesteparten være gjort om til jord etter 20 år. Oftere også før. Dette er mye av grunnen til at graver ikke kan slettes før det har gått over 20 år. Hvor raskt en kropp råtner avhenger mye av temperatur. Når det er kaldt i bakken, gjerne om vinteren så går det saktere enn feks på sommeren da det er varmt of gjerne også fuktig under bakken. Hvordan man ser ut i kroppen etter 1 år,3 år,5 år osv.. er jeg derimot glad for at jeg ikke ser. Det er mange kropper av mine slektninger begravd nede i jorda, men jeg tenker som så at det er bare skallet og de merker jo ikke noe til dette all like vel. Jeg tenker derimot at sjelen deres er på et mer hyggelig sted, der de ikke har bruk for en jordlig kropp lenger. 17 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #3 Del Skrevet 22. mai 2019 47 minutter siden, tussi84 skrev: Dette er sånne ting som er vanskelig å svare på.. men jeg kan svare på det jeg vet. Forråtnelsen prosessen sies å være ferdig etter 20 år. Enn kan dog finne ben rester fra skjelettet, etter dette, men stort sett skal mesteparten være gjort om til jord etter 20 år. Oftere også før. Dette er mye av grunnen til at graver ikke kan slettes før det har gått over 20 år. Hvor raskt en kropp råtner avhenger mye av temperatur. Når det er kaldt i bakken, gjerne om vinteren så går det saktere enn feks på sommeren da det er varmt of gjerne også fuktig under bakken. Hvordan man ser ut i kroppen etter 1 år,3 år,5 år osv.. er jeg derimot glad for at jeg ikke ser. Det er mange kropper av mine slektninger begravd nede i jorda, men jeg tenker som så at det er bare skallet og de merker jo ikke noe til dette all like vel. Jeg tenker derimot at sjelen deres er på et mer hyggelig sted, der de ikke har bruk for en jordlig kropp lenger. Takk for svar! 20 år syntes jeg var forferdelig lenge! 😱 hvorfor blir man begravet i kister egentlig? Hadde det ikke vært bedre å legge liket direkte i jorda? Det hadde vel gått fortere da? Anonymkode: 30ea2...67a 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #4 Del Skrevet 22. mai 2019 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! 20 år syntes jeg var forferdelig lenge! 😱 hvorfor blir man begravet i kister egentlig? Hadde det ikke vært bedre å legge liket direkte i jorda? Det hadde vel gått fortere da? Anonymkode: 30ea2...67a Du, det har du absolutt rett i. Evt et klede, som er vanlig i enkelte kulturer. Hvorfor akkurat kiste er det som er blitt vanlig i Norge vet jeg ikke, men jeg vil anta at det kan ha noe med at det opplevdes ugreit å la kroppen havne direkte i jorden pga skitt eller noe sånt. En amerikansk begravelsesagent, Caitlin Doughty, har en del informative videoer på YouTube-kanalen 'Ask a Mortician'. Hun har laget videoer om begravelsesritualer i ulike kulturer, ulike 'innpakninger' man sender den døde avgårde i, og også direkte om forråtnelsesprosessen. Om du vil vite mer, vil jeg absolutt anbefale henne. Ja, hun snakker om ubehagelige ting, men hun gjør det med slik varme, entusiasme og lun humor (for ikke å snakke om den behagelige stemmen) at i alle fall jeg sjeldent blir ukomfortabel. Anonymkode: 64cbd...475 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
wahaj Skrevet 22. mai 2019 #5 Del Skrevet 22. mai 2019 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! 20 år syntes jeg var forferdelig lenge! 😱 hvorfor blir man begravet i kister egentlig? Hadde det ikke vært bedre å legge liket direkte i jorda? Det hadde vel gått fortere da? Anonymkode: 30ea2...67a Alle må legges i kiste (urne) pga bakterier ol. Biohasard (husker ikke på norsk). Kroppen råtner relativt raskt. Hvis du er intr og søker litt rundt så finner du noen informative sider som forklarer i detaljer hva som skjer når. Bein er det siste som er igjen. De begraves så langt ned at det ikke kommer til insekter osv. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #6 Del Skrevet 22. mai 2019 Har det gått TJUE år etter en begravelse, så kan kirken begave en annen person på nøyaktig samme område. Å grave ett dypt hull gjøres kort tid før neste begravelse. Finner de en liten bit av ett bein eller noe, så graves denne biten littegrann lenger ned, før det slenges over litt jord over disse bein-restene. Voila så har man en ny gravplass til neste person / kiste. Men det er visst ikke SÅ veldig vanlig at det fremdeles finnes små rester etter forrige person der altså... Anonymkode: a282c...707 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulven Skrevet 22. mai 2019 #7 Del Skrevet 22. mai 2019 6 hours ago, AnonymBruker said: Takk for svar! 20 år syntes jeg var forferdelig lenge! 😱 hvorfor blir man begravet i kister egentlig? Hadde det ikke vært bedre å legge liket direkte i jorda? Det hadde vel gått fortere da? Anonymkode: 30ea2...67a Kistelokket er konstruert til å klappe sammen når jorda legges rundt. Så selve kisten er ikke årsaken til at det kan ta lang tid før kroppen er borte. 17 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #8 Del Skrevet 22. mai 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har det gått TJUE år etter en begravelse, så kan kirken begave en annen person på nøyaktig samme område. Å grave ett dypt hull gjøres kort tid før neste begravelse. Finner de en liten bit av ett bein eller noe, så graves denne biten littegrann lenger ned, før det slenges over litt jord over disse bein-restene. Voila så har man en ny gravplass til neste person / kiste. Men det er visst ikke SÅ veldig vanlig at det fremdeles finnes små rester etter forrige person der altså... Anonymkode: a282c...707 Du troe bein forvitrer etter 20 år😂? Anonymkode: 78c6c...c0f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #9 Del Skrevet 22. mai 2019 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har det gått TJUE år etter en begravelse, så kan kirken begave en annen person på nøyaktig samme område. Å grave ett dypt hull gjøres kort tid før neste begravelse. Finner de en liten bit av ett bein eller noe, så graves denne biten littegrann lenger ned, før det slenges over litt jord over disse bein-restene. Voila så har man en ny gravplass til neste person / kiste. Men det er visst ikke SÅ veldig vanlig at det fremdeles finnes små rester etter forrige person der altså... Anonymkode: a282c...707 Om familien ønsker å forlenge gravfestet kan man ha en grav i det uendelige. Anonymkode: 98576...aae 9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #10 Del Skrevet 22. mai 2019 Noen som har tenkt over hvor unormalt det er å egentlig begrave noen i en kiste? Jeg tenker at man blir jo ikke en del av jorden igjen... Anonymkode: 49b59...6d5 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #11 Del Skrevet 22. mai 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Om familien ønsker å forlenge gravfestet kan man ha en grav i det uendelige. Anonymkode: 98576...aae Men dersom familien ikke har noen ønsker om å beholde plassen, så kan vel gravplassen brukes til noen andre. En kirke hadde vel ikke tatt i bruk gamle gravplasser på denne måten, med mindre de som lå der var fra før faktisk hadde råtnet bort i løpet av disse tjue årene? Anonymkode: a282c...707 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #12 Del Skrevet 22. mai 2019 Hvor lang tid det tar vil jeg anta påvirkes litt av jordsmonnet. Vasstrukken, tett blåleire, uten oksygen gir helt andre forhold for forråtnelse enn løs og luftig sandjord. Vil også anta at beinrestene forsvinner raskere i surt jordsmonn enn mer basisk. Anonymkode: 33fbf...a87 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #13 Del Skrevet 22. mai 2019 Men jeg lurer på en ting. Urnene man eventuelt bruker er vel i metall ?og råtner ikke. Hva gjør man med urnen hvis gravplassen skal brukes til en ny? Den må jo taes opp? -ts Anonymkode: 30ea2...67a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulven Skrevet 22. mai 2019 #14 Del Skrevet 22. mai 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Men jeg lurer på en ting. Urnene man eventuelt bruker er vel i metall ?og råtner ikke. Hva gjør man med urnen hvis gravplassen skal brukes til en ny? Den må jo taes opp? -ts Anonymkode: 30ea2...67a Urnene er nedbrytbare og er borte etter forholdsvis kort tid. 12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bienvilleparish Skrevet 22. mai 2019 #15 Del Skrevet 22. mai 2019 Jeg har også hørt at kistene er laget slik at de kollapser når jorda blir gravd over Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #16 Del Skrevet 22. mai 2019 8 timer siden, Ulven skrev: Kistelokket er konstruert til å klappe sammen når jorda legges rundt. Så selve kisten er ikke årsaken til at det kan ta lang tid før kroppen er borte. Hvordan klapper lokket sammen? Vil det si at kisten da plutselig blir åpen på toppen og jord kommer rett oppå den døde? Anonymkode: 5277d...500 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #17 Del Skrevet 22. mai 2019 En periode for noen tiår siden ble mange av de døde pakket inn i plast før de ble lagt i kistene. Dette forsinker forråtnelsesprosessen leste jeg. Anonymkode: 5277d...500 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #18 Del Skrevet 22. mai 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan klapper lokket sammen? Vil det si at kisten da plutselig blir åpen på toppen og jord kommer rett oppå den døde? Anonymkode: 5277d...500 Det sier seg vel selv. Lokket er bygget i så svakt materiale at det detter sammen og jorda sammen med det ødelagte lokket vil treffe mennesket. Anonymkode: fd9ff...6cf 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #19 Del Skrevet 22. mai 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det sier seg vel selv. Lokket er bygget i så svakt materiale at det detter sammen og jorda sammen med det ødelagte lokket vil treffe mennesket. Anonymkode: fd9ff...6cf Takk for svar Anonymkode: 5277d...500 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulven Skrevet 22. mai 2019 #20 Del Skrevet 22. mai 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hvordan klapper lokket sammen? Vil det si at kisten da plutselig blir åpen på toppen og jord kommer rett oppå den døde? Anonymkode: 5277d...500 Ja det stemmer. Går vi en tid tilbake var det alltid en haug med jord på toppen av graven etter at man var ferdig med å fylle etter begravelsen. Nå blir det plant stort sett med en gang siden lokket klapper sammen. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå