Gå til innhold

Noen som har misforstått spørsmålstegn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har sett noen (ikke mange, men opptil flere) som skriver så det virker som de har misforstått spørsmålstegn med utropstegn. Er det noen som har sett det samme? Når jeg har spurt vedkommende forstår de ikke hva jeg mener...

Litt som den misforståelsen om at det ikke skal være mellomrom mellom komma og neste ord. Noe som må ha "satt seg" en gang for vedkommende. 

Anonymkode: ec3dc...e44

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva mener du!

Anonymkode: 4d6c1...b73

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Heidegger skrev:

Kan det ha noe med at det er skrevet på en Iphone?

Tror ikke det. For jeg har sett hele tekster med konsekvent bruk av spørsmålstegn. Nesten som istedenfor punktum til og med.

Anonymkode: ec3dc...e44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres merkelig ut?

Hehe.. måtte bare😎

Anonymkode: 00921...f02

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke det. For jeg har sett hele tekster med konsekvent bruk av spørsmålstegn. Nesten som istedenfor punktum til og med.

Anonymkode: ec3dc...e44

Jeg tenker at det er fordi de skriver slik  som de ville sagt det. Altså en setning sagt i en spørrende/undrende tone, som egentlig skal skrives med punktum eller utropstegn, skriver man da med et spørsmålstegn i steden. Som feks her "Sendte henne dickpics og runkevideo. Nå er jeg sletta?"

 

 

 

Anonymkode: 6af68...bf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å skrive det spørsmålstegnet, legger vi til litt mer informasjon til leseren.

Hadde vedkommende skrevet: "Nå er jeg sletta." (med punktum), hadde vi ikke forstått at han var  overrasket. 

Skriftspråket er jo også hele tiden i endring.

Anonymkode: 6af68...bf6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at det er fordi de skriver slik  som de ville sagt det. Altså en setning sagt i en spørrende/undrende tone, som egentlig skal skrives med punktum eller utropstegn, skriver man da med et spørsmålstegn i steden. Som feks her "Sendte henne dickpics og runkevideo. Nå er jeg sletta?"

 

 

 

Anonymkode: 6af68...bf6

Neida. Jeg har ikke sett det her inne som jeg kan huske. Men ser det på en del datingssider og på FB. Eksempelvis beskrivelse under bilde av seg selv:
"På ferie???", "Min bil?" Og i setninger som "Jeg kommer fra et lite sted på Vestlandet? Jeg har 2 barn?" osv. 

Dette var faktisk i en hel profiltekst, og det er ikke ofte jeg ser. Men det er i den type setninger. Først lurer man jo på om vedkommende gjetter om de har vært på ferie og er usikker på hvor de bor osv... hehe.

Anonymkode: ec3dc...e44

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Neida. Jeg har ikke sett det her inne som jeg kan huske. Men ser det på en del datingssider og på FB. Eksempelvis beskrivelse under bilde av seg selv:
"På ferie???", "Min bil?" Og i setninger som "Jeg kommer fra et lite sted på Vestlandet? Jeg har 2 barn?" osv. 

Dette var faktisk i en hel profiltekst, og det er ikke ofte jeg ser. Men det er i den type setninger. Først lurer man jo på om vedkommende gjetter om de har vært på ferie og er usikker på hvor de bor osv... hehe.

Anonymkode: ec3dc...e44

Det var rart. Det har jeg ikke sett.

Anonymkode: 6af68...bf6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ved å skrive det spørsmålstegnet, legger vi til litt mer informasjon til leseren.

Nettopp! I tillegg til opplysningen om at han er sletta, legger spørsmålstegnet til: "Og hvorfor i all verden ble jeg det?"
Dette er helt tradisjonell bruk av spørsmålstegnet, ingenting nytt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.5.2019 den 0.14, AnonymBruker skrev:

Neida. Jeg har ikke sett det her inne som jeg kan huske. Men ser det på en del datingssider og på FB. Eksempelvis beskrivelse under bilde av seg selv:
"På ferie???", "Min bil?" Og i setninger som "Jeg kommer fra et lite sted på Vestlandet? Jeg har 2 barn?" osv. 

Dette var faktisk i en hel profiltekst, og det er ikke ofte jeg ser. Men det er i den type setninger. Først lurer man jo på om vedkommende gjetter om de har vært på ferie og er usikker på hvor de bor osv... hehe.

Anonymkode: ec3dc...e44

Kanskje han ikke aner selv hvor han er fra og hvor mange ban han har? Og bare antar at det er hans bil og at det var på ferie? :fnise: 

Anonymkode: e67c2...1d1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Der er ikke bare noe med visningen da? Er det et vanlig ? eller ser det annerledes ut? Av og til får man vel opp et spørsmålstegnsymbol når tekstformatet ikke greier å vise emojier eller noe, men det er vel svart symbol med hvitt spørsmålstegn eller noe. Husker ikle om jeg har sett det i Microsoft eller Apple-program. Kan det være noe slikt?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, gullmedalje skrev:

Der er ikke bare noe med visningen da? Er det et vanlig ? eller ser det annerledes ut? Av og til får man vel opp et spørsmålstegnsymbol når tekstformatet ikke greier å vise emojier eller noe, men det er vel svart symbol med hvitt spørsmålstegn eller noe. Husker ikle om jeg har sett det i Microsoft eller Apple-program. Kan det være noe slikt?

Jeg vet ikke. Men jeg fikk nettopp en melding fra en på et nettdatingssted der følgende tekster sto under bildene:
"Det er våres nasjonaldag 17. mai??"
"Dette er meg på sportsbar. Koser meg med kaffe??"
"17. mai 2018??"
"Meg limer fliser på badet til dattera mi??"
"Ferdig fliser som jeg limte på badet til dattera mi??"

Og sånn fortsetter det...

Anonymkode: ec3dc...e44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke. Men jeg fikk nettopp en melding fra en på et nettdatingssted der følgende tekster sto under bildene:
"Det er våres nasjonaldag 17. mai??"
"Dette er meg på sportsbar. Koser meg med kaffe??"
"17. mai 2018??"
"Meg limer fliser på badet til dattera mi??"
"Ferdig fliser som jeg limte på badet til dattera mi??"

Og sånn fortsetter det...

Anonymkode: ec3dc...e44

Det ser jo ut som det hadde vært relativt normalt å henge på emojier bak de setningene du viser til. Ser du emojier der i det hele tatt, eller er det ingen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, gullmedalje skrev:

Det ser jo ut som det hadde vært relativt normalt å henge på emojier bak de setningene du viser til. Ser du emojier der i det hele tatt, eller er det ingen?

Nei ingen. Og det er flere som skriver på den måten i profilteksten også.

Anonymkode: ec3dc...e44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei ingen. Og det er flere som skriver på den måten i profilteksten også.

Anonymkode: ec3dc...e44

Jeg tipper det egentlig skal være emoticons som din enhet ikke kan vise. Da vises typisk '??' i stedet. 

Anonymkode: 0335d...05b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tipper det egentlig skal være emoticons som din enhet ikke kan vise. Da vises typisk '??' i stedet. 

Anonymkode: 0335d...05b

Vi får håpe det. Selv om jeg ser det både på PC og på Mac (aldri prøvd på mobil).

Anonymkode: ec3dc...e44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi får håpe det. Selv om jeg ser det både på PC og på Mac (aldri prøvd på mobil).

Anonymkode: ec3dc...e44

Det kan også være programvaren til nettstedet som ikke kan vise emoticons/det emoticonet avsender har lagt inn 

Anonymkode: 0335d...05b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan også være programvaren til nettstedet som ikke kan vise emoticons/det emoticonet avsender har lagt inn 

Anonymkode: 0335d...05b

Godt mulig. Men på andre bilder og i teksten vises det emojis og tegnsetting. Så det viser jo at begge deler vises. Dette er Møteplassen forresten om det har noe å si. Og jeg leser det på PC og MAC.

Anonymkode: ec3dc...e44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men hvis f.eks Per skriver inn via PC, Tore via Mac, Espen via iPhone og Kåre via Android-telefon, er det ikke sikkert at programvaren til Møteplassen samarbeider like godt med disse fire. Eller hvis Per har brukt både PC og iPad f.eks kan det være at én av disse ikke fungerer optimalt. 

Det kan også være forskjell på programvaren til gammel og ny iPad der den ene ikke kan sende emoticons til Møteplassens programvare. 

Anonymkode: 0335d...05b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.6.2019 den 23.35, gullmedalje skrev:

Der er ikke bare noe med visningen da? Er det et vanlig ? eller ser det annerledes ut? Av og til får man vel opp et spørsmålstegnsymbol når tekstformatet ikke greier å vise emojier eller noe, men det er vel svart symbol med hvitt spørsmålstegn eller noe. Husker ikle om jeg har sett det i Microsoft eller Apple-program. Kan det være noe slikt?

Jeg tror du har rett. Jeg erfarte det samme da jeg bestilte medisin på nettet. forkortelsen µg (mikrogram) ble til ?g etter at jeg hadde postet reseptbestillingen :) 

Anonymkode: 6af68...bf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...