Gå til innhold

Kompis har 25.000 kr i kredittgjeld.... normalt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Studiekompisen min og jeg har jobbet i litt over et halvt år, og han sa her om dagen at han har 25.000 i kredittkortregninger. Jeg reagerte med å bli overrasket, da jeg ser på det som skikkelig unødvendig gjeld. Grunnen til at jeg ble bekymret var at han i tillegg la til «...og jeg har 100 kr på kortet, og får lønning om 5 dager. Menmen». Er bare redd han havner i en ond sirkel. Leser jo stadig vekk om de som plutselig sitter med gjeld på 200.000 med skyhøy rente..

 

Er det normalt å ha 25.000 kr i kredittkortgjeld?

Anonymkode: a9dd6...f62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Melis123

Syns ikke det var hårreisende, men det er såklart ikke så lett å betale tilbake som student...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Melis123 skrev:

Syns ikke det var hårreisende, men det er såklart ikke så lett å betale tilbake som student...

Vi er ikke studenter lenger, vi har jobbet i et halvt år. Og, han har fått 25.000 kr i forbruksgjeld på det halve året. Og, han er kun 21 år gammel. ☹️

Anonymkode: a9dd6...f62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Det er ganske normalt.

Anonymkode: 9edf0...996

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man nylig har hatt store utgifter som man har tatt på kredittkortet som ferietur, innkjøp av nye hvitevarer eller lignende så er det jo innafor. Men er det "gammel" gjeld som man bare drar med seg i lang tid kan det fort bli dyrt med tanke på at renta på kredittkort ikke akkurat er gunstig. 

Anonymkode: 90bb0...0cc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi er ikke studenter lenger, vi har jobbet i et halvt år. Og, han har fått 25.000 kr i forbruksgjeld på det halve året. Og, han er kun 21 år gammel. ☹️

Anonymkode: a9dd6...f62

Dette er sterk overreaksjon!

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Sosialt skrev:

Dette er sterk overreaksjon!

Er vel det svaret jeg ville høre. Han spøker alltid med at han er så dårlig med penger og kommer til å havne på Luksusfellen, derfor jeg har blitt litt bekymra :) 

Anonymkode: a9dd6...f62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er vel det svaret jeg ville høre. Han spøker alltid med at han er så dårlig med penger og kommer til å havne på Luksusfellen, derfor jeg har blitt litt bekymra :) 

Anonymkode: a9dd6...f62

Nå er det snart umulig å havne på Luskusfellen snart etter at det nye gjeldsregisteret kommer den 1.juni.

Anonymkode: 9edf0...996

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Studiekompisen min og jeg har jobbet i litt over et halvt år, og han sa her om dagen at han har 25.000 i kredittkortregninger. Jeg reagerte med å bli overrasket, da jeg ser på det som skikkelig unødvendig gjeld. Grunnen til at jeg ble bekymret var at han i tillegg la til «...og jeg har 100 kr på kortet, og får lønning om 5 dager. Menmen». Er bare redd han havner i en ond sirkel. Leser jo stadig vekk om de som plutselig sitter med gjeld på 200.000 med skyhøy rente..

 

Er det normalt å ha 25.000 kr i kredittkortgjeld?

Anonymkode: a9dd6...f62

Svarene i tråden sier vel "Joda. Kjør på! Det er helt normalt å ha 25 tusen i kredittkortgjeld 1/2 år etter at man har begynt i jobb."

Og beløpet trenger ikke være noe problem, - så lenge han har penger på konto og kan betale gjelden før forfall. 

Anonymkode: 0be0b...f10

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde mye kredittkortgjeld på den alderen. Det løste seg som regel. 

Nå har jeg nettopp kommet hjem fra en reise og pådratt meg nesten 100tusen i kredittkortgjeld. 

Anonymkode: 90884...c4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det normalt (har ikke innsyn i kredittkortgjelden til noen jeg kjenner), men synes det høres mye ut. En ting er et par tusen, men 25 000? Det er nesten alt jeg får utbetalt i måneden. Hva har pengene gått til (én større ting eller generelt for høyt forbruk hver måned)?

Jeg har kun hatt så høy kredittkortgjeld ved kjøp av møbler og reiser o.l. der jeg bruker kredittkort for å å få en fordel/rabatt. Og da har jeg allerede penger å betale hele beløpet på konto og betaler hele summen ved første forfallsdato.

Har dog en følelse av at det er mer og mer vanlig å handle på kreditt, og mange bruker nok mer enn de har råd til. 25 000 i kredittkortgjeld og blakk tenker jeg er et faresignal.

Anonymkode: 1d4c7...7ff

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjeud
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde mye kredittkortgjeld på den alderen. Det løste seg som regel. 

Nå har jeg nettopp kommet hjem fra en reise og pådratt meg nesten 100tusen i kredittkortgjeld. 

Anonymkode: 90884...c4c

Det var jo en strålende god ide å gjøre noe sånt. Har du flere økonomitips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske normalt, men ikke til å anbefale, med mindre man har en veldig tydelig plan på hvordan man skal betale ned.

Men det er jo strengt tatt ikke din sak i det hele tatt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det snart umulig å havne på Luskusfellen snart etter at det nye gjeldsregisteret kommer den 1.juni.

Anonymkode: 9edf0...996

Hæ? Gjeldsregister? Hva er det? Og hvorfor gjør det det umulig å havne på luksusfellen. Jeg har ikke gjeld selv, men hvordan fungerer dette gjeldsregisteret? 

Anonymkode: 4ce13...0a2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha... Jeg har 25.000 i kredittkortgjeld hver eneste måned:tunge1:

Det er mange fordeler med kredittkort, f.eks norwegian- eller SAS Eurobonuspoeng på hvert kjøp. Det koster ingenting så lenge man betaler regningen i tide.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også 25 000 nå etter å ha vært på reise forrige måned. Blir selvsagt betalt på forfall. Men hvis man sitter med 25 000 og kun betaler minstebeløpet hver måned kan selv det bli et stort beløp etter hvert. Så kommer helt an på økonomien ellers.

Anonymkode: 6725e...b7e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

49 minutter siden, Fjeud skrev:

Det var jo en strålende god ide å gjøre noe sånt. Har du flere økonomitips?

Ja, hva vil du vite?🙃

Denne kan du få gratis av meg. Har man gjeld så betaler man innen fristen😁

Tilbake til spørsmålet til ts. Han overreagerer, og burde heller passe sine egne saker. 

Anonymkode: 90884...c4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Knirke skrev:

Haha... Jeg har 25.000 i kredittkortgjeld hver eneste måned:tunge1:

Det er mange fordeler med kredittkort, f.eks norwegian- eller SAS Eurobonuspoeng på hvert kjøp. Det koster ingenting så lenge man betaler regningen i tide.

Samme her, men tipper ingen av oss er 21 år og nettopp startet i jobb..

Bekymringen til TS er vel om denne vennen er i ferd med å bygge kredittkortgjeld med litt overforbruk hver måned, uten at han har en plan for nedbetaling, eller om han faktisk bruker kortet klokt.

Det sier jo historien intet om.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Høna79 skrev:

Samme her, men tipper ingen av oss er 21 år og nettopp startet i jobb..

Bekymringen til TS er vel om denne vennen er i ferd med å bygge kredittkortgjeld med litt overforbruk hver måned, uten at han har en plan for nedbetaling, eller om han faktisk bruker kortet klokt.

Det sier jo historien intet om.

Han kjøper merkejakker og sko til flere tusen. Han kjøpte to jakker som til sammen kostet 40.000 kr for to måneder siden. Og, det er bare toppen av isfjellet, han har en vanvittig dyr stil. Derfor jeg er bekymret.

Anonymkode: a9dd6...f62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.5.2019 den 0.40, AnonymBruker skrev:

Han kjøper merkejakker og sko til flere tusen. Han kjøpte to jakker som til sammen kostet 40.000 kr for to måneder siden. Og, det er bare toppen av isfjellet, han har en vanvittig dyr stil. Derfor jeg er bekymret.

Anonymkode: a9dd6...f62

Hva er det dere har studert når dere var ferdige for et halvt år siden i en alder av 21? Hva er lønna deres sånn ca?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...