Jump to content
Wiskola

Påpeke skrivefeil som hersketeknikk

Recommended Posts

AnonymBruker

Jeg pleier ikke å kommentere skrivefeil, jeg vet det kan gå fort, det gjør det for meg også noen ganger, men jeg kan likevel irritere meg over innlegg der både skrivefeilene florerer og det hele er skrevet usammenhengende.

Jeg tror neppe dysleksi forklarer dette, de fleste med dysleksi klarer å skrive sammenhengende, forståelige tekster, dog med feil.

Anonymkode: 2234d...8f0

Fortsetter under...

AnonymBruker
3 timer siden, Wiskola skrev:

Dette er noe jeg ser ofte på sosiale medier, men kanskje især her på Kvinneguiden. Det er ikke til å stikke under en stol at nivået på rettskriving varierer, og at faktorene til det kan være uendelig mange. Noen skriver så og si feilfritt, andre med mer feil. Jeg tenker at vi alle er mennesker, at å gjøre feil er vanlig, og at det at man har god oversikt over grammatikk og rettskriving ikke gjør at man er bedre enn noen andre.

Så derfor lurer jeg på.. Hvorfor velger folk å ydmyke andre ved å påpeke skrivefeil? Hvorfor tror noen at det er et bra argument i en diskusjon? Hva er greia, liksom?

Rettelse: "..så å si..".

Anonymkode: 5cde7...fb1

Wiskola
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tolket det sånn ut fra at du "satt og ventet på en sånn kommentar" og med en emoji som ler, at du plasserte personen som påpekte det i samme kategori som de du omtaler i HI og at det var noe feil med det. Du ser jo også at den som skrev det følte for å beklage deg, så jeg er vel ikke alene om å tolke deg sånn. Jeg var/er bare oppriktig nysgjerrig på hva som evt. var problematisk.

Anonymkode: 2f90e...44b

Humor er mangelvare på dette forumet, hva? Det eneste jeg sa var at jeg ventet på en slik kommentar - for det gjorde jeg oppriktig. Når man skriver tråder om rettskriving og man har en eneste liten feil, så er det bare å vente på at det kommer kommentarer på det. Selv har jeg toppkarakter i norsk, men vet at jeg også til tider skriver feil, så jeg venta - med godt humør - på en kommentar som gikk på det. Det er ikke alltid folk skriver ting i verste mening. Verdt å huske på.

Wiskola

Rettelse: "..så å si..".

Anonymkode: 5cde7...fb1

Thank you!

Jegerikkeminskyld
2 timer siden, Søgni skrev:

1: Jeg har ulike krav til ulike folk på ulike medier. En artikkel i en avis, er irriterende med kun antydninger til slurvefeil og skrivefeil. Den er skrevet av noen som lever av å skrive. På et forum møter man alle typer folk, og noen skrivefeil skylder jeg autocorrect eller smarttelefon for. At det e rmest behangelig å lese tekster som er velskrevne, er vi vel alle enige om. Glad jeg har språkforståelse til å lese innlegg med skrivefeil og!

2: Ingen ber uansett om min tilbakemelding på rettskrivingen sin. Å fyke gjennom en tråd som en annen norsklærer med rødpenn, ser jeg derfor ikke at jeg har noe med å gjøre. Jeg vil heller ha et mangfold med ulike forutsetninger for å skrive, enn at enkelte ikke orker å bidra fordi de er redd for å skrive feil - i ytterste konsekvens.

Ja, du har rett i det, man må kunne tåle større feil jo mer uformelt et fora er. 

Det jeg har uthevet, hvis man spekulerer rundt temaet, er ikke det et mål for mange når de tyr til hersketeknikker? Å få andre til å tie slik at det er deres egen stemme som står igjen? Frykten for kritikk og følelsen av å bli nedverdiget, jeg tenker at det ofte er derfor AB-funksjonen blir brukt. Man blir på en måte ikke nådd på samme vis som når man skriver under brukernavn. Kritikk av det man skriver og mener kan lettere skyves vekk når ingen kan knytte det til akkurat deg.

AnonymBruker
1 minutt siden, Wiskola skrev:

Humor er mangelvare på dette forumet, hva? Det eneste jeg sa var at jeg ventet på en slik kommentar - for det gjorde jeg oppriktig. Når man skriver tråder om rettskriving og man har en eneste liten feil, så er det bare å vente på at det kommer kommentarer på det. Selv har jeg toppkarakter i norsk, men vet at jeg også til tider skriver feil, så jeg venta - med godt humør - på en kommentar som gikk på det. Det er ikke alltid folk skriver ting i verste mening. Verdt å huske på.

Du trenger ikke gå dit at du anklager noen for å ikke ha humor fordi de stiller deg et spørsmål på et diskusjonsforum. Du kunne ganske enkelt sagt "Jeg synes ikke det er negativt" fremfor å gå til angrep. Jeg tenkte at skrivefeil og å ikke skrive et uttrykk riktig ikke var det samme, kan skjønne at du ventet på korrigering av skrivefeil, men så ikke den andre sammenhengen og ble nysgjerrig. Som du selv sa, det er ikke alltid folk skriver ting i verste mening. Gratulerer med toppkarakter i norsk.

Annonse

Vampen
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg tolket det sånn ut fra at du "satt og ventet på en sånn kommentar" og med en emoji som ler, at du plasserte personen som påpekte det i samme kategori som de du omtaler i HI og at det var noe feil med det. Du ser jo også at den som skrev det følte for å beklage deg, så jeg er vel ikke alene om å tolke deg sånn. Jeg var/er bare oppriktig nysgjerrig på hva som evt. var problematisk.

For å finne fram min indre norsklærer, siden vi får tyn her, så er det forskjell på småfeil i språket og om det som sies eller skrives kommuniserer. Sagt på en annen måte, forstår man budskapet som formidles? I en uformell debatt på KG er det innhold, argumentasjon og budskap som er viktig. Og innlegg som går på slike relativt uviktige småfeil er irrelevante og forstyrrende for debatten. Har det egentlig noe å si om noen skriver å stikke under stol eller stikke under en stol, når 81% gjør den feilen og selv språkrådet sier at slike feil har kommet for å bli? Språk utvikler seg, og en del slike feil setter seg. Og jeg tror årsaken til at mange ikke liker det handler om nettopp det, at man føler seg latterliggjort eller irettesatt på detaljer, framfor å bli hørt på budskap. Som ofte fører til både dårlig stemning og avsporing. 

I tillegg har TS også rett i at det ofte brukes som en hersketeknikk. Jeg tenker også at det er viktig å huske at vi er forskjellig og alle må synge med det nebbet de har. 

AlkoMann
4 timer siden, Wiskola skrev:

Dette er noe jeg ser ofte på sosiale medier, men kanskje især her på Kvinneguiden. Det er ikke til å stikke under en stol at nivået på rettskriving varierer, og at faktorene til det kan være uendelig mange. Noen skriver så og si feilfritt, andre med mer feil. Jeg tenker at vi alle er mennesker, at å gjøre feil er vanlig, og at det at man har god oversikt over grammatikk og rettskriving ikke gjør at man er bedre enn noen andre.

Så derfor lurer jeg på.. Hvorfor velger folk å ydmyke andre ved å påpeke skrivefeil? Hvorfor tror noen at det er et bra argument i en diskusjon? Hva er greia, liksom?

Jeg har litt høyrevridde meninger. Meningsmotstandere bruker konsekvent dette til å prøve å vinne diskusjonen. Jeg mener det er bedre å ha et viktig poeng enn god skrift .

AnonymBruker
5 minutter siden, Jegerikkeminskyld skrev:

Ja, du har rett i det, man må kunne tåle større feil jo mer uformelt et fora er. 

Det jeg har uthevet, hvis man spekulerer rundt temaet, er ikke det et mål for mange når de tyr til hersketeknikker? Å få andre til å tie slik at det er deres egen stemme som står igjen? Frykten for kritikk og følelsen av å bli nedverdiget, jeg tenker at det ofte er derfor AB-funksjonen blir brukt. Man blir på en måte ikke nådd på samme vis som når man skriver under brukernavn. Kritikk av det man skriver og mener kan lettere skyves vekk når ingen kan knytte det til akkurat deg.

Selvsagt kan det være en hersketeknikk, slik som så mye annet her inne. 

Jeg må likevel si at jeg på kommentarfelt ler inni meg ler når noen skriver «utlenninger må først å fremst lære og snakke å skrive skikkelig Norsk!!!». Det er fristende å kommentere slike uttalelser, for eksempel.

Wiskola
2 minutter siden, AlkoMann skrev:

Jeg har litt høyrevridde meninger. Meningsmotstandere bruker konsekvent dette til å prøve å vinne diskusjonen. Jeg mener det er bedre å ha et viktig poeng enn god skrift .

We meet again. Ellers enig med akkurat siste setning. :)

AlkoMann
1 minutt siden, Wiskola skrev:

We meet again. Ellers enig med akkurat siste setning. :)

En nylig undersøkelse viser at 48 prosent av befolkningen ikke vil ha høyrevridde som naboer. De ligger akkurat under psykisk psyke. i undersøkelsen Det er en kamp som foregår mest skriftlig .

AnonymBruker

Jeg rapporterer dem. Om alle gjorde det så ville vi kanskje få slutt på det.

Anonymkode: fed95...53b

AnonymBruker
3 minutter siden, AlkoMann skrev:

Det er nok lettere å bli tatt på alvor dersom man formulerer seg presist, uten skrivefeil og uten mange følelsesladde uttrykk.

Jeg forstår ikke hvordan meningsmotstandere kan bruke dine politiske meninger ( jfr «dette» i din tekst) til å vinne diskusjonen? 

Annonse

Guile

Jeg syns litt synd på dem som ikke klarer å forstå meningen i et innlegg der forfatteren har skrevet et ord feil, eller bommet på og/å. Det kan ikke være lett å gå gjennom livet med så dårlig leseforståelse. 

Men det er jo fint at de spør når de er usikre på betydningen av noe. 

AlkoMann

Det er nok lettere å bli tatt på alvor dersom man formulerer seg presist, uten skrivefeil og uten mange følelsesladde uttrykk.

Jeg forstår ikke hvordan meningsmotstandere kan bruke dine politiske meninger ( jfr «dette» i din tekst) til å vinne diskusjonen? 

En måte er å drite deg ut som idiot om du ikke skriver rett. At man er en lavt utdannet person som har avvikende meninger. 

AnonymBruker
3 timer siden, Myrthel skrev:

Et vanskelig spørsmål - for å ydmyke andre er ikke greit uansett på hvilken måte det gjøres. Likevel ser jeg at skrivemåte/mangel på rettskriving ofte sier mye om et menneske. Det er derfor lett å "se for seg" hvilken type menneske man diskuterer med ut fra skrivemåten. 

Enig. Det er ei her, som har veldig mye skrivefeil, og som skriver umodent. Hun har startet ihvertfall 5 tråder om det samme. Tenker skrivefeilene reflekterer noe i det tilfellet. Nå er det forøvrig mange oppegående mennesker med dysleksi. Lurer på om statsministeren har det. Dyslektikere skriver jo ikke grammatisk korrekt, men et reflektert synspunkt, eller gode poenger kan absolutt komme frem uansett! Også har vi jo stavekontrollen? Ikke all kritikk er hersketeknikk. Den kan være korrekt, og saklig. 

Anonymkode: 8a4ea...3eb

AnonymBruker
8 minutter siden, AlkoMann skrev:

En nylig undersøkelse viser at 48 prosent av befolkningen ikke vil ha høyrevridde som naboer. De ligger akkurat under psykisk psyke. i undersøkelsen Det er en kamp som foregår mest skriftlig .

Tipper en større andel ikke vil ha et asylmottak som naboer.

Anonymkode: 8a4ea...3eb

wintergirl

Kanskje de har er behov for å hevde seg selv.

AnonymBruker
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt kan det være en hersketeknikk, slik som så mye annet her inne. 

Jeg må likevel si at jeg på kommentarfelt ler inni meg ler når noen skriver «utlenninger må først å fremst lære og snakke å skrive skikkelig Norsk!!!». Det er fristende å kommentere slike uttalelser, for eksempel.

Hehe, dette. Jeg har mange ganger fått meg en god latter over denne type kommentarer fra nordmenn som selv ikke har lært sitt eget språk. 

Anonymkode: 98e99...19c

ti10
2 timer siden, Vampen skrev:

Du kan f. eks. kommentere innholdet i det de skriver? Da setter man dem på plass. For du river ikke argumentene deres fra hverandre ved å påpeke skrivefeil. Det er for meg mer en indikasjon på at man er tom for argumenter og ikke klarer å svare på annet vis. De eneste gangene jeg synes det er greit å påpeke skrivefeil er om noen spør eller om noen som selv har dårlig språk prøver å drite ut andre for skrivefeil. 

Ser du ikke at det er akkurat det jeg gjør når jeg påpeker at det f. eks. ikke er noe som heter det de påstår de jobber som, for eksempel at det ikke finnes noe som heter "psjykriater", og at hvis de hadde vært så velutdannet, hadde de visst hvordan man skriver div. fagterminologi eller enkle setninger? 

Og det andre eksempelet jeg nevnte med sånne som rakker ned på alle kvinner/frisører/mekanikere/you name it og sier at de er så uintelligente/håpløse/ubrukelige og gjør absolutt alt feil, da kommenterer jeg det ved å påpeke feilene innskriverne selv gjør og viser på den måten at de ikke er så perfekte som de skal ha det til. 

En annen sak er at argumentene til typene jeg nevner (i den grad de har argumenter) som oftest er så dumme og ensporede at det ikke har noe for seg å bare motsi dem med å svare at "Nei, alle kvinner/frisører/mekanikere er ikke håpløse".