Gå til innhold

Bompenger, hvordan i allverden klarte vi bygge veier før i tiden!?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bor på Nord Jæren og nå når «alle» plutselig er imot bom, går de jo ut i media og «griner»; «ja da må vi stoppe all utbygging av alle veier over alt». 

Så jeg lurer virkelig på hvordan i allverden klarte vi bygge veier før i tiden? 

Erna er og nå i media og sier at hun ikke har et bedre svar på hvor pengene skal komme fra, men hvor fikk vi da pengene for dør da?!

Hva med å bare bruke alle veiavgift-pengene til vei, ikke kun bruke 1/3 av dem? 

Kjenner jeg og blir litt oppgitt over all valg-løgnene de nå alle sammen kommer med, nå er plutselig alle imot bompenger?

Anonymkode: 58d79...277

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veiavgift ja, men ikke minst skatt også.

Hjelper ingenting å kutte skatter, for så å ta inn pengene igjen på skyhøye avgifter og bompenger.

Da får vi nettopp den situasjonen vi har nå - det rammer usolidarisk. Ved skatt så har vi etablerte systemer og ordninger for å jevne ut belastningen, så alle bidrar til felleskapet etter evne. Hadde det ikke vært så alvorlig for de det gjelder, så er det ganske komisk at en nå begynner å foreslå at bompenger må inntektsjusteres. 

Og hvorfor skal vi som ikke selv kjører bil slippe helt unna å betale for fellesskapsgoder, som veier? 

 

Da de første små bompengeprosjektene kom, så var det initiativ og entusiasme fra lokalbefolkning selv, som var villige til å betale for å få fortgang i lokale veiprosjekter, som ville ha direkte betydning for liv og levestandard der. 

Politikere så dette som effektive "gratispenger" å putte inn i budsjettene - samtidig som de kunne, tilsynelatende, kutte skatter med den andre hånda.

 

Det samme ser vi med egenandeler i helsevesenet. Nå snakkes det stadig om å forhøye dem, og "alle må være med å betale for egen behandling". Som vi strengt tatt allerede gjør - over skatteseddelen. 

Da jeg ble syk, så var alt av lege, sykehus gratis - egenandeler i helsevesenet kom først i 1997. 

 

Hvorfor godtar vi dette?
 

I praksis blir vi lurt, og igjen så legges størst belastning på de som har minst. Flate skatter og avgifter er kun positivt for de som har mest i samfunnet vårt - de tjener på å flytte fellesutgifter i samfunnet fra skatt og over til avgifter.

Anonymkode: 54c51...5ae

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er system satt i system av folkevalgte politikere. 

Det er ingen tvil om at bil har blitt den største synderen, bilen som har beriket så mange mennesker i generasjoner blir satt på utsiden. 

Politikken der man gjør det enkelt ved å sette bomstasjoner for å finansiere veiene. Men det mer interessante er at fra å ha bomstasjon for å nedbetale lån på veiene så har det blitt endret til å nå skulle betale for kollektiv transport. Den som forstår hvordan det regnestykket har en sammenheng, for meg er dette ingen sammenheng. Men det er nå man kan se at dette politiske spillet er kommet i vranglås, rett og slett avslørt for hån til folket og de folkevalgte har sluppet billig unna i altfor lang tid. Nå kan man ikke bare stemme på et parti, faktisk må man tenke på hvem i alle dager er det man sender i storting og kommunestyret for å bistå folket som bor i byer og bygder. 

Anonymkode: 4bab1...aa2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at det blir satt opp flere og flere bomstasjoner nå handler mest om overvåkning, og så slår de to fluer i en smekk ved å loppe oss for penger i samme slengen.

Anonymkode: 5220e...b27

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å bare bruke alle veiavgift-pengene til vei, ikke kun bruke 1/3 av dem? 

Det sier seg selv at når våre "folkevalgte" øser ut penger i hytt og pine gjennom unødvendig og ukontrollert bistand, personlige reiseformål og aktiviteter, dårlige økonomistyring gjennom store budsjettsprekk som f.eks "månelandingen" i Mongstad (budsjettsprekk på 19 mrd), Ørland Flystasjon (skulle koste 5 mrd, er nå oppe i 27 mrd), Stortingsgarasjen (skulle koste 350 mill, er nå oppe i 2,3 mrd), Oslopakke 3 (en ren budsjettsprekk på 37 mrd, sålangt!), snart Evenes Flystasjon (beregnet 4,8 mrd, men kommer nok til å bli minst det dobbelte!) og andre mongoinvesteringer som enhver nordmann ser ikke holder mål, så må dem jo hente pengene fra noen plasser! 

Når det er sagt så burde veiavgift og eventuelt bompenger gå direkte inn til veibudsjettet. Ikke til fellesskapet! Det var slik vi finansierte bruer på 70- og 80-tallet. Bruavgift som gikk direkte inn til investeringen. Når brua var nedbetalt, falt bruavgiften bort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politikerne velter seg i nordmenns penger, det være seg i skatter og avgifter, eller oljepenger. Likevel har de aldri nok, til vei, aldri. Invasjon av fremmedkulturelle finansierer de lett med et par 100 milliarder i året. Men 10 milliarder til vei klarer de ikke finne..

Anonymkode: a2699...a62

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er kanskje relativt ung, men før oljen og bompengene hadde vi et elendig veinett i Norge. Riksveier var ofte grusveier til langt ut på 70-tallet! Du tror reisetider er lange i Norge i dag, men man pleide altså å legge inn overnattinger på strekninger som i dag tar et par timer.

tb5815b6.jpg?chk=7629B7

Jeg betaler gledelig bompenger om det betyr at jeg har en vei å kjøre på. Fellesskattene kan gjerne gå til utdanning og helse, bilister skal ha råd til litt bompenger her og der. Og blir det for dyrt: Legg om kjøremønstrene! Vi har en arbeidsledighet på rundt 2% og et oppegående boligmarked. Dette går fint!

Anonymkode: f2a40...eb2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Politikerne velter seg i nordmenns penger, det være seg i skatter og avgifter, eller oljepenger. Likevel har de aldri nok, til vei, aldri. Invasjon av fremmedkulturelle finansierer de lett med et par 100 milliarder i året. Men 10 milliarder til vei klarer de ikke finne..

Anonymkode: a2699...a62

Jepp..og nå bruker de over 200 000 000 kr på et idiotisk navnebytte - NSB til Vy- for å kunne selge det til utlendinger.

Anonymkode: 773e0...156

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan betale bompenger når det fører til at nye veier bygges, slik at det også etterhvert blir realistisk å benytte seg av kollektivtransport til arbeid.

Nå kjører jeg ofte bil, fordi jeg ellers ville måttet dra hjemmefra 1 time og 45 minutter før arbeid ved kollektivtransport, mens jeg bruker 40 min med bil. Det kommer en ny vei om noen år, og da vil trolig reisetiden kollektivt bli halvert, slik at det blir mer realistisk å benytte seg av kollektivtilbudet på daglig basis.

Anonymkode: 9185c...e4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korrupsjonen var ikke så utviklet den gangen...

Forresten - de nye "flotte" veiene som oppstår, kommer ikke fordi noen synes vi folket trenger å kjøre fortere dit vi skal.
Nei, det er fordi jo raskere man kan flytte på seg - jo bedre business kan bedrives i samfunnet.
Som henger sammen med vekstsamfunnet vi er en del av, som drives av bankenes mulighet til å "låne" ut penger som ikke finnes før de lånes ut.
Når systemet vil krasje på nytt skal jeg ikke spå, men det vil svi skikkelig.

 

Endret av slask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før veiavgifter kom, så var det kanskje som dugnad? Før i "gamle dager", så ble vel mer av årsavgiften\veiavgiften for kjøretøy, øremerket og brukt til veibygging og slikt vedlikehold.

Idag er det vel slik at årsavgiften går til hele statsbudsjett-posten, og fordeles til alle ulike formål.

Det har sikkert blitt slik, grunnet at Norge har blitt dyrt å drive. Bilavgifter og årsavgifter, gir en stor slump med penger som statsbudsjettet nyter godt av. Derfor blir sikkert veier også dårligere vedlikeholdt enn før, da penger ikke er like godt øremerket som før i tiden. Norge har blitt dyrt å drive, både grunnet innvandring, trygd, u-hjelp og Eu-avtaler. Nå har staten Norge sikkert blitt avhengig av bompenger, for å kunne drive Norge som normalt.

Tar en bort bompenger, så vil statsbudsjettet og veiene lide for dette, mye mer enn idag. Penger blir ikke til av seg selv. Hvis en ikke har bompenger, så vil vel kanskje staten, på sikt, se seg nødt til å øke skatter på inntekt, og avgifter som moms o.l. for å få hjulene til å gå rundt.

Politikerne har skylda for dette, og ingen politikere er uten skyld. En kan tro at oljepenger vil hjelpe på dette, også for å bygge veier og vedlikehold, men for å være ærlig, så tror jeg ikke oljepengene er ment å gå hverken til pensjon eller til den norske befolkningen, eller til å brukes i Norge i det hele tatt. Oljepenger vil sikkert gå i en pott til EU, hvis vi en dag blir medlem av EU.

Det blir EU's penger, ikke Norges penger. Det kan også tenkes at det norske oljefondet overtas av FN eller eventuellt et globalt styrt fond, som kanskje et klimafond. Vi nyter nok noe av avkastningen og renter på oljefondet for nå, men generellt tror jeg pengene går til hva jeg sier over. Vi burde kunne bruke litt oljepenger til å fikse veier i Norge, og vi burde ha råd til det. Mange veier er elendig her.

Endret av TrekStar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før i tida som ble mye utført fordi man så et behov.
I dag drives det meste av business, for at noen enkelte konger på haugen skal bli styrtrike.
Kameradderikameratene opererer i skyggene og overpriser, femdobbeltfakturerer og hjelper hverandre vekselvis.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er kanskje relativt ung, men før oljen og bompengene hadde vi et elendig veinett i Norge. Riksveier var ofte grusveier til langt ut på 70-tallet! Du tror reisetider er lange i Norge i dag, men man pleide altså å legge inn overnattinger på strekninger som i dag tar et par timer.

tb5815b6.jpg?chk=7629B7

Jeg betaler gledelig bompenger om det betyr at jeg har en vei å kjøre på. Fellesskattene kan gjerne gå til utdanning og helse, bilister skal ha råd til litt bompenger her og der. Og blir det for dyrt: Legg om kjøremønstrene! Vi har en arbeidsledighet på rundt 2% og et oppegående boligmarked. Dette går fint!

Anonymkode: f2a40...eb2

Mistenker at du enten ikke har bil selv, eller at du bor i et område uten så mye bompenger? Eller så kan det jo være at du har høy lønn og at det ikke betyr så mye for din økonomi. Men for mange av oss gjør bompengene et stort innhogg i privatøkonomien. For meg personlig gjør det også at jeg ikke kan flytte til det området jeg har familie og venner for det vil bety en enorm kostnad i bompenger når jeg skal på jobb. 

Anonymkode: 8a758...cee

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er såå godt en slipper å forholde seg til både bompenger og årsavgift, samt dyrt drivstoff🙂

Anonymkode: 4a8dd...eb0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mistenker at du enten ikke har bil selv, eller at du bor i et område uten så mye bompenger? Eller så kan det jo være at du har høy lønn og at det ikke betyr så mye for din økonomi. Men for mange av oss gjør bompengene et stort innhogg i privatøkonomien. For meg personlig gjør det også at jeg ikke kan flytte til det området jeg har familie og venner for det vil bety en enorm kostnad i bompenger når jeg skal på jobb. 

Anonymkode: 8a758...cee

Bor på landet og har fire biler. Før bodde jeg i byen og hadde to. Men så tok jeg et valg: Solgte min knøttlille leilighet, kjøpte hus med låve og garasje på landet (mellomlegg 300.000kr), og gikk 40% ned i lønn i ny jobb. Men livet er SÅ MYE BEDRE på landet.

Så, ja, bompenger betaler jeg når jeg skal inn til byen, eller motsatt vei - her på Vestlandet kommer man jo ingen steder uten. Men jeg synes at dette er valg som alle kan ta, som sagt over.

Har mange venner som klarer seg i byen uten bil, de tare bare i bruk doningen i helgene. Alt går an hvis man bare prøver å innrette seg. 

Anonymkode: f2a40...eb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Bor på landet og har fire biler. Før bodde jeg i byen og hadde to. Men så tok jeg et valg: Solgte min knøttlille leilighet, kjøpte hus med låve og garasje på landet (mellomlegg 300.000kr), og gikk 40% ned i lønn i ny jobb. Men livet er SÅ MYE BEDRE på landet.

Så, ja, bompenger betaler jeg når jeg skal inn til byen, eller motsatt vei - her på Vestlandet kommer man jo ingen steder uten. Men jeg synes at dette er valg som alle kan ta, som sagt over.

Har mange venner som klarer seg i byen uten bil, de tare bare i bruk doningen i helgene. Alt går an hvis man bare prøver å innrette seg. 

Anonymkode: f2a40...eb2

Jeg bor også på landet. En av norges største landbrukskommuner på Østlandet. Boligprisene er deperimerende lave, men vi er overhode ikke skånet for bompenger som røsker et godt tak i lønnen til vanlige folk.

Anonymkode: 8a758...cee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Samfunnet har gjort seg avhengig av at folk uten tilgang på offentlig kommunikasjon betaler for de som kan kjøre buss og tog. Så fant man ut at bilistene kan betale for velferd, kultur, gangvei i tillegg.

Så når behovet for ny veg kom, og pengene var lovt bort til andre formål ble løsningen å avgiftsbelegge enda hardere. Men tilslutt røyk strikken og nok var nok.

Det har vært lite motstand mot å betale for en veg når det faktisk ble veg av det og bommer ble tatt ned.

Er noen overrasket over protester når bommer står til evig tid og kun 2% går til veg. Den første bomstasjonen i Oslo skulle fjernes i 1997.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor også på landet. En av norges største landbrukskommuner på Østlandet. Boligprisene er deperimerende lave, men vi er overhode ikke skånet for bompenger som røsker et godt tak i lønnen til vanlige folk.

Anonymkode: 8a758...cee

Det er jo vi, som sagt, ikke heller. Skal jeg noe sted, blir det bompenger. Men den daglige ruta med jobb, barnehage, skole er fint innafor.

Anonymkode: f2a40...eb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor er en del faktisk nødt til å punge ut over 100 000 kroner i året! Bare på gunn av disse bom-pengene. 

Anonymkode: 621ae...90a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...