Gå til innhold

Lønner det seg å starte en budrunde?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva lønner seg her? Starte budrunde eller å vente å se det an, og by når klokken nærmer seg 12? Og lønner det seg å by godt under takst så hvis en evt budrunde kommer så har man mer å gå på i å by frem og tilbake frem til man er på takst eller gå nesten rett på takst? 

Anonymkode: aaaf3...c17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat det siste er jeg usikker på selv, men hver gang vi har startet en budrunde har det gått galt for oss (altså at vi har tapt), så det gjør jeg aldri igjen. Man må selvfølgelig se an andre eventuelle interessenter, men den som gir første bud er bare med på å sette i gang og legge lista.

Anonymkode: 652d5...458

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bydd først kl 10. Fire andre hev seg på. Startet 10% under takst. Vant 5 timer senere med 10% over takst. Hadde 200 000 kr igjen til grensen vi satte oss.

Anonymkode: ab2df...8bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bydd først kl 10. Fire andre hev seg på. Startet 10% under takst. Vant 5 timer senere med 10% over takst. Hadde 200 000 kr igjen til grensen vi satte oss.

Anonymkode: ab2df...8bb

Vurderer å hive inn et bud kl 11 hvis vi blir å by, har jo ikke vørt visning enda heller. By 100 tusen under takst. Imindre noen andre byr først. Lønner det seg å by enda mer enn 100 tusen under takst hvis vi ikke ha så mye å gå på over takst? 

Anonymkode: aaaf3...c17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bydd først kl 10. Fire andre hev seg på. Startet 10% under takst. Vant 5 timer senere med 10% over takst. Hadde 200 000 kr igjen til grensen vi satte oss.

Anonymkode: ab2df...8bb

Mente enda mindre enn 100 tusen under takst, ikke mer

Anonymkode: aaaf3...c17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mente enda mindre enn 100 tusen under takst, ikke mer

Anonymkode: aaaf3...c17

Det kommer jo an på prisantydningen på leiligheten som skal kjøpes. Er det uti huta heite og koster en mill, så utgjør jo 100.000,- en del, og kan muligens bli ansett som et veldig lavt bud. Koster den 4 mill utgjør jo 100.000,- mye mindre, og er slett ikke et unaturlig punkt å begynne på. 

Anonymkode: 615e3...3fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer jo an på prisantydningen på leiligheten som skal kjøpes. Er det uti huta heite og koster en mill, så utgjør jo 100.000,- en del, og kan muligens bli ansett som et veldig lavt bud. Koster den 4 mill utgjør jo 100.000,- mye mindre, og er slett ikke et unaturlig punkt å begynne på. 

Anonymkode: 615e3...3fa

Prisantydning på huset er 3,7 mill

Anonymkode: aaaf3...c17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raggy

Ikke by første dag etter visning hvis ingen andre gjør det. Jeg mener det kan gjøre noe med hvordan selger tenker og at de blir litt i tvil om hva de kan få. Byr du dagen etter visning får selger selvtillit og kan kjøre hardt på pris.

La det går noen dager og be om en privat visning etter at oppsatt visning har vært gjennomført så får du møte eier og kan føle litt på stemningen. Men så klart, legger andre inn bud dagen etter visning med frist kl 12 så må du jo bare kaste deg med hvis du vil ha boligen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det ingen fasit, men jeg syns Boligjakten på TV3 har gitt gode tips. Vil man ha en bolig er det ingen vits å sitte på gjerdet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Raggy skrev:

Ikke by første dag etter visning hvis ingen andre gjør det. Jeg mener det kan gjøre noe med hvordan selger tenker og at de blir litt i tvil om hva de kan få. Byr du dagen etter visning får selger selvtillit og kan kjøre hardt på pris.

La det går noen dager og be om en privat visning etter at oppsatt visning har vært gjennomført så får du møte eier og kan føle litt på stemningen. Men så klart, legger andre inn bud dagen etter visning med frist kl 12 så må du jo bare kaste deg med hvis du vil ha boligen.

Også har man en megler som orienterer selger, så å vente er det nødvendigvis ikke noe vits. Hvis selger er lur, så finner han ut mye info om folk som skriver seg på liste. Da vet han om det er reelle kjøpere eller ikke. Det er alltids noen som er interessert, men som venter med å by fordi de tror de kan få en lavere pris. Likevel klarer de ikke å la være å ringe megler om det er noen endringer på den aktuelle boligen.  

Selv jeg finner ut en del når jeg skriver meg på liste. Da tar jeg en rask titt på de som har satt seg på lista før meg. Googler de og finner ut mye info om dem. Er de reelle kjøpere eller nysgjerrige, hva de jobber med og evt lønn. Eier de eller leier de? Første eller 2.gangs boligkjøp. 

Nå er det riktignok vanskeligere å titte på listen, for enkelte meglere bruker iPad nå. Men det fins fortsatt meglere som bruker penn og papir☺️ 

Anonymkode: 20279...650

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke har vært visning enda, vet du jo ikke noe om interessen for boligen. Kan hende du er den eneste som kommer, eller du kan være en blant 10. Det jeg har merket meg etter mange visninger, men fortsatt ingen kjøp, er at det er et "dårlig" signal hvis noen setter seg ned i en stol eller sofa. Da føler de seg veldig hjemme... 

Jeg bor i Bergen, og her er det enormt stor forskjell på hvor raskt boliger går. Og det fordi om boligene ligger i helt samme område. Har inntrykk av at det som går veldig fort, er boliger som er mer eller mindre "innflyttingsklare". Er det litt å gjøre, så går det mye lengre tid, ofte flere måneder. Så er man handy, noe jeg ikke er, så kan man fint få kjøpt en fint beliggende boligen til 150 000 - 300 000 under prisantydning bare man er villig til å vente og la selger "pines" noen måneder. Syns jo egentlig det er ganske trist når en bolig står til salgs i mange måneder, for det må jo være en stor påkjenning. Men for kjøperne er det en ypperlig mulighet til å få en bolig til en god pris. 

Men du virker ganske ivrig på denne boligen TS, så hvis det er slik at du virkelig vil ha den, så legg deg opp mot prisantydning, og med kort akseptfrist. 

Anonymkode: a6d11...d6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første boligen jeg skulle by på, der kom første bud i 10tiden, og var 150 000 over takst. Jeg droppet legge inn bud, da jeg anså det som at noen var såpass interessert at det uansett ville gå over mitt budsjett. Den gikk 450 000 over takst til slutt. 

Noen andre leiligheter jeg var interessert i ventet jeg til de første budene var kommet, og så at det økte såpass raskt at det ikke var vits for meg bli med. 

Siste leiligheten la jeg inn bud rundt kl 10, og viste seg at det kom ett annet lavere bud akkurat til samme tid. antydning var 2,2 mill, jeg la meg 200 000 under takst. Ble ikke budrunde, men selger aksepterte ikke bud under takst, så jeg måtte by over meg selv. Men fikk den til takst. 

Noen ganger kan tidlige bud skremme bort andre, noen ganger sitter folk å følger med på budrunde for å sjekke interesse og så legge inn høyere rett før frist. 
Om ingen byr første dagen etter visning, så kan det hende selger holder ny visning til samme pris, eller senker prisen, eller ta boligen av markedet for en periode. 
Hva som lønner seg er umulig si helt sikkert. Det kommer an på hvor attraktiv boligen er, markedet i området, hvilken taktikk andre interessenter går for, og hvor travelt selger eventuelt har det med å få solgt. 

Anonymkode: 23878...a98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...