Gå til innhold

Nav og svindel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en kjæreste som ikke bor hos meg, men far til barnet sier han har ringt inn og sagt jeg har samboer da han hadde spørsmål om bidrag. Tar de slike tips videre? Jeg gidder ikke å styre på med dette, men har noen opplevd å blitt feil mistenkt? 

Anonymkode: 78a1e...148

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge dere har hver deres adresse i folkeregisteret så er det ikke noe problem.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Belima skrev:

Så lenge dere har hver deres adresse i folkeregisteret så er det ikke noe problem.

Det har vi. Han har egen enebolig

Anonymkode: 78a1e...148

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere overnatter hos hverandre veldig mye kan dere regnes som samboere, når det gjelder bidrag. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en kjæreste som ikke bor hos meg, men far til barnet sier han har ringt inn og sagt jeg har samboer da han hadde spørsmål om bidrag. Tar de slike tips videre? Jeg gidder ikke å styre på med dette, men har noen opplevd å blitt feil mistenkt? 

Anonymkode: 78a1e...148

Det spiller ingen rolle om bidragsmottaker har samboer ifm bidrag. Det har ingen innvirkning på bidragets størrelse. 

Angående andre stønader så spiller det først en rolle hvis dere enten får felles barn, eller at han bor hos deg i 12 måneder. Først da mister du utvidet barnetrygd etc. Men du må da melde fra når dere flytter sammen. Overgangsstønad tror jeg du mister med en gang. 

Anonymkode: b2d72...ea0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Glød said:

Hvis dere overnatter hos hverandre veldig mye kan dere regnes som samboere, når det gjelder bidrag. 

Her må du komme med kilder, ellers er dette tullesvaret bare å se bort i fra.

Anonymkode: 62822...595

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en kjæreste som ikke bor hos meg, men far til barnet sier han har ringt inn og sagt jeg har samboer da han hadde spørsmål om bidrag. Tar de slike tips videre? Jeg gidder ikke å styre på med dette, men har noen opplevd å blitt feil mistenkt? 

Anonymkode: 78a1e...148

De har folk som undersøker og etterforsker svindel hos Nav. Hvert år avdekkes mange svindlere og store summer.

Anonymkode: 5e3e9...caf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Glød skrev:

Hvis dere overnatter hos hverandre veldig mye kan dere regnes som samboere, når det gjelder bidrag. 

Og hvordan kan de kontrollere det? Lusker de omkring i buskene og spionerer?

Anonymkode: 2cbb7...558

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hvordan kan de kontrollere det? Lusker de omkring i buskene og spionerer?

Anonymkode: 2cbb7...558

ja det er faktisk ikke så langt unna sannheten. mye finner de ut via nett, facebook også

Anonymkode: 4233b...cf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tipser nav seg selv i mellom? For de har jo flere enheter som jobber med de forskjellige tingene. Så om far ga beskjed til bidragsfolkene, gir de beskjed om dette til de som driver å sjekker opp? For om jeg hadde hatt samboer hadde jeg ikke hatt rett på f. Eks OS. Da må den avdelingen evt. Bli varslet av de som sitter med bidrags delen, hvor dette ble opplyst til. 

Anonymkode: 78a1e...148

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en kjæreste som ikke bor hos meg, men far til barnet sier han har ringt inn og sagt jeg har samboer da han hadde spørsmål om bidrag. Tar de slike tips videre? Jeg gidder ikke å styre på med dette, men har noen opplevd å blitt feil mistenkt? 

Anonymkode: 78a1e...148

På NAVs side om hvordan de beregner barnebidrag, står det ikke et ord om "ny samboer". Virker derfor ikke som det har noe å si for barnebidrag. Biologisk far skal jo fortsatt forsørge sine barn, det er ikke nye samboers ansvar å betale for en annen manns (kvinnes) barn. Det høres i hvert fall ikke logisk ut i mine ører, og det står heller ikke noe om det.

Finles siden litt selv:

https://www.nav.no/no/Person/Familie/Barne+og+ektefellebidrag/Barnebidrag/Barnebidrag/Hvordan+NAV+beregner+barnebidraget

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Glød skrev:

Hvis dere overnatter hos hverandre veldig mye kan dere regnes som samboere, når det gjelder bidrag. 

Kanskje dette gjelder ved andre stønader fra NAV?

Anonymkode: ea1ba...543

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Million skrev:

På NAVs side om hvordan de beregner barnebidrag, står det ikke et ord om "ny samboer". Virker derfor ikke som det har noe å si for barnebidrag. Biologisk far skal jo fortsatt forsørge sine barn, det er ikke nye samboers ansvar å betale for en annen manns (kvinnes) barn. Det høres i hvert fall ikke logisk ut i mine ører, og det står heller ikke noe om det.

Finles siden litt selv:

https://www.nav.no/no/Person/Familie/Barne+og+ektefellebidrag/Barnebidrag/Barnebidrag/Hvordan+NAV+beregner+barnebidraget

Jeg vet at samboer ikke påvirker bidraget, men dette hadde påvirket de andre stønadene mine. Ble bare bekymret for at de skal stoppe stønadene under tvil om påstanden var riktig eller ikke. Jeg trenger pengene nå som jeg er student. 

Anonymkode: 78a1e...148

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet at samboer ikke påvirker bidraget, men dette hadde påvirket de andre stønadene mine. Ble bare bekymret for at de skal stoppe stønadene under tvil om påstanden var riktig eller ikke. Jeg trenger pengene nå som jeg er student. 

Anonymkode: 78a1e...148

Javel, men så lenge dere eier hver deres boliger og har folkeregisteradressene deres der, så kan ikke NAV mene at dere bor sammen. Det er bare å si til dem at din eks sa det for å være vrang og leke angiver for å gjøre livet surt for deg. Det er de sikkert ikke ukjente med at folk kan finne på å gjøre...!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Belima skrev:

Så lenge dere har hver deres adresse i folkeregisteret så er det ikke noe problem.

Dette er feil. Hvis de reelt sett er samboere, så har det ingen betydning hvor de har registrert adresse. Man kan ikke lure seg unna bare ved å ikke melde flytting

Anonymkode: d9ba4...28a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er feil. Hvis de reelt sett er samboere, så har det ingen betydning hvor de har registrert adresse. Man kan ikke lure seg unna bare ved å ikke melde flytting

Anonymkode: d9ba4...28a

Det gjelder bidraget, så da spiller det ingen rolle. Jeg leste vel fort tidligere i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ts, jeg tror du startet denne tråden fordi du svindler nav. Hvis ikke hadde du vel ikke brydd deg noe om det? Dere er samboere, eller vurderer og bli det. Du vil ikke miste inntekt. Det tenker jeg ihvertfall.

Anonymkode: 5e3e9...caf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ts, jeg tror du startet denne tråden fordi du svindler nav. Hvis ikke hadde du vel ikke brydd deg noe om det? Dere er samboere, eller vurderer og bli det. Du vil ikke miste inntekt. Det tenker jeg ihvertfall.

Anonymkode: 5e3e9...caf

Jeg er student og avhengig av stønader så derfor kan vi ikke flytte sammen. Jeg trenger jobb først. Han har uansett ikke råd til å sitte med huslån på 15.000 i mnd i tillegg til å dele utgifter på min bolig og familie. 

Anonymkode: 78a1e...148

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...