Gå til innhold

Bunad eller festdrakt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Lurer på hva dere mener angående dette:

Min kollega kom og spurte meg dette idag. Hun skal på bryllup til sommern. De skal feire på en låve, i en kjent bondegård. Veldig romantisk. Og veldig norsk ( som hun selv sier ). Brudeparet ønsker at alle skal gå i bunad hvis de har ellers så i en  fin sommer kjole. Hun lurer på hva hun bør gå med? Hun er fra Chile. Født i Norge. Hun er redd hun ikke kan gå i bunad, da hun ikke har røtter fra Norge. Hun er litt usikker på festdrakt, da hun hører «bunadspoliti» mener festdrakt er billige, stygge, bunadskopi. Hun er redd for at hun skiller seg ut hvis hun går med kjole, da hun vet at 99% vil gå i bunad. Hun spurte meg råd. Hva skal jeg si til henne? Gå med det hun føler? 

Anonymkode: 6ff47...7be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bunad er kjempe fint! Uansett om man har røtter herfra eller ikke! Kanskje litt drøyt å kjøpe seg bunad for å gå med I et bryllup da. 

Hadde jeg vært henne hadde jeg gått for kjole, alle har forståelse for at ei som ikke er etnisk norsk ikke har buand. 

Anonymkode: 35897...71b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det skal være nødvendig at hun bruker sinnsykt mye penger på en bunad eller litt mindre penger på ei festdrakt hvis dette er plagg hun ellers ikke vil komme til å bruke utenom dette bryllupet 

Brudeparet åpner jo for andre alternativer også, dvs pen sommerkjole. Så da ville jeg gått for det hadde jeg vært henne.

Nå vet jeg ikke om Chile har egne nasjonaldrakter, men hvis det finnes det og hun har det så kunne hun jo ha møtt opp i det. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hun ikke bare bruke sin egen nasjonaldrakt om hun har det? Ellers kan hun kanskje kjøpe ei festdrakt og sprite den opp med latinske bånd og farger. 

Anonymkode: 55083...0a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Takk for svar. Hun skulle leie hvis det skulle bli bunad. Men hun sa hun er usikker, siden hun ikke har røtter fra Norge ( ble nok usikker etter hun leste kommentarer under et innlegg om en fra Iran gikk med bunad på 17.mai. Mange mente han burde ikke gå med bunad ). 

Jeg personlig ville gå i kjole og tror jeg skal si det til henne. Men redd for at hun tar det litt feil, at jeg mener kun etniske nordmenn kan gå i bunad. Hvordan skal jeg formulerer riktig til henne?

Anonymkode: 6ff47...7be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun eier ingen nasjonaldrakt fra mors hjemland tror jeg.  Hun er veldig norsk. Snakker kun norsk. Har ingen tilknytning til Chile. Hun er mer norsk enn meg😄Jeg spiser ikke lutefisk🙈

Anonymkode: 6ff47...7be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Føler faktisk det er mer innafor å leie en bunad til et bryllup, enn til 17. Mai (jeg mener forsåvidt at andre enn etnisk norske også gjerne må få seg bunad om de ønsker det, også til nasjonaldagen.. enda jeg er aldri så nasjonalromantisk 😂). Det ligger på en måte litt mindre stolthet/patriotisme i en sånn dag. 

Det vil garantert være minst disse type menneskene der:

1. De som synes det er fint samme hva hu går med. Mest sannsynlig er det flest av disse 

2. De som vil tenke stygt om at hu går i bunad fordi.. ja, bunad!

3. De som vil tenke stygt om festdrakt, fordi de mener det er billig osv

4. De aller verste (tipper menn, ca 40) som ikke ser forskjell på festdrakt og bunad, og tenker stygt åkkesom.

Har ei venninne som lånte bunad som hørte til stedet der bruden kom fra, alle i venninnegjengen gjorde det. Ca 50% var faktisk fra det stedet. Så hun kan godt låne en bunad- kanskje fra stedet det feires, eller fra et sted hun har tilknytning til? Eller det som er tilgjengelig og i riktig prisklasse. Dumt å blakke seg..

Endret av Anim92
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes hun skal la være å bry seg om både bunadspoliti og andre og velge det hun selv helst vil ha. Vi hun ha bunad går hun for det, og vil hun ha festdrakt går hun for det. Begge deler er helt ok. Jeg personlig synes faktisk at flere av festdraktene utklasser bunadene av utseende, og billige er de ikke selv om de koster litt mindre enn bunadene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi snakket i lunsjen. Og jeg sa faktisk noe lunde det dere skrev her inne ( takk😊). Det endte med at hun valgte bunad🤗. Hun har alltid ønsket det, og siden brudeparet ønsker det også, så tror hun at hun går for bunad. 

Takk for at dere svarte meg! Ble mye klokere😉

Anonymkode: 6ff47...7be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uvesentlig.  Begge deler er bra.

Men..det er nå den som bærer den eller den som er viktig og som gjør påkledningen fin.

Min mening.   😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke kjøpt verken bunad eller festdrakt hvis det kun skal brukes i et bryllup. Tenker at hvis hun virkelig ville hatt bunad eller festdrakt hadde hun kjøpt en for lengst. Jeg ville gått for en lang kjole

Anonymkode: 583ec...423

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror grunnen til at hun ennå ikke har kjøpt/gå i en bunad er fordi hun er redd for fordommer? Siden hun ikke er etnisk norsk. 

Anonymkode: 6ff47...7be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...