Gå til innhold

Sy uten bedøvelse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ved få sting vurderes det om det skal settes bedøvelse eller ikke, men ved flere sting... hva mener dere om at de som selvskader sys uten bedøvelse? Hva gjør at det er greit/ ikke greit, mener du? 

Anonymkode: 07756...421

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle fortjener smertelindring, alle skal møtes med respekt og behandles likt. Selvskadere skader seg selv fordi de har det vanskelig og det å måtte dra til legevakten med resultatet av en vanskelig dag er tungt nok fra før. De skader seg ikke for å plage helsevesenet med gjentatte besøk. Så ja, de bør få bedøvelse (dersom de ønsker det så klart). De trenger ikke å straffes ved å bli påført smerte av andre/ukjente. De må bli møtt med respekt, og se at folk bryr seg om dem. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
13 minutter siden, mintgrønn skrev:

Alle fortjener smertelindring, alle skal møtes med respekt og behandles likt. Selvskadere skader seg selv fordi de har det vanskelig og det å måtte dra til legevakten med resultatet av en vanskelig dag er tungt nok fra før. De skader seg ikke for å plage helsevesenet med gjentatte besøk. Så ja, de bør få bedøvelse (dersom de ønsker det så klart). De trenger ikke å straffes ved å bli påført smerte av andre/ukjente. De må bli møtt med respekt, og se at folk bryr seg om dem. 

Enig. En som selvskader er syk, og fortjener like omsorgsfull behandling som de som har en fysisk diagnose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har måtte sydd selvpåførte skader ved flere anledninger. Har alltid sagt at jeg skal ha bedøvelse, selvom jeg har fått beskjed om «Du gjorde det jo selv, så du liker vel at det gjør vondt.» og samme personene har gjerne stukket bedøvelsessprøyten veldig aggressivt og jeg har endt opp med store blåmerker rundt stikkene.. Nei, din drittsekk, det er ikke det det handler om. Og det er noe helt annet når jeg gjør det selv og har kontroll.

Anonymkode: 32282...054

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har måtte sydd selvpåførte skader ved flere anledninger. Har alltid sagt at jeg skal ha bedøvelse, selvom jeg har fått beskjed om «Du gjorde det jo selv, så du liker vel at det gjør vondt.» og samme personene har gjerne stukket bedøvelsessprøyten veldig aggressivt og jeg har endt opp med store blåmerker rundt stikkene.. Nei, din drittsekk, det er ikke det det handler om. Og det er noe helt annet når jeg gjør det selv og har kontroll.

Anonymkode: 32282...054

Sånne mennesker skulle ikke ha jobbet i helsevesenet. 😨

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den riktige prosedyren er å alltid sy selvskadere med bedøvelse fordi selvskadere har ofte smerteapati(De bryr seg ikke om smerte) og det å la dem bli sydd uten bedøvelse bare gir dem den oppmerksomheten de søker ved at de kan fremstå som sterke.

Anonymkode: 0e59b...68f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter fødsel ble jeg sydd uten bedøvelse. Gikk helt fint og det var ikke noe særlig vondt 

Anonymkode: 618ea...90f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

selvskadere har ofte smerteapati(De bryr seg ikke om smerte) og det å la dem bli sydd uten bedøvelse bare gir dem den oppmerksomheten de søker ved at de kan fremstå som sterke.

Anonymkode: 0e59b...68f

Hvor har du dette fra? Har du en link som støtter disse påstandene?

Anonymkode: 7411d...c7d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Etter fødsel ble jeg sydd uten bedøvelse. Gikk helt fint og det var ikke noe særlig vondt 

Anonymkode: 618ea...90f

På meg virket bedøvelsen på den ene siden men ikke den andre. Gikk helt fint men så var jeg rimelig nummen fra før der nede. Samtidig. Det å sy uten bedøvelse vil opplevd forskjellig ettersom hvor på kroppen man syr og hvor lett det er å bedøve. 

Anonymkode: e3abd...367

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvor har du dette fra? Har du en link som støtter disse påstandene?

Anonymkode: 7411d...c7d

Dette var nok nytt for deg, kanskje du ikke er så kjent med tema. 

Anonymkode: 0e59b...68f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

selvskadere har ofte smerteapati(De bryr seg ikke om smerte) og det å la dem bli sydd uten bedøvelse bare gir dem den oppmerksomheten de søker ved at de kan fremstå som sterke.

Anonymkode: 0e59b...68f

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor har du dette fra? Har du en link som støtter disse påstandene?

Anonymkode: 7411d...c7d

 

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette var nok nytt for deg, kanskje du ikke er så kjent med tema. 

Anonymkode: 0e59b...68f

Har du en link til artikkel el.l. som bekrefter dine påstander? 
Mange selvskadere har fortalt om at det er en svært grusomt opplevelse å bli sydd uten bedøvelse, så dine påstander ser ikke ut til å stemme nei.

Anonymkode: 7411d...c7d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle skal få bedøvelse om de ønsker det mener jeg. Blir litt som at tannlegen sier at «nei, dette megahullet er det du og godisen som står for. Du visste det kom til å skje, så da får du bare tåle å trekke uten bedøvelse». 

Anonymkode: 85f66...554

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sydd uten bedøvelse en gang. Da kløyvet jeg øret nesten i to etter et fall. Det var i brusen og inn mot hodet og bedøvelse ville ikke fungere godt der. Det er noe av det mest smertefulle jeg har opplevd. Har sydd flere ganger, da med bedøvelse. ALLE fortjener å få den smertelindringen de har behov for og alle fortjener å få den hjelpen de har krav på. Om noen har det vondt og har skadet seg selv har de behov for omsorg, trøst og selvsagt smertelindring. At noen kan mene noe annet gjør vondt bare å tenke på. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

 

Har du en link til artikkel el.l. som bekrefter dine påstander? 
Mange selvskadere har fortalt om at det er en svært grusomt opplevelse å bli sydd uten bedøvelse, så dine påstander ser ikke ut til å stemme nei.

Anonymkode: 7411d...c7d

Har du en link som bekrefter dine påstander? Hvem er disse mange som har uttalt seg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, FrodeF skrev:

Har du en link som bekrefter dine påstander? Hvem er disse mange som har uttalt seg? 

Bare å ta et kjapt søk på Google detC6E71ACB-FE9E-4000-8DA6-7BC3E0215490.thumb.png.cb8fffd7068dd0d46592fa2be10cad3b.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig tanke at selvskadere skal straffes ved å ikke få bedøvelse. Hva er ideén bak noe sånt...? Merkelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Etter fødsel ble jeg sydd uten bedøvelse. Gikk helt fint og det var ikke noe særlig vondt 

Anonymkode: 618ea...90f

Det ble jeg også - og det er det jævligste jeg har opplevd i mitt liv.. Verre enn fødselen i seg selv!

Anonymkode: 53550...f92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble også både klippet og sydd uten bedøvelse ved mine to fødsler, vondt men ikke grusomt vondt. Har heller aldri fått bedøvelse hos tannlegen, samt har både tatt endel piercinger og kuttet meg selv endel da jeg var yngre. Jeg ville nok ikke klagd om jeg ble sydd uten bedøvelse av andre grunner heller, jeg har nok høy smertetoleranse. Men jeg synes absolutt det burde tilbys ved alle anledninger der det er tid til å sette det før man syr - og det er vel sjelden selvskadere er 2 minutter fra å blø ihjel når de kommer inn på legevakta.

Anonymkode: e1ff8...90a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde KREVD å få bedøvelse! Har litt lav smerteterskel. Selvfølgelig skal selskadere få bedøvelse 

Anonymkode: 3b5b4...ac1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

 

Har du en link til artikkel el.l. som bekrefter dine påstander? 
Mange selvskadere har fortalt om at det er en svært grusomt opplevelse å bli sydd uten bedøvelse, så dine påstander ser ikke ut til å stemme nei.

Anonymkode: 7411d...c7d

Tviler på du får en link fra ab 68 f ;)

Anonymkode: 3b5b4...ac1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...