Gå til innhold

Merkelige hukommelsestap?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ofte når jeg er med familien får jeg stadig kommentarer på at jeg ikke husker ting som har skjedd nylig. Jeg kan få spørsmål om f.eks; «Var det du som tråkket på den gjenstanden?», «Var det du som drakk opp melken?», «Var det du som kastet håndkleet på vask?», etc. Mitt svar er alltid «jeg vet ikke» for jeg klarer ikke huske slike små ting jeg gjør. 

Familien min kommenterer at jeg ikke virker å være sikker på noe som helst, og spør om jeg ikke bare kan si ja eller nei. Greia er at jeg ikke vet, jeg klarer ikke huske slike ting. Hadde jeg visst hadde jeg sagt ja eller nei. 

Noen som kjenner seg igjen? Er dette normalt, eller kan det være stress jeg ikke legger merke til som gjør at jeg faller ut? (Har traumelidelse)

Anonymkode: d17b6...fee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De  høres lite forståelsesfulle ut (hvis de vet at du har traumelidelse og de også vet at dette går utover hukommelse og konsentrasjon). Hvis de ikke vet at du har traumelidelse og/eller de ikke vet at dette går utover hukommelse og konsentrasjon, kan det være lurt å forklare det til de.

Anonymkode: 41884...019

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De  høres lite forståelsesfulle ut (hvis de vet at du har traumelidelse og de også vet at dette går utover hukommelse og konsentrasjon). Hvis de ikke vet at du har traumelidelse og/eller de ikke vet at dette går utover hukommelse og konsentrasjon, kan det være lurt å forklare det til de.

Anonymkode: 41884...019

De vet det, og er gode personer ❤️ Jeg må jo innrømme at jeg selv synes det er merkelig at jeg ikke kan huske helt enkle hverdagslige ting, når jeg husker så mye av fortiden i detaljer. Husker f.eks hvilket årstall vi reiste dit og dit, men husker ikke om jeg var den som drakk opp melken. Merkelig..

Anonymkode: d17b6...fee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres dissosiativt ut. Hvilke(n) diagnose(r) har du? Er du blitt utredet for ulike dissosiative lidelser? 

Anonymkode: 26abe...755

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette høres dissosiativt ut. Hvilke(n) diagnose(r) har du? Er du blitt utredet for ulike dissosiative lidelser? 

Anonymkode: 26abe...755

Ja, jeg har blitt utredet for det, men har det ikke. Tror jeg glemte å nevne dette, men jeg nevnte at jeg lett faller ut av samtaler f.eks. At jeg ikke får med meg hva andre sier en del ganger. Psykologen som utredet sa at det er normalt at læringskapasiteten går ned om man har for mye i hodet (som jeg kan ha ofte), og at en logisk respons er å koble av (som når man blir trøtt og ukonsentrert), at det ikke er dissosiasjon å falle ut av samtaler men naturlig fordi man ikke klarer å prosessere mer elns.

Så jeg har egt bare tenkt at det er konsentrasjonsproblemer. Så jeg lurer på om noen har opplevd noe lignende eller om dette er normalt.?

Jeg husker mye av fortiden i detaljer. Ingen i familien husker like mye som meg, like langt tilbake. Jeg husker alle årstall og ekstremt mye ned til den minste detalj, også fra svært tidlig alder. 

Men hverdagslige små hendelser virker å gå meg forbi. 😬

Anonymkode: d17b6...fee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg husker mye av fortiden i detaljer. Ingen i familien husker like mye som meg, like langt tilbake. Jeg husker alle årstall og ekstremt mye ned til den minste detalj, også fra svært tidlig alder.

Har det alltid vært slik?

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hverdagslige små hendelser virker å gå meg forbi.

Har det vært slik i mange år?

Anonymkode: 41884...019

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har det alltid vært slik?

Har det vært slik i mange år?

Anonymkode: 41884...019

Ja. Jeg har alltid husket veldig mye, hatt veldig detaljerte minner fra fortiden, da særlig fra negative hendelser.

Det med å falle ut av samtaler har vart i mange år, men det med å glemme hverdagslige ting vet jeg ikke. Det er familien som har lagt merke til det i grunn og som har kommentert det.

Anonymkode: d17b6...fee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger denne da jeg kjenner meg igjen, har nettopp vært på nevropsykologisk utredning og venter på rapport 🙄

Anonymkode: 0bb59...b85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Følger denne da jeg kjenner meg igjen, har nettopp vært på nevropsykologisk utredning og venter på rapport 🙄

Anonymkode: 0bb59...b85

❤️

Anonymkode: d17b6...fee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg har blitt utredet for det, men har det ikke. Tror jeg glemte å nevne dette, men jeg nevnte at jeg lett faller ut av samtaler f.eks. At jeg ikke får med meg hva andre sier en del ganger. Psykologen som utredet sa at det er normalt at læringskapasiteten går ned om man har for mye i hodet (som jeg kan ha ofte), og at en logisk respons er å koble av (som når man blir trøtt og ukonsentrert), at det ikke er dissosiasjon å falle ut av samtaler men naturlig fordi man ikke klarer å prosessere mer elns.

Så jeg har egt bare tenkt at det er konsentrasjonsproblemer. Så jeg lurer på om noen har opplevd noe lignende eller om dette er normalt.?

Jeg husker mye av fortiden i detaljer. Ingen i familien husker like mye som meg, like langt tilbake. Jeg husker alle årstall og ekstremt mye ned til den minste detalj, også fra svært tidlig alder. 

Men hverdagslige små hendelser virker å gå meg forbi. 😬

Anonymkode: d17b6...fee

Jeg har opplevd mye lignende det du beskriver. I mitt tilfelle viste det seg at det er ADHD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sillyline skrev:

Jeg har opplevd mye lignende det du beskriver. I mitt tilfelle viste det seg at det er ADHD.

Ja, jeg skjønner. Jeg har vært utredet for ADHD flere ganger, men har det ikke 🙂

Anonymkode: d17b6...fee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...