Gå til innhold

Innsamling til avskjedsgave til sjef som slutter - er det vanlig å gi bort penger?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Blondie65
8 timer siden, Sandie skrev:

Her ga vi 100 kr per person til sjefen da hun skulle gå av med pensjon og det ble samlet i et gavekort som hun fikk i tillegg en blomst. Ser ingenting galt med det.

Du ser ikke helt forskjellen på å slutte for pensjonsalder og gå til nytt selskap, skjønner jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, Blondie65 skrev:

Du ser ikke helt forskjellen på å slutte for pensjonsalder og gå til nytt selskap, skjønner jeg?

Spiller ingen rolle for meg så lenge sjefen har vært hyggelig og gjort en god jobb. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vant til avskjedsgave, men da gir man valgfritt beløp og kjøper en gave.

Penger i konvolutt virker lite personlig,  og litt spesielt da det er til en som tjener bedre enn dere. En personlige gave ala det du foreslår synes jeg derimot er hyggelig da det mer er et uttrykk for lykke til og takk for nå, og ikke minst at dere har fått med dere litt av personen utenfor jobb.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi samler inn til felles gave ved rund bursdag, pensjon, når noen slutter og når noen får baby. 20 eller 50 kr. per pers avhengig av anledning. Har gitt gavekort flere ganger, men ikke penger. Jeg har alltid fått noe når jeg ha4 slutta i en jobb.

Jeg ville foreslått bukett eller gave og at 2000 kr cash er litt mye mens andre hører det så ser du om du får støtte. Hvis ingen støtter deg ville jeg bare betalt og holdt kjeft. Ta det opp igjen ved en senere anledning hvis det skjer med flere. Det er ikke alt det er verdt å bruke så mye energi på.

Anonymkode: 2cfc7...b34

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville blitt ille berørt om jeg var sjef og fikk en konvolutt penger i hånden ved bytte av jobb, spesielt om det var mye penger.

Jeg tenker også dette er en gave det er vanskelig å ha åpenhet om, -verken sjef eller ansatte vil kommentere summen til hverandre, så her er det potensielt mulig å dra inn en pen liten sum for organisatoren. Mulig jeg er urimelig mistenksom, men har brent meg på lignende før med tilsynelatende pålitelige folk. 

Og om organisatoren er hederlig, kan det likevel være hun ikke får alle med i folden. Om dere er tjue stk og konvolutten inneholder 1900 kr, blir det veldig tydelig at noen ikke var med på leken, og det kan gi grobunn for mange slags tanker. Var det noen som ikke hadde råd? Var det noen som ville vise at de ikke egentlig har likt sjefen? Har noen av de som betalte egentlig ikke råd heller? Det er komplikasjoner en slik gave ikke bør ha. 

Et kort og en blomst/gave i en litt mer nøktern prisklasse, er kjempehyggelig. En konvolutt med kontanter smaker litt mer lys ide fra en dominant personlighet i gruppen. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi gir alltid gave til de som slutter. 

Aldri penger. 

Og det er frivillig og anonymt å gi, og man gir det man vil. (en av sekretærene samler inn via vips, og fikser gave). Det er en stor avdeling, så de fleste gir 20-50 kroner avhengig av hvor mye der har jobbet med personen. 

Anonymkode: abbcc...afc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Her gir alle 50 kroner, og så kjøper vi inn en gave for summen, eventuelt kjøpes det et gavekort på en butikk vi vet vedkommende liker. Vi er ikke så mange som jobber hos oss, så verdien blir under 1000 kroner.

Anonymkode: 4e03f...944

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å skulle gi en overordnet, som tjener mer enn dere, kontanter virker bare merkelig :klo: 

Å samle inn til en liten bruksgjenstand til noen som slutter er ikke så uvanlig. 

På min arbeidsplass har jeg måttet gi 100-150 kr. hele tre ganger hittil i mai pga. bursdager/fødsler osv. Syntes det blir litt i overkant... 

Anonymkode: 211d5...712

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.5.2019 den 23.10, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært 20 år i arbeidslivet og har aldri opplevd at man kjøper avskjedsgave til en sjef som slutter, ei heller kolleger. Har kun opplevd innsamlinger til gaver når noen har fylt "rundt tall" eller har fått barn.  Jeg byttet jobb for et års tid siden og det har vært lite sånt her, men nå skal avdelingssjefen (som er svært godt likt av alle) slutte og et par kollegaer ønsker å samle inn penger til en avskjedsgave til hen.

Vi er 20 personer på avdelingen og de foreslår at alle gir 100 kr. Tanken til initiativtakeren er å gi sjefen et kort med pengene inni. For meg er det en merkelig tanke. Hvorfor skal vi gi hen 2.000 kr i et kort i avskjedsgave? I mine øyne hadde det vært mer normalt å gi en fin blomst/bukett med et hyggelig kort signert av alle som en gest siste dagen hen jobber, eller evt. å kjøpe noe litt ordentlig, som f.eks. en fin vinkaraffel fra Riedel e.l. (sjefen er veldig vininteressert) eller kanskje gavekurv med forskjellige krydder, oljer osv. (hen er også matinteressert og ivrig hobbykokk). 

Er jeg helt på viddene?

Anonymkode: 12508...79d

Der jeg jobber bruker vi å samle inn ved runde år, bryllup, fødsel og når noen slutter. Med unntak av fødsel hvor det blir gave til barnet gir vi alltid gavekort som kan brukes på alle Thon eide storsentre. Og vi gir valgfritt beløp.

Endret av Kjetil E
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kommentert i tråden før, men må legge til at det som gjør det SÆRS rart i denne situasjonen er at det samles inn en større sum (som 2000 kr må sies å være) til en leder som går til en bedre jobb frivillig, av de ansatte som tjener dårligere enn lederen (går jeg ut i fra), som gis cash kontant i en konvolutt.

Om dette hadde vært gave fra avdelingen til en sektretær/kantineansatt/o.l (eller en annen med lavere inntekt enn giverne), eller at mottageren gikk ut i uføretrygt/alderspensjon/har mistet jobben pga. nedskjæringer/osv. hadde det vært noe annet. Det hadde også vært noe annet om de faktisk hadde gitt en gave som reflekterte motagerens interesser (riedel karaffel og gavekort på restaurant er nevnt i tråden som eksempler).

Men det hele her er bare rart.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...