Gå til innhold

Innsamling til avskjedsgave til sjef som slutter - er det vanlig å gi bort penger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vært 20 år i arbeidslivet og har aldri opplevd at man kjøper avskjedsgave til en sjef som slutter, ei heller kolleger. Har kun opplevd innsamlinger til gaver når noen har fylt "rundt tall" eller har fått barn.  Jeg byttet jobb for et års tid siden og det har vært lite sånt her, men nå skal avdelingssjefen (som er svært godt likt av alle) slutte og et par kollegaer ønsker å samle inn penger til en avskjedsgave til hen.

Vi er 20 personer på avdelingen og de foreslår at alle gir 100 kr. Tanken til initiativtakeren er å gi sjefen et kort med pengene inni. For meg er det en merkelig tanke. Hvorfor skal vi gi hen 2.000 kr i et kort i avskjedsgave? I mine øyne hadde det vært mer normalt å gi en fin blomst/bukett med et hyggelig kort signert av alle som en gest siste dagen hen jobber, eller evt. å kjøpe noe litt ordentlig, som f.eks. en fin vinkaraffel fra Riedel e.l. (sjefen er veldig vininteressert) eller kanskje gavekurv med forskjellige krydder, oljer osv. (hen er også matinteressert og ivrig hobbykokk). 

Er jeg helt på viddene?

Anonymkode: 12508...79d

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge hun ikke skal slutte pga pensjon så synes jeg ikke at hun burde få noe. 

Anonymkode: 5af7d...13a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge hun ikke skal slutte pga pensjon så synes jeg ikke at hun burde få noe. 

Anonymkode: 5af7d...13a

Hen slutter pga at hen har fått seg ny og bedre jobb i annet firma.

Anonymkode: 12508...79d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg ts, tenker det er litt rart å skulle gi penger..

Anonymkode: baa54...6d2

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hen slutter pga at hen har fått seg ny og bedre jobb i annet firma.

Anonymkode: 12508...79d

"Sviker" med andre ord.. 

Anonymkode: 5af7d...13a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gi penger er tullete. Og hvertfall til en som har høyere stilling og bedre lønn enn dere. Vedkommende må da begynne å lure på hvorfor dere vil gi henne penger også. 

Det er noe helt annet å samle inn penger for å kjøpe blomst og et kort. Det er mer riktig gest om dere først skal gjøre noe. Men dere må ikke. Det vil ikke være rart å la være. 

Anonymkode: 2c73d...1e7

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å lage noe kake til siste arbeidsdagen? 

Har det blitt tatt bilder i løpet av tiden som er gått så kan dere lage no fotobok eller lignende. Og de som vil kan skrive en liten hilsen. 

Evt et kort. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes heller ikke noe om å gi penger når noen slutter. Men hvis ansatte vil gi en gave, så ser jeg ikke noe galt i det. Jeg fikk blomst og vase når jeg sluttet i forrige jobben etter å ha vært der i 5 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint å gi en blomst eller en annen enkel gave. Kontanter blir veldig merkelig - og det er ikke vanlig 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke gi penger!

Hvis dere har så mye som 2000kr hadde jeg gitt gavekort på en fin restaurant eller noe i den sjangeren. 

 

Anonymkode: 4a558...f7e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å gi penger er tullete. Og hvertfall til en som har høyere stilling og bedre lønn enn dere. Vedkommende må da begynne å lure på hvorfor dere vil gi henne penger også. 

Det er noe helt annet å samle inn penger for å kjøpe blomst og et kort. Det er mer riktig gest om dere først skal gjøre noe. Men dere må ikke. Det vil ikke være rart å la være. 

Anonymkode: 2c73d...1e7

Takk, det er det jeg tenker også. Det er ikke det at en hundrelapp er allverden, men jeg synes bare det blir rart at vi "på gølvet" gir penger til sjefen. Jeg er jo ganske nyansatt, mens initiativtakeren til dette opplegget har jobbet i bedriften i noen år og er ganske dominerende, så jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gripe det an, men jeg føler for komme med innspill fordi dette blir helt feil i mine øyne. Noen tips til hvordan jeg bør angripe det?

Anonymkode: 12508...79d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gi penger i avskjedsgave blir bare rart for meg. Der jeg jobber gir vi en blomsterbukett til de som slutter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Absolutt ikke gi penger!

Hvis dere har så mye som 2000kr hadde jeg gitt gavekort på en fin restaurant eller noe i den sjangeren. 

 

Anonymkode: 4a558...f7e

Pengene er ikke samlet inn enda, dette kom opp i lunsjen i dag. Initiativtakerene foreslo 100 kr pr. pers og vi er 20 ansatte på avdelingen. Om alle gir 100 kr blir det jo 2.000 kr. Personlig mener jeg det burde holde med halvparten eller mindre, at vi gir så det ble nok til en pen blomst/bukett (evt. med vase) og et kort som en hyggelig gest til en sjef vi alle kommer til å savne.

Anonymkode: 12508...79d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

100/person er for mye.

Det vanlige er å gi en blomst som takk for nå.

Pengene i en konvolutt gjør vi ikke, men vi gir gavekort ved runde dager, gave (i form av ting) fra bedriften ved rund dag, og blomster ved fødsel og begravelse i nær familie og sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres KJEMPERART ut, skal dere gi 2000kr til sjefen deres, fordi hen har fått en annen jobb? 

For det første er 100kr per ansatt for mye, for det andre er det rart å gi cash. Hadde det enda vært et gavekort eller en ting.

En blomsterbukett eller bare et hyggelig kort holder masse.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi samler inn til alle, men det er frivillig om og hvor mye, de fleste gir 20-40 kr. Og så kjøper vi gave deretter.

Anonymkode: 61937...6d0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er enig i at 2000 kr i hånden er litt spes. Bak en kake, kjøp en blomsterkvast og gi et gavekort på bokhandel til 500 kr. Det synes jeg er passende. (Evt et Universalt gavekort hvis vedkommende ikke er interessert i å lese). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.5.2019 den 23.42, AnonymBruker skrev:

Pengene er ikke samlet inn enda, dette kom opp i lunsjen i dag. Initiativtakerene foreslo 100 kr pr. pers og vi er 20 ansatte på avdelingen. Om alle gir 100 kr blir det jo 2.000 kr. Personlig mener jeg det burde holde med halvparten eller mindre, at vi gir så det ble nok til en pen blomst/bukett (evt. med vase) og et kort som en hyggelig gest til en sjef vi alle kommer til å savne.

Anonymkode: 12508...79d

Høres ut som initiativtager har lite penger selv og skal "ordne en gave" fra alle. Dette høres veldig rart ut. Si at du gjerne er med på en blomsterkvast. Du bør alliere deg med andre, ellers ender det ofte opp med at den som roper høyest får viljen sin. 

Anonymkode: 9bb40...041

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ga vi 100 kr per person til sjefen da hun skulle gå av med pensjon og det ble samlet i et gavekort som hun fikk i tillegg en blomst. Ser ingenting galt med det.

Endret av Sandie
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her gir de gaver til til sjefen ved jul og bursdag. For meg blir det for dumt og smiskete så har satt foten ned.  Flere som misliker det, men som ikke tørr å si nei fordi navnet da ikke synes på kortet. Vil du ikke bli med på pengegaven så la vær.

Anonymkode: d9b01...318

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...