Gå til innhold

"Hemmelig" slanking


susilu

Anbefalte innlegg

Jeg har, i en alder av 45 aldri slanket meg før - og har egentlig vært litt stolt av det.  Har jo gått litt opp og ned av naturlige årsaker, men stort sett innenfor normalvekt-området, og aldri satt meg selv på diett.  Men nå er det nok!  Vekta har sakte, men sikkert krøpet over 76 kg. (BMI nærmere 26 - så det er vel ikke livsfarlig, men liker det ikke, og føler jeg må reversere vektoppgangen før det blir enda verre.)  Har dessuten flere av de ekstra kiloene rundt magen (grrr) Jeg har litt kunnskaper om kosthold fra jobb / utdanning, og har dessuten lest meg opp i det siste.  Skjønner at det ikke er noe hokus-pokus, men at jeg rett og slett må spise mindre enn jeg bruker. (Og at forbrenningen kanskje blir litt daffere med årene, uten at apetitten nødvendigvis blir det😝) Har begynt å logge matvarer og telle kalorier. Har lagt om til en slags periodisk faste. Tilnærmet 16:8 - spisevindu mellom 11 - 20.  Er ganske aktiv fra før, og tenker å fortsette med det. Går tur med hunden hver dag og jogger 2 - 3 ganger i uka. Av og til lengre fjellturer i helgene.  Burde-burde trent styrke også, men det får vente til senere.  Er så kjedelig alene... og har ikke tid-og-råd til treningssenter akkurat nå.  

Tror og håper jeg skal klare dette. Målet mitt er å gå ned til 63 kg til jul 2019.  Da har jeg 7 mnd på meg.  Men så er saken at jeg ønsker å holde hele slanke-prosjektet hemmelig.  Særlig for barna mine!  Jeg har to tenåringer.  Både jeg og faren var opptatt av å gi dem et sunt og avslappet forhold til kropp & mat, og synes heldigvis vi har lyktes med det.  De har ikke lagt merke til at jeg skipper frokosten - vi har litt ulik rytme om morgenen, så det er ikke felles frokost uansett.  Middag spiser vi som regel sammen, men satser på at jeg skal klare å justere porsjonene uten å lage noen big deal av det.  Kanskje snikinnføre litt mer grønnsaker, men det har da ikke tenåringen vondt av heller.  

Hva tror dere, er det mulig å slanke seg ubemerket i et halvår??  Det vil jo forhåpentligvis vises at jeg går ned etterhvert, så får jeg tenke litt på hvordan jeg ev.  kommenterer det...

Spoiler

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så bra du tar hensyn til tenåringene dine! Det er det ikke alle som gjør. :) 

Jada, det er mulig å slanke seg ubemerket. Mindre porsjoner og sunnere valg. Du har god tid til å gå ned de kiloene du skal. Når du er såpass aktiv som du er renner nok kiloene fort av når du ligger i kaloriunderskudd. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du høres ut som et godt forbilde for barna dine. Men det kan du også være om du er ærlig med de om dette. Er en helt ærlig sak å si at du har vært for slapp med kostholdet og har bestemt deg for å skjerpe deg litt, og spise sunnere for helsens skyld. Du får prøve å ikke ha fokus på kropp, vekt eller slanking, men mer energi og helse. Stoppe vektoppgangen før det går for langt. De trenger ikke å vite at du mener det er gått for langt allerede😄 De trenger jo også å lære seg at man ikke kan spise alt man vil hele tiden, samtidig at man også kan gjøre små grep og sunne valg for å trives igjen. 

Anonymkode: a7f0f...7fe

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slanket meg 25 kilo uten å snakke om det hjemme. Ungene registrerer ikke hva jeg spiser/ ikke spiser, men hadde jeg oppført meg annerledes ved bordet, så ville de nok reagert.

Dette blir hva du gjør det til.

Anonymkode: d320b...215

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vet ungene at jeg holder meg borte fra søtsaker. Ikke fordi jeg slanker meg, men fordi jeg får så lite energi og blir dårlig og slapp av for stort inntak. Jeg koser meg ofte med littegrann godteri på lørdagen sammen med dem.

Ellers spiser vi samme middag, de legger ikke merke til om jeg forsyner meg mindre en tidligere. Middag er som oftest det eneste fellesmåltider vi har, utenom frokost i helgene. Dessuten har vi alltid spist masse grønnsaker og salat, så det er ikke en plutselig forandring i middagsvaner. Synes egentlig ikke det er noe særlig problem 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Takk for svar!  Det blir nok veldig greit. Får ta det litt som det faller seg - uten å ha noe særlig fokus på at jeg vil bli slankere 🙂 Får noen aha-opplevelser når man begynner å følge med på kaloriinnhold, altså.  F.eks en boks kokosmelk er nesten halve dagsbehovet mitt.  Da ble det lett wok uten kokosmelk 😁
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er mulig å slanke i hemmelighet. Jeg slanket bort 15 kg på et halvt år uten at samboeren min (nå eks) oppdaget det. Hun oppdaget det først etter å ha sett et bilde av meg fra 6 måneder tidligere.

Det jeg gjorde var:
- Hoppet over frokost
- Spiste sunt på jobben
- Spiste normal middag (litt mindre porsjon)
- Spiste lite etter kl 18

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...