Gå til innhold

Hvordan håndtere sinte mennesker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg opplever å få kjeft ganske ofte og er på en måte vant til å få kjeft, men syns ikke det er riktig å kjefte på fremmede pga bagateller. Syns ikke det er riktig å kjefte på folk i det hele tatt. Skjønner meg ikke på folk som går i fistel pga ingenting. Tydelig at noen ikke har lært seg innestemme eller utestemme.

Av titalls episoder da jeg får kjeft eller tilsnakk bare ved å eksistere så syns jeg disse episodene er de verste de tre siste årene:

  • Dame går forbi meg mens jeg sykler og snapper totalt og kjefter fordi jeg syklet på «feil side» av veien.
  • Ei dame på toget BRØLER (som en sint ulv rett og slett) fordi jeg kom borti en knapp på døren. Hallo. Snakk om å være sint og gal! Hun ville til og med ha meg av toget pga en sånn bagatell. Spyttet bare sprutet ut av munnen hennes. Ehh... 
  • En annen dame på jobb snapper plutselig og halvveis skriker: er du dum eller? Må folk jobbe for deg eller noe sånn? Nesten så det ble avsluttet med: for faen. 

Det er mange flere episoder, men de historiene her får holde. 

Det jeg reagerer på er at aggresjonen ikke er i samsvar med situasjonen. Kjeftingen er på et nivå der man skulle tro man hadde sluppet en bombe eller noe skikkelig ille. Det står ikke i forhold til situasjonen. 

Jeg har ikke et frekt oppsyn. Er ganske sjenert faktisk. Jeg tåler å bli pratet til og tåler motgang men den harry trailer-måten å bli pratet til på syns jeg er så skremmende og lite dannet. Blir urolig av det for det passer lynnet mitt så dårlig å være en sånn illsint brøleape. Man kan snakke om ting uten å banne, skrike og kjefte. Flere som ofte blir kjeftet på og som vet om noen fine teknikker for å håndtere sånne mennesker? 

Anonymkode: 7d0ae...09e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først i innlegget sier du at du får kjeft "ganske ofte", så sier du senere i innlegget at du er sjenert. Jeg tenker at dette kan ha en sammenheng. Ikke at du får kjeft for å være sjenert, men kan det være at du tolker tilsnakk verre enn det egentlig er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Wiskola skrev:

Først i innlegget sier du at du får kjeft "ganske ofte", så sier du senere i innlegget at du er sjenert. Jeg tenker at dette kan ha en sammenheng. Ikke at du får kjeft for å være sjenert, men kan det være at du tolker tilsnakk verre enn det egentlig er?

Nei. Jeg tåler ganske mye selvom jeg er sjenert. Folk kan fint si ting som er kritikk til meg som jeg kan ta til meg og se på som en positiv ting, men det er måten ting blor sagt og gjort på. Hvis et menneske har et lydnivå der glass og høyttalere sprenges så fanger man ikke opp hva som sies men tenker heller: skal dette mennesket fly på meg eller...? Det har ingen effekt rett og slett. 

Akkurat nå, theTitanic skrev:

Det gjør de sjelden to ganger....  

Tror flere av de gjør dette både en to tre og fire ganger. For å si det ærlig er dette det mest negative trekkene jeg ser hos personer. At de ikke klarer å styre temperamentene sine. 

Anonymkode: 7d0ae...09e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått kjeft for utrolig mye rart fra kunder på jobb. Blir det for ille å de ikke gir seg, plinge jeg på sjefen så får han ta seg av det. Er for eksempel min feil at TINE har så "dumme og unyttige" korker på melkekartonger, eller at hovedlageret ikke hadde en vare inne slik at vi ikke fikk den på bestillingen. Vært noen ganger jeg har benyttet det jeg lærte da ungene var små. Å lukke øra til utbruddet var over for så å prøve igjen.. 

Enkelte, eller kanskje en god del, er dessverre bare sånn. Vi er bare så "heldige" å få disse berikelsene inn i jobben vår og iblant ellers.. Må bare puste med magen å glemme dem. Ikke lett, men å bære på det er det ingen vits i.. 

Anonymkode: e70f4...ee0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor ikke ta ansvar å kjefte tilbake, voksne mennesker som freser er ikke lært opp til å være høflig, de har kanskje elskere som venter på dem, og må ut raskt toget. Det kan være dem har blitt kjeftet på av mannen sin, og må få utbrudd et annet sted. Det kan være noen som ikke har fått snakke med noen overtid, og dermed er dem ikke vant med å snakke om kjefter på tilfeldige mennesker. 

Men allikevel har vi rett og si ifra om det som er normalt ikke blir gjort på en anstendig måte, slik som jeg opplever du gjørt, din holdning er det menneske reagerer på, så hvorfor ikke ta det til deg å gjøre ting raskere enn at man utsetter ting, slik at mennesker reagerer. 

Anonymkode: 975b2...9f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fått kjeft for utrolig mye rart fra kunder på jobb. Blir det for ille å de ikke gir seg, plinge jeg på sjefen så får han ta seg av det. Er for eksempel min feil at TINE har så "dumme og unyttige" korker på melkekartonger, eller at hovedlageret ikke hadde en vare inne slik at vi ikke fikk den på bestillingen. Vært noen ganger jeg har benyttet det jeg lærte da ungene var små. Å lukke øra til utbruddet var over for så å prøve igjen.. 

Enkelte, eller kanskje en god del, er dessverre bare sånn. Vi er bare så "heldige" å få disse berikelsene inn i jobben vår og iblant ellers.. Må bare puste med magen å glemme dem. Ikke lett, men å bære på det er det ingen vits i.. 

Anonymkode: e70f4...ee0

Det du sier har jeg tenkt på men noen ganger blir det for mye liksom og det må da vøre fryktelig slitsomt å omgåes sånne folk flere dager i uka. Man må rett og slett bare la det prelle av, men er ikke alltid det går. Har på en måte sånt innebygget i meg: hvem tillater deg å skrike til meg? Jeg har ikke tillatt det. 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

hvorfor ikke ta ansvar å kjefte tilbake, voksne mennesker som freser er ikke lært opp til å være høflig, de har kanskje elskere som venter på dem, og må ut raskt toget. Det kan være dem har blitt kjeftet på av mannen sin, og må få utbrudd et annet sted. Det kan være noen som ikke har fått snakke med noen overtid, og dermed er dem ikke vant med å snakke om kjefter på tilfeldige mennesker. 

Men allikevel har vi rett og si ifra om det som er normalt ikke blir gjort på en anstendig måte, slik som jeg opplever du gjørt, din holdning er det menneske reagerer på, så hvorfor ikke ta det til deg å gjøre ting raskere enn at man utsetter ting, slik at mennesker reagerer. 

Anonymkode: 975b2...9f9

Å kjefte og snakke er to forskjellig ting. Hvorfor skal jeg behandle et menneske når jeg ikke vil bli behandlet sånn, når jeg syns det er helt lavmål? Det å ta ansvar er jo og ikke gjøre som sinnatagger gjør. Føler jeg da. En annen ting er, skjønner ikke at de ikke får dårlig samvittighet etter sinneutbrudd der spyttet sprutet ut av munnen mens de kjefter. Hvor er samvittigheten? Føler de seg ikke ille til mote etterpå? De mister jo totalt ansikt. 

Nå skrev du en del og siler ut noe av det. Jeg er ikke så sjenert at jeg rødmer bare noen ser på meg, og klarer å si fra hvis det er ting jeg ikke liker men tror ikke du har forstått at det er skrikingen og hersketeknikker jeg ikke liker (samtidig som det ikke er så innmari behagelig å få spytt i fleisen). Det skulle da ikke være nødvendig å skrike til noen så lenge man aldri har gjort disse menneskene noen ting. 

Anonymkode: 7d0ae...09e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du gidder kan du rolig si tilbake: «jeg forstår deg godt når du snakker normalt, du trenger ikke skrike og kjefte for at jeg skal forstå budskapet ditt. Prøv igjen, så kanskje vi kan bli enige.»

Anonymkode: 1b1bc...fb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis du gidder kan du rolig si tilbake: «jeg forstår deg godt når du snakker normalt, du trenger ikke skrike og kjefte for at jeg skal forstå budskapet ditt. Prøv igjen, så kanskje vi kan bli enige.»

Anonymkode: 1b1bc...fb8

Klart det kan være en mulighet ovenfor enkelte. Til hun som ble så sint som en ulv der spyttet bare sprutet når hun kjefta forsøkte jeg å si det men hun var så sint at toget nesten sporet av og familie sto ved siden av meg og forsøkte å komme til ordet men hun la meg for hat. Det var en veldig ubehagelig episode og det var ikke med vilje. Det satt andre folk på toget sol var helt stumme når hun holdt på. 

Hun andre som mente jeg var dum i hodet (noe jeg vet jeg ikke er) fikk jeg heldigvis hjelp av en dame til å snakke med henne.

Heldigvis da så består jo livet mest av sympatiske mennesker. :) 

Anonymkode: 7d0ae...09e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm... så stor skriften ble? 

Anonymkode: 7d0ae...09e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...