Gå til innhold

Angst og mageproblemer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen her som sliter med angst og har mageproblemer ... jeg har mange symptomer på angst og vært gjennom mye ... nå i d siste har magen begynt å tulle ... mye smerter (kjennes ut som konstant gruemage..)... kvalm til tider ... en hul sultfølelse i magen... er sulten hele tiden! Sånn generelt ubehag i magen... ganske langt nede ... legen mener alt dette skyldes angsten... er det noen som har opplevd lignende ? Er jo livredd d er er noe alvorlig og d hjelper jo ikke akkurat på...

Anonymkode: fe8dd...2e0

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Angst og mageproblemer henger mye sammen. Og det går begge veier. Angst fører til mageproblemer og mageproblemer fører til angst. Mye av det du beskriver kan godt være angstrelatert, men jeg skjønner ikke den hule sultfølelsen. Sånn som du beskriver det, så virker det som det kan være noe mer der. Irritabel tarm, en intoleranse, syreproblemer eller lignende. Jeg ville nok prøvd å få en annen lege, og kanskje ikke sagt så mye om angsten. Det er så innmari lett å avvise reelle kroppslige symptomer med angst når man vet at pasienten har angst. 

Anonymkode: 6d80d...913

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angstfull person med hul sultfølelse her (Ref vedkommende som svarte over meg) 🙋‍♀️

Det er MEST SANNSYNLIG angstproblematikk du har, TS, og du har MEST SANNSYNLIG ikke en alvorlig diagnose.

Du er redd, og det er vondt, men det er forskjell på å være redd og å være i fare. Du er mest sannsynlig helt frisk (sånn bortsett fra angst-problematikken da), og det virker som du har fått hjelp hos lege som ikke har funnet noe alvorlig hos deg. Jeg syns du bør prøve å falle til ro med det, eventuelt få en second opinion hos en annen lege. Men som sagt; mest sannsynlig er du helt frisk. 

Prøv å kjenn på forskjellen om å være redd og å være i fare. Det er to forskjellige ting. Å være redd er ikke farlig.

Anonymkode: 728a9...c22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Angstfull person med hul sultfølelse her (Ref vedkommende som svarte over meg) 🙋‍♀️

Det er MEST SANNSYNLIG angstproblematikk du har, TS, og du har MEST SANNSYNLIG ikke en alvorlig diagnose.

Du er redd, og det er vondt, men det er forskjell på å være redd og å være i fare. Du er mest sannsynlig helt frisk (sånn bortsett fra angst-problematikken da), og det virker som du har fått hjelp hos lege som ikke har funnet noe alvorlig hos deg. Jeg syns du bør prøve å falle til ro med det, eventuelt få en second opinion hos en annen lege. Men som sagt; mest sannsynlig er du helt frisk. 

Prøv å kjenn på forskjellen om å være redd og å være i fare. Det er to forskjellige ting. Å være redd er ikke farlig.

Anonymkode: 728a9...c22

Jeg har selv både angst og mageproblemer, altså ekte mageproblemer med diagnose og medisinering. Og jeg ble avvist i mange år fordi legen trodde det var angst. Det var en enorm lettelse å få svar. Så ja, selv om det høyst sannsynlig er angsten som merkes, og angsten som går i kroppen, så må det da gå an å ta en sjekk for å utelukke at det kan være noe fysisk. Innmari dumt å overse noe hvis det er noe, og veldig deilig å vite at alt er i orden hvis man er redd for at det er noe.

Anonymkode: 6d80d...913

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar... ja jeg vet jeg har angst... generealisert angst og helseangst .. hatt kreft i de fleste organer snart , hjernesvulst osv....( var altid helt frisk)  sist nå var det en stor klump i halsen som gjor vondt å svelge ... men d gikk visst plutselig over det også etter et par uker så begynte magen nå...er så Lei av å kjenne på ting ... og mageproblemer er så dumt! Vondt å hele tiden kjenne på ubehag i magen, litt diaré også men ikke mer enn to ganger til dagen... og noen dager er bedre enn andre ... redd for crohns nå eller kreft i tarmen osv... legen sier d bare er angst dette og og jeg prøver så godt jeg kan å tro på d! Vil tro på d men så tar tankene overhånd... så greit å høre om andre med angst har mageproblemer også.. takk til dere som svarer :) 

Anonymkode: fe8dd...2e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste som har angst har stress-mage.

Prøv dette: gå en lang tur på 1-2 timer eller tren én times tid. Dersom magesmertene skyldes angst vil du kunne oppleve at du "blir frisk" i magen i løpet av den tiden du er i aktivitet. 

Anonymkode: cefd0...47a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar... ja jeg vet jeg har angst... generealisert angst og helseangst .. hatt kreft i de fleste organer snart , hjernesvulst osv....( var altid helt frisk)  sist nå var det en stor klump i halsen som gjor vondt å svelge ... men d gikk visst plutselig over det også etter et par uker så begynte magen nå...er så Lei av å kjenne på ting ... og mageproblemer er så dumt! Vondt å hele tiden kjenne på ubehag i magen, litt diaré også men ikke mer enn to ganger til dagen... og noen dager er bedre enn andre ... redd for crohns nå eller kreft i tarmen osv... legen sier d bare er angst dette og og jeg prøver så godt jeg kan å tro på d! Vil tro på d men så tar tankene overhånd... så greit å høre om andre med angst har mageproblemer også.. takk til dere som svarer :) 

Anonymkode: fe8dd...2e0

Fra en som har crohns, det er ikke den verste tingen i verden du kan få. Noen sliter selvfølgelig mer enn andre, men de aller fleste jeg kjenner med crohns har gode liv selv om de har sykdommen. Men jeg vil heller tippe du har irritabel tarm eller stressmage framfor crohns. I hvert fall om dette har pågått over tid og ikke har blitt noe særlig verre. Når legen sier det er angsten, har han da i det hele tatt, tatt noen prøver av deg? Crp, leukocytter, avføringsprøver, test for allergier og cøliaki? 

Anonymkode: 6d80d...913

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan skrive under på at stress/usikkerhet fører til mageproblemer. Nærmest umiddelbart for min del. Jeg er ganske sikker sammenhengen, for når situasjonen roer seg, normaliserer magen seg. 

Anonymkode: 6dbd4...323

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei legen vil ikke ta noen prøver for var så sikker på det var angsten... hadde en periode med samme mageproblemer for 5 år siden... og da gikk det over på en mnd og to... men har lest chrons osv kan komme i perioder og være symptomfri i noen år ? Går det ? Bra å høre at crohns ikke er så gale . 

Anonymkode: fe8dd...2e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt i innleggene dine sier at det er angst. Absolutt alt. Og det mener jeg fordi jeg har gått den runden der selv...

 

Jeg anbefaler deg å lese Selvhjelpstrilogien til Ingvard Wilhelmsen.

Anonymkode: 728a9...c22

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er angst ja. Har det selv! Hatt i mange år nå. 

Skriver under på kommentaren om å gå en lang tur, og boka til Ingvard Wilhelmsen er også å anbefale, absolutt! 

 

Det viktigste du kan gjøre som funker for meg (erfaren angster vil jeg kalle meg altså!) er å spise regelmessig, så vet du at du har DET i orden, altså at det ikke er sult du kjenner + stabilt blodsukker er bra. Og det siste steget, som også tar lengst tid og energi: Lær deg å slutte å kjenne etter.. Når du har kommet så langt, da vil ting slippe taket. Du vil fortsatt ha dårlige dager, men de vil være færre og ikke vare like lenge :) 

Anonymkode: da595...fd8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar 👍 jeg prøver å gå litt turer og ofte så hjelper det ja... da kjenner jeg lite men så fort jeg setter meg ned kjenner jeg symptomene fra magen. Så ja å prøve å ikke kjenne etter er noe jeg må jobbe med .. men når magen tuller som verst så må jeg jo springe på do så symptomene blir jo fort ganske fysiske liksom... 

Anonymkode: fe8dd...2e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg veldig godt igjen. Og hos meg er det angst. Er noe jævla dritt, for når man har vondt i magen så får man mer angst. For min del som har sosial angst, så tør jeg ikke gå noe sted fordi jeg kan bli dårlig. Og blir kvalm hver kveld omtrent. Blir jeg nervøs, så kaster jeg opp. Helt topp, det hjelper jo veldig på nervøsiteten😅 og så veksler det mellom å ha null matlyst eller aldri å bli mett. 

Jeg har også fått beskjed om å holde meg fysisk aktiv, men det er vanskelig når man er redd for å få vondt eller kaste opp. Så mageproblemer og angst er absolutt gode venner 😅

Anonymkode: cd407...466

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har det også sånn. Men hva hjelper da? Hvordan klarer man å ikke tenke på det, ikke fokusere på kvalmen og magen? Er ikke alltid jeg kan velge aktivitet.. fks møter på jobb osv.. Hvordan kommer jeg ut av angst-tankene og å grue meg til ting pga angst? 

Anonymkode: cdba5...8e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.5.2019 den 21.19, AnonymBruker skrev:

Nei legen vil ikke ta noen prøver for var så sikker på det var angsten... hadde en periode med samme mageproblemer for 5 år siden... og da gikk det over på en mnd og to... men har lest chrons osv kan komme i perioder og være symptomfri i noen år ? Går det ? Bra å høre at crohns ikke er så gale . 

Anonymkode: fe8dd...2e0

Det stemmer, men den går ikke over av seg selv. Uten behandling vil du bare bli verre og verre. SÅ hadde det vært det som plaget magen din for 5 år siden, så hadde du visst det nå. Man kan komme i remisjon ved hjelp av medisiner og behandling, og for noen så kan det være nok til å holde sykdommen nede i årevis, også uten medisiner etter en stund. Men når den først blusser opp, så er det med store magesmerter og medisiner må til. 

Anonymkode: 6d80d...913

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...