Gå til innhold

Avlive eller prøve omplassering?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har en 12 år gammel hund som vi fikk for fire år siden. Overtok den etter en gammel nabo som kom på sykehjem. Hunden er snill og grei og er egentlig ikke et problem. Da vi overtok han hadde vi allerede en hund og de ble gode kompiser. Desverre måtte vi avlive den første hunden vår for 2 år siden pga kreft. Problemet vi da har hatt i 2 år er at han ikke greier å være alene hjemme. Dette var ikke et problem da vi hadde den andre hunden for da var de hjemme sammen mens vi var på jobb. 

Vi har fått mye klager fra naboer om at han står å bjeffer hele dagen så vi har gjort alt vi kan for å begrense dette. Samboer tar han med seg på jobb så ofte det lar seg gjøre og vi er aldri borte på kveldene lenger. Vi har prøvd å jobbe med at han skal klare å være hjemme alene men det fungerer ikke. Han bjeffer bare jeg går ut for å kaste søppel. 

Det er vondt å si det men jeg heller mot å kanskje avlive han. Hva ville dere gjort? Trenger noen råd og hjelp til å tenke her. Har forresten prøvd å legge ut annonse på finn men alle rygger unna når jeg forteller alder og grunn til at han må omplasseres. 

Anonymkode: 04403...e89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med tanke på alder skylder dere han å holde ut synes nå jeg. Ikke legitim grunn til avlivning. Utrolig kynisk tenkt av dere. hunden lever kanskje ett to år til , dere klarer vell såpass? Da dere valgte å ta på dere ansvaret for to år siden burde dere visst at dere påtok dere ansvar fram til hunden dør av naturlige årsaker. Ikke bare at den blir ubeleilig for dere. 

Anonymkode: 266da...03b

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med tanke på alder skylder dere han å holde ut synes nå jeg. Ikke legitim grunn til avlivning. Utrolig kynisk tenkt av dere. hunden lever kanskje ett to år til , dere klarer vell såpass? Da dere valgte å ta på dere ansvaret for to år siden burde dere visst at dere påtok dere ansvar fram til hunden dør av naturlige årsaker. Ikke bare at den blir ubeleilig for dere. 

Anonymkode: 266da...03b

Vi holder ut fordi vi hører ingen bjeffing.  Det er naboene som ikke holder ut. 

Ts

Anonymkode: 04403...e89

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med tanke på alder skylder dere han å holde ut synes nå jeg. Ikke legitim grunn til avlivning. Utrolig kynisk tenkt av dere. hunden lever kanskje ett to år til , dere klarer vell såpass? Da dere valgte å ta på dere ansvaret for to år siden burde dere visst at dere påtok dere ansvar fram til hunden dør av naturlige årsaker. Ikke bare at den blir ubeleilig for dere. 

Anonymkode: 266da...03b

Typisk crazy dyrevelferdsdame svar. 

Snakk med dyrlegen? Kanskje dere kan skaffe en hund til? 

Anonymkode: c0f75...0e9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med tanke på alder skylder dere han å holde ut synes nå jeg. Ikke legitim grunn til avlivning. Utrolig kynisk tenkt av dere. hunden lever kanskje ett to år til , dere klarer vell såpass? Da dere valgte å ta på dere ansvaret for to år siden burde dere visst at dere påtok dere ansvar fram til hunden dør av naturlige årsaker. Ikke bare at den blir ubeleilig for dere. 

Anonymkode: 266da...03b

Men en hund som har så sterk seperasjonsangst at han står å bjeffer hele dagen, har det jo ikke bra? Man kan jo ikke si opp jobben på grunn av at hunden ikke kan være alene heller... Da er det faktisk bedre å enten omplassere (som er vanskelig, og hunden har alt byttet hjem en gang) - eller avlive. Selvsagt bør man ha prøvd alt før man går til det steget, men det høres jo ikke ut som denne hunden har det godt sånn som det er nå, i hvert fall. 

Jeg kan ikke nok om hunder til å vite om det kunne fungere å «alenetrene» den på samme måte som om den var valp, men tviler kanskje på at det vil fungere på en som er så gammel? Er det et alternativ for dere skaffe en ny hund på sikt? Kanskje det kunne framskyndes for gamlehunden sin del? 

Anonymkode: 65021...4bf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Typisk crazy dyrevelferdsdame svar. 

Snakk med dyrlegen? Kanskje dere kan skaffe en hund til? 

Anonymkode: c0f75...0e9

Det er ikke aktuelt med en ny hund desverre. Han er i våre øyne en flott familiehund.  Problemet er kun når vi ikke er hjemme. Da går han amok og naboene blir fly forbanna. 

Ts

Anonymkode: 04403...e89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men en hund som har så sterk seperasjonsangst at han står å bjeffer hele dagen, har det jo ikke bra? Man kan jo ikke si opp jobben på grunn av at hunden ikke kan være alene heller... Da er det faktisk bedre å enten omplassere (som er vanskelig, og hunden har alt byttet hjem en gang) - eller avlive. Selvsagt bør man ha prøvd alt før man går til det steget, men det høres jo ikke ut som denne hunden har det godt sånn som det er nå, i hvert fall. 

Jeg kan ikke nok om hunder til å vite om det kunne fungere å «alenetrene» den på samme måte som om den var valp, men tviler kanskje på at det vil fungere på en som er så gammel? Er det et alternativ for dere skaffe en ny hund på sikt? Kanskje det kunne framskyndes for gamlehunden sin del? 

Anonymkode: 65021...4bf

Enig. 

Anonymkode: c0f75...0e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omplassering er i såfall ikke rett for en så gammel hund.

Anonymkode: 814b0...db2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Omplassering vil skape mye stress og uro for hunden, og vil neppe gjøre ting bedre for hunden med tanke på alder. Jeg fikk også masse klager på bjeffing etter vi flyttet til nytt sted. Jeg brukte bjeffehalsbånd (et bånd som lager en liten pipelyd ved bjeffing, og er ikke skadelig for hunden) og ble kvitt bjeffingen i løpet av en uke. Min hund har riktignok ikke separasjonsangst.

Hvordan reagerer den hvis den blir lukket inne på et rom? Prøv å avvenn ved å trene på dette sammen med belønning..? Finnes det hundebarnehage i nærheten hvor den kan være de få timene den må være alene?

Prøv finnenhundepasser.no, kanskje noen vil være hundebarnevakt?:)

Anonymkode: 32626...cf5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med tanke på alder skylder dere han å holde ut synes nå jeg. Ikke legitim grunn til avlivning. Utrolig kynisk tenkt av dere. hunden lever kanskje ett to år til , dere klarer vell såpass? Da dere valgte å ta på dere ansvaret for to år siden burde dere visst at dere påtok dere ansvar fram til hunden dør av naturlige årsaker. Ikke bare at den blir ubeleilig for dere. 

Anonymkode: 266da...03b

Da regner jeg med at du egentlig har glemt å skrive gode råd også? Eller må du bare inn på sånne tråder for kjefte for å føle deg bedre? 

Anonymkode: 2230a...56d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men en hund som har så sterk seperasjonsangst at han står å bjeffer hele dagen, har det jo ikke bra? Man kan jo ikke si opp jobben på grunn av at hunden ikke kan være alene heller... Da er det faktisk bedre å enten omplassere (som er vanskelig, og hunden har alt byttet hjem en gang) - eller avlive. Selvsagt bør man ha prøvd alt før man går til det steget, men det høres jo ikke ut som denne hunden har det godt sånn som det er nå, i hvert fall. 

Jeg kan ikke nok om hunder til å vite om det kunne fungere å «alenetrene» den på samme måte som om den var valp, men tviler kanskje på at det vil fungere på en som er så gammel? Er det et alternativ for dere skaffe en ny hund på sikt? Kanskje det kunne framskyndes for gamlehunden sin del? 

Anonymkode: 65021...4bf

Vi har desverre ikke klart å trene bort dette. Vi har hatt flere hunder opp gjennom årene og ingen av de har hatt det samme problemet. Men de andre har vi fått som valper da. Han her var 8 år når vi fikk han og såvidt jeg vet vært hjemme med eieren sin hver dag(En eldre pensjonert mann) 

Vi kommer ikke til å skaffe oss en ny hund for å se om det løser problemet desverre. 

Ts

Anonymkode: 04403...e89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som dere kjenner som kunne tenkt seg å være hundepasser? Eldre folk som ikke jobber med hunder fra før av som kunne tenkt seg å passe ham mens dere jobber? I stedet for å omplassere, prøv å søk etter hundepasser? Når er det dere jobber? Kanskje er det noen unge som kunne tenkte seg noen hundrelapper for å passe ham

Anonymkode: d0c2c...32a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen som dere kjenner som kunne tenkt seg å være hundepasser? Eldre folk som ikke jobber med hunder fra før av som kunne tenkt seg å passe ham mens dere jobber? I stedet for å omplassere, prøv å søk etter hundepasser? Når er det dere jobber? Kanskje er det noen unge som kunne tenkte seg noen hundrelapper for å passe ham

Anonymkode: d0c2c...32a

Vi jobber begge kun dagtid man-fre. Eldste barnet vårt er såpass store at hun går tur med han hver dag etter skolen så han er kun hjemme alene fra ca 8-13/14.  

Vi har sjekket opp hundebarnehage men det går ikke med arbeidstidene våre.   Har ikke tenkt på privat hundepasser ennå. 

Ts

Anonymkode: 04403...e89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Omplassering vil skape mye stress og uro for hunden, og vil neppe gjøre ting bedre for hunden med tanke på alder. Jeg fikk også masse klager på bjeffing etter vi flyttet til nytt sted. Jeg brukte bjeffehalsbånd (et bånd som lager en liten pipelyd ved bjeffing, og er ikke skadelig for hunden) og ble kvitt bjeffingen i løpet av en uke. Min hund har riktignok ikke separasjonsangst.

Hvordan reagerer den hvis den blir lukket inne på et rom? Prøv å avvenn ved å trene på dette sammen med belønning..? Finnes det hundebarnehage i nærheten hvor den kan være de få timene den må være alene?

Prøv finnenhundepasser.no, kanskje noen vil være hundebarnevakt?:)

Anonymkode: 32626...cf5

Bjeffhalsbånd har vi ikke prøvd eller tenkt på. Han både uler og bjeffer sier naboene.  Det var noen uker i fjor han holdt munn fordi vi pusset opp badet og da var det folk her på dagtid. Han holder også munn tre timer hver fredag når vaskehjelpen er her. 

Han vil ikke bli lukket inne på et rom alene. Han kjørt samme løp på han som alle de andre hundene vi har hatt men de har vært valper. Desverre er hundebarnehage i feil retning for oss og åpningstidene funker ikke. Har to barnehagebarn som må leveres også. 

Får sjekke ut hundebarnevakt 😊 han bryr seg ikke hvor eller hvem han er med så lenge det er et menneske eller et dyr han kommer overens med. 

Ts

Anonymkode: 04403...e89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags rase er det? Har litt å si for omplassering det og. En liten rase lever gjerne lenger, men en schæfer på 12 er liksom eldgammel. Sett mange annonser på finn der folk ønsker seg turvenn på dagtid, eller tilbyr å være 'dagmamma' for eiere i jobb. Kan jo være verdt å sjekke, eller legge ut en annonse selv om at det ønskes? 

Anonymkode: 85d1f...1df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er gammel, har antaglig ikke mange år igjen. Man vet ikke hva slags hjem han får et annet sted, og omplassering er en påkjenning på han. Jeg hadde nok avlivet han framfor å omplassere han. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva slags rase er det? Har litt å si for omplassering det og. En liten rase lever gjerne lenger, men en schæfer på 12 er liksom eldgammel. Sett mange annonser på finn der folk ønsker seg turvenn på dagtid, eller tilbyr å være 'dagmamma' for eiere i jobb. Kan jo være verdt å sjekke, eller legge ut en annonse selv om at det ønskes? 

Anonymkode: 85d1f...1df

Han er blanding. En liten hund på 10 kg. Dyrlegen sier han har mange gode år igjen. Han er egentlig helt perfekt. Rolig og lydig. Hvem som helst kan komme inn døra her å han er blid mot alle. Han er snill med alle barna og går fint i bånd. Det eneste som er et problem med han er at han bjeffer så mye at naboene beskylder oss for dyreplageri. Jeg tar det veldig tungt fordi jeg er veldig glad i dyr å ønsker bare det beste for han. 

Jeg har lagt han ut på finn flere ganger men ingen napp desverre. 

Ts

Anonymkode: 04403...e89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi holder ut fordi vi hører ingen bjeffing.  Det er naboene som ikke holder ut. 

Ts

Anonymkode: 04403...e89

Hva med å trene opp hunden til å være alene ? Finnes mange gode råd og tips hvis man googlet litt :)

Anonymkode: 266da...03b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrlegen kan skrive ut medisiner mot separasjonsangst. Jeg brukte det på min, fungerte utmerket.

Anonymkode: 7dc13...d04

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars gamle mann. Omplassering høres ikke bra ut. Sjekk om dere kan få til en hundepasser. 

Lykke til 😄

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...