Gå til innhold

Webutvikling eller interaksjonsdesign?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hadde dere valgt webutvikling eller interaksjonsdesign for best mulig arbeidsmuligheter? NTNU det er snakk om. 

Anonymkode: ee994...ad7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hadde dere valgt webutvikling eller interaksjonsdesign for best mulig arbeidsmuligheter? NTNU det er snakk om. 

Anonymkode: ee994...ad7

Bachelor altså. 

Anonymkode: ee994...ad7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt interaksjonsdesign. Webutvikling er forholdsvis enkelt å lære seg på egenhånd.

Anonymkode: e20b6...143

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge deler gir jobb, ingen grunn til å stresse. Jeg jobber med utvikling, masse jobber.

Velg det du synes passer best for deg og dine interesser 

Anonymkode: 5c974...4d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg begynt en ny teknologisk utdannelse nå innen IT/utvikling/web, så ville jeg fokusert på noe mer rådgivende, siden mange oppdrag i økende grad blir satt bort til utenlandske oppdragsgivere. Mye utvikling utføres utenfor Norges grenser, og det er spesifisering, design og ting på overordnet nivå som gjerne gjøres innenlands. 

Anonymkode: 3faa2...d58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Skulle jeg begynt en ny teknologisk utdannelse nå innen IT/utvikling/web, så ville jeg fokusert på noe mer rådgivende, siden mange oppdrag i økende grad blir satt bort til utenlandske oppdragsgivere. Mye utvikling utføres utenfor Norges grenser, og det er spesifisering, design og ting på overordnet nivå som gjerne gjøres innenlands. 

Anonymkode: 3faa2...d58

Uenig, tendensen er heller motsatt. Outsourcing har vært lite vellykket. 

Jeg har jobba med utvikling i mange år, aldri har jobbmarkedet vært så bra som nå. Nesten umulig å få tak i utviklere

Anonymkode: 5c974...4d3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skulle jeg begynt en ny teknologisk utdannelse nå innen IT/utvikling/web, så ville jeg fokusert på noe mer rådgivende, siden mange oppdrag i økende grad blir satt bort til utenlandske oppdragsgivere. Mye utvikling utføres utenfor Norges grenser, og det er spesifisering, design og ting på overordnet nivå som gjerne gjøres innenlands. 

Anonymkode: 3faa2...d58

Må si meg uenig. Veksten innenfor dette segmentet øker. 
Jeg ville gått for webutvikling og fokusert på backend.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/21/2019 at 1:57 PM, AnonymBruker said:

Uenig, tendensen er heller motsatt. Outsourcing har vært lite vellykket. 

Jeg har jobba med utvikling i mange år, aldri har jobbmarkedet vært så bra som nå. Nesten umulig å få tak i utviklere

Anonymkode: 5c974...4d3

Jeg støtter denne. Outsourcing av drift til andre land har fungert dårlig. Se på DNB. De kaster ut inderne nå. Hos Equinor kunne for mange bare boote en server og stanse drift på en boreplattform. 

Jeg føler ikke at utvikling fra andre land har fungert bra heller. Noen har kanskje avdelinger i Krakov og andre litt nærmere steder enn India I TILLEGG til egne utviklere, ikke istedenfor. Folk i andre land sitter for langt fra materien og føler lite ansvar i praksis. 

Selv uten egne utviklere er vanlig å ha en forvaltningsavtale på systemer slik at selv innleide utviklere sitter fysisk hos de som eier systemene flere dager i uka. De kan være med på møter fysiske møter og det er noe annet enn å bruke skype til India hver gang. Det å kunne ta en spontan prat og slenge ut idéer over bordet uten å måtte kalle inn og booke møterom og uten språkbarrière er helt gull. 

Selv om man ønsker å gå for en rådgivende rolle, så ville jeg gått for programmering. Det er mye lettere å ta valg når man faktisk vet hva man snakker om og kjenner til hva som kan lages og hvordan. Ikke noe problem å få en annen stilling siden. Vil man bli en leder er det jo noe helt annet. Spørsmålet var webutvikler eller interaksjonsdesign. 

Jeg har gått fra brukerstøtte til drift (sytemkonsulent), systemansvarlig for eksterne løsninger og er nå løsningsarkitekt innen finans. Jeg har alltid hatt en liten fot innen utvikling også. Pascal, C++, VB, SQL, ASP og .Net (på 20 år). Skal du ha en rådgivende rolle, så bør du kunne begrunne teknologiske valg, fordelene og ulempene, kjenne til stabilitetsutfordringer, kunne ha en formening om tidsestimat på å programmere funksjoner. Jeg har jobbet under ledere som har teknologisk bakgrunn og ledere som ikke har det. Det nytter ikke å være leder eller rådgiver når man ikke vet hva man prater om. Det er min mening hvertfall. 

Anonymkode: 64a1a...839

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbmarkedet er nok litt lettere som webutvikler enn interaksjonsdesigner, det er veldig mange utviklerjobber og færre interaksjonsdesigner-jobber.. Jeg kjenner ikke studieløpet på NTNU men om man kan ta det ene programmet men velge fag fra det andre til åpne poeng/valgfag (vet at på UiO har de feks program som inneholder "40-gruppen" som er 4 fag du selv velger ikke forhåndsbestemt av programmet) ville jeg uannsett hva du velger gjort det. Som interaksjonsdesigner tenker jeg du er mer attraktiv om du også har litt teknisk innsikt og kan kode litt, og omvendt som webutvikler vil du være mer attraktiv om du har noe kunnskap om design og brukervennlighet. 

Anonymkode: 8ad57...973

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk begge. Kommer du ikke inn i det ene, kommer du forhåpentligvis inn den andre. Når du kommer inn i et av studiene, kan du velge å fordype deg i noe etterhvert. Jeg kom ikke inn i mitt første valg, men jeg kom inn i et studie som ligner. Det gjorde at jeg etterhvert kunne lett flytte meg underveis. Det er enklest om man først har en fot inn i skolen :) 

Uansett hvor du havner innenfor området, er det viktigste at du lærer deg å programmere fra bunnen av (forstå hvordan alt er bygd opp) slik man ikke er avhengig av diverse software som gjør disse tingene for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle 😊 Tror jeg tar webutvikling på førstevalg og interaksjonsdesign på andrevalg. 

Anonymkode: ee994...ad7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha gått for interaksjonsdesign, da det omfatter mye mer og er lettere å få jobb,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 5/21/2019 at 6:49 PM, SemperFi said:

Må si meg uenig. Veksten innenfor dette segmentet øker. 
Jeg ville gått for webutvikling og fokusert på backend.

Webutvikling er vel frontend, og dermed ikke det samme som backend. Men er masse jobber innenfor begge.

 

Til TS: Selv er jeg utdannet interaksjonsdesigner, men jobber som backendutvikler. Du blir ikke låst til én karrierevei som IT-utdannet. Velg det du føler høres mest interresant ut, og når du er ferdig kan du søke jobb innenfor det feltet du synes var mest interresant ila. studiet.

Anonymkode: 3c11e...927

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎23‎.‎05‎.‎2019 den 9.39, AnonymBruker skrev:

Jeg støtter denne. Outsourcing av drift til andre land har fungert dårlig. Se på DNB. De kaster ut inderne nå. Hos Equinor kunne for mange bare boote en server og stanse drift på en boreplattform. 

Jeg føler ikke at utvikling fra andre land har fungert bra heller. Noen har kanskje avdelinger i Krakov og andre litt nærmere steder enn India I TILLEGG til egne utviklere, ikke istedenfor. Folk i andre land sitter for langt fra materien og føler lite ansvar i praksis. 

Selv uten egne utviklere er vanlig å ha en forvaltningsavtale på systemer slik at selv innleide utviklere sitter fysisk hos de som eier systemene flere dager i uka. De kan være med på møter fysiske møter og det er noe annet enn å bruke skype til India hver gang. Det å kunne ta en spontan prat og slenge ut idéer over bordet uten å måtte kalle inn og booke møterom og uten språkbarrière er helt gull. 

Selv om man ønsker å gå for en rådgivende rolle, så ville jeg gått for programmering. Det er mye lettere å ta valg når man faktisk vet hva man snakker om og kjenner til hva som kan lages og hvordan. Ikke noe problem å få en annen stilling siden. Vil man bli en leder er det jo noe helt annet. Spørsmålet var webutvikler eller interaksjonsdesign. 

Jeg har gått fra brukerstøtte til drift (sytemkonsulent), systemansvarlig for eksterne løsninger og er nå løsningsarkitekt innen finans. Jeg har alltid hatt en liten fot innen utvikling også. Pascal, C++, VB, SQL, ASP og .Net (på 20 år). Skal du ha en rådgivende rolle, så bør du kunne begrunne teknologiske valg, fordelene og ulempene, kjenne til stabilitetsutfordringer, kunne ha en formening om tidsestimat på å programmere funksjoner. Jeg har jobbet under ledere som har teknologisk bakgrunn og ledere som ikke har det. Det nytter ikke å være leder eller rådgiver når man ikke vet hva man prater om. Det er min mening hvertfall. 

Anonymkode: 64a1a...839

Jepp, og jeg er ikke uenig i at det kommer noen perioder med godt marked for interne utviklere. Likevel er min erfaring er at dette går i sykluser, og om noen år så er det full tut igjen når det gjelder outsourcingstrenden. Med 15 års erfaring er jeg fullt klar over at det ikke er hensiktsmessig å outsource i mange tilfeller når man krever tett oppfølging, eierskap og domenekunnskap som utvikler, men jeg ser også at i en del tilfeller er det mindre nødvendig. Utfordringen er at det i en del tilfeller fortsatt er økonomisk lønnsomt for arbeidsgiver å outsource til noen som kanskje jobber litt mindre effektivt, enn det er å ansette eller leie inn skandinavisk arbeidskraft som ofte jobber mer effektivt, men som til gjengjeld er vesentlig dyrere. 

Er heller ikke uenig i at det er en fordel å kunne noe innenfor kode og drift av applikasjoner for å kunne si noe om stabilitet, ytelse, begrensninger, modenhet i rammeverket (hvilket miljø det har bak seg for videreutvikling og oppdateringer), begrensninger og fordeler osv. Men man trenger ikke alltid å ha vært "fullblods" utvikler for det, det viktige er at man har tilstrekkelig kunnskap til å jobbe tett sammen med de som utvikler og de som drifter. Faktisk kan det være en fordel å ha noe avstand fra koden slik at man mer objektivt kan vurdere det, ikke minst når f. eks. et frontend API kan ha begrensninger som påvirker brukervennlighet. 

Anonymkode: 3faa2...d58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...