Gå til innhold

Eksamen psykologi 2


Hummus

Anbefalte innlegg

Hei, er det noen av dere som har eksamen i psykologi 2 i morgen?

temaet er konflikter, har dere noe innspill å komme med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har. Skjønte ikke helt vedleggenes sammenheng med temaet konflikter. Eller ser litt sammenheng, men ja

Anonymkode: 52a8a...dfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt faget psykologi, men når du skriver at temaet er konflikt tenker jeg automatisk på konfliktløsning, hvordan håndtere konflikter på best mulig måte i en gitt relasjon (for eksempel kjærestepar, familie, vennskap). Hvordan oppstår konflikter, hva kan man gjøre for å unngå konflikter... Mennesker skyr ofte konflikter av natur, så hvorfor gjør mennesker det, ikke alle er like ydmyke og ikke alle klarer å se en konflikt fra flere perspektiv og lignende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjeud
9 minutter siden, Mehr skrev:

Jeg har aldri hatt faget psykologi, men når du skriver at temaet er konflikt tenker jeg automatisk på konfliktløsning, hvordan håndtere konflikter på best mulig måte i en gitt relasjon (for eksempel kjærestepar, familie, vennskap). Hvordan oppstår konflikter, hva kan man gjøre for å unngå konflikter... Mennesker skyr ofte konflikter av natur, så hvorfor gjør mennesker det, ikke alle er like ydmyke og ikke alle klarer å se en konflikt fra flere perspektiv og lignende. 

Alt det du sier er helt feil. Mennesker skyr ikke konflikt av natur, mennesker er forskjellige. Innlegget ditt bidrar ikke med noe annet enn forvirring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Fjeud skrev:

Alt det du sier er helt feil. Mennesker skyr ikke konflikt av natur, mennesker er forskjellige. Innlegget ditt bidrar ikke med noe annet enn forvirring. 

Det kan hende. Det er feil å si at mennesker skyr konflikt av natur, beklager det. Det jeg mener er at ganske mange gjør det. Man vil jo unngå ubehagelige situasjoner så langt det lar seg gjøre, å gå utenfor komfortsonen er skummel. Gjelder ikke alle, men det er jo ikke nødvendig å påpeke ettersom vi alle vet at mennesker er forskjellige. Man hører jo stadig vekk om de som ikke tør å si ifra om et problem de møter i samlivet eller på jobben. Mange par går i samtaleterapi fordi de ikke klarer å løse konflikter på egenhånd, for eksempel. 

Men hvorfor mener du at alt jeg skriver er feil? Skjønner den der "skyr konflikt av natur", men resten? Har ikke konfliktløsning noe med temaet konflikt å gjøre? Du skriver at mennesker er forskjellige, jeg skriver at ikke alle klarer å se en konflikt fra flere perspektiv. Stemmer ikke dette, er alle mennesker like? :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjeud
2 minutter siden, Mehr skrev:

Det kan hende. Det er feil å si at mennesker skyr konflikt av natur, beklager det. Det jeg mener er at ganske mange gjør det. Man vil jo unngå ubehagelige situasjoner så langt det lar seg gjøre, å gå utenfor komfortsonen er skummel. Gjelder ikke alle, men det er jo ikke nødvendig å påpeke ettersom vi alle vet at mennesker er forskjellige. Man hører jo stadig vekk om de som ikke tør å si ifra om et problem de møter i samlivet eller på jobben. Mange par går i samtaleterapi fordi de ikke klarer å løse konflikter på egenhånd, for eksempel. 

Men hvorfor mener du at alt jeg skriver er feil? Skjønner den der "skyr konflikt av natur", men resten? Har ikke konfliktløsning noe med temaet konflikt å gjøre? Du skriver at mennesker er forskjellige, jeg skriver at ikke alle klarer å se en konflikt fra flere perspektiv. Stemmer ikke dette, er alle mennesker like? :vetikke:

Jo, det stemmer. men det er feil i den forstand at det så vagt er relatert til psykologi 2 at det du sier er totalt uten nytteverdi. Om noen har eksamen i R2 og spør om hjelp, så sier du at at tenker det handler om ganging, deling, pluss og minus er det riktig i den forstand at det er relatert til det, men det hjelper ikke personen når det kommer til eksamen. 

Det er ikke slik at ubehagelige situasjoner er like, folk synes forskjellige situasjoner er ubehagelige, og det finnes de som er svært konfliktsøkende også. At ikke alle klarer å se en konflikt fra flere perspektiv kan jeg love deg ikke har vært relevant på en eneste psykologi 2 eksamen. Eksempler på ting som faktisk er relevant er ulike typer konflikter, som konvergerende eller divergerende, hva de ulike type konfliktene kalles, de ulike stegene i "konflikttrappen". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...